![]() |
|
|
#11 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Re: Vraagje over Tsjechisch gerecht
alvast bedankt! ik ga het van de week proberen te maken
![]() |
|
|
|
|
|
#12 |
|
VIP Lid
|
Buchticky met vanillecreme (gevulde koeken met vanillecreme)
het recept is voor 4 personen. Ingredienten 1. voor de buchticky - een half glas (mosterd)olie (eikes, wat doet die mosterd hier??)*1 - 2 eierdooiers - 1 gans ei - een eetlepel rum (mag je weglaten) - geraspte citroeneschil - 50 g suiker *2 - zout - half pakje vanillesuiker - 30 g gist - 1/8 l melk - 300 g bloem - 50 g rozijntjes - 100 g bakmargarine en een beetje boter (om in te wrijven, niet jezelf, duh, maar de bakplaat, neem ik aan) 2. voor de vanillecreme: - 3 dl melk - 2 eierdooiers - 1/2 zakje vanillepuddingmengsel - 1 pakje vanillesuiker - 3 eetlepels suiker Bereiding 1. Buchticky: Gooi bij elkaar: olie, het ganse ei, suiker, vanillesuiker, geraspte citroenschil, *3, bloem en zout en kneed het tot deeg en laat het deeg rijzen. Voeg de op voorhand geweekte rozijnen toe, kneed het deeg opnieuw en laat rijzen. Rol het deeg uit op een plaat, snij er kleine vormpjes uit (bucjhticky-vormpies, wel te verstaan) en bak de vormpjes in een pan in de margarine. zorg ervoor dat alle kanten gebakken zijn in het vet. laat ze uitlekken en bak ze in de oven. *4 je kan de gebakken koekies besprenkelen met vanillesuiker of opdienen met vanillecreme. ze zijn het lekkerst als ze nog warm zijn!!! 2. Vanillecreme: Meng het vanillepoeder in een beetje koude melk, voeg de rest van de melk toe, de suiker en de vanillesuiker, de eierdooiers en meng alles goed. laat het boven stoom (dus boven een schuit met kokend water) dikken, totdat het dik is, maar nog in gietbare vorm. optioneel kan je een beetje rum toevoegen. voila, enkele opmerkingen: *1: wat doet die mosterd daar??? mosterdolie??? nog nooit van gehoord en lijkt me eigenlijk ook niet geschikt voor een zoet nagerecht... *2: piskovy cukr: zandsuiker??? ![]() *3: vykynuty kvasek: waar komt die nu ineens vandaan en wat is het??? toch geen Russische kvas??? bweih... *4: laat ze niet aanbranden he!!! er staat hier geen tijd, noch temperatuur, dus weet ik het ook niet `tot ze `rood` zijn`, zegt het recept, dit lijkt me echter een non-vysledek-situatie. waarom zouden die rood worden??? pep kan hier zeker enkele aanvullingen bij maken of een andere keukenprins(es)... ![]() |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Moderator
|
Heel goed, Elke!
1) een half mosterdglas gewone olie mosterdglas is een ouderwetse tsjechische keukenmaat, vroeger heeft men de lege glazen mosterdpotjes bewaard voor allerlei doeleinden en ook als maatbeker. Een mosterdglas is ongeweer 300 ml. 2) piskovy cukr: zandsuiker??? Ja, cukr písek (zandsuiker) is fijn kristalsuiker. Gewone kristal kan natuurlijk ook wel 3) kvásek is gistpaspje: (kvasit = rijzen) 1/2 kopje lauwe melk, 1 theelepel suiker, 1 eetlepel bloem, 30 gram verse gist, verbrokkeld, bij de bakker gehaald. Maak er een papje van en laat het rijzen. Met poedergist lukt het ook wel, denk ik. 4) waarom rood worden? Voorverwarmde oven op 200 graden en na 10 minuten in de gaten houden. De gare "buchtelnschen" krijgen aan de bowenkant licht rood-bruin kleurtje. Als je ze niet op tijd uit de oven haalt, worden ze zwart en dat heet dan aanbranden. Mogen wij horen, hoe dat ging? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
VIP Lid
|
Bedankt Pepo voor de aanvullingen. nu maakt de mosterd sense (kvond het al een verdachte zoniet bizarre aanwezigheid van het voorzetsel `od`, khad het anders moeten bezien...). weer eens geleerd dat ik me niet moet laten leiden door mijn mosterdobsessie...
![]() en de moedige keukenprins(ess)en, laat zeker eens horen hoe het gegaan is en een halve kilo van het baksel opsturen naar China, he!!! (het adres volgt later!!!) |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Forum Freak
|
Misschien ga ik ze nog een keer maken, ik heb het recept alvast uitgeprint, opsturen wil ik ook nog wel, maar je schrijft zelf dat ze warm moeten worden gegeten, en dat lukt denkt ik niet zo goed!!
![]() Groet Corrie. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
nou mensjes, ik heb het geprobeerd maar het is een complete mislukking geworden. het deeg wilde niet rijzen (toch echt 30 gram gist gebruikt) en ik heb het idee dat het zooitje VEEL te vet was dus te veel olie ofzo. Ik heb 150 ml olie gebruikt.. (iets meer dan de helft van een limonadeglas (dus de helft van 300 ml zoals pepo vertelde) en ik zag in andere recepten voor buchticky's ook ongeveer 100 ml olie staan en dat klopte wel ongeveer met de verhoudingen. Maar toch leek het veel te vet. na 2/3 uur was het nog niet gerezen en ben ik maar vormpjes gaan maken en gaan bakken, maar ze stortten gewoon inelkaar. ik heb ze ook nog in de oven gedaan daarna maar het leek nergens meer op. Het leek in de verste verte niet op echte buchticky's
jammer ![]() |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Gast
|
Ik heb een recept dat heet Dukátové buchtičky. Is een cake-gerecht met vanillesaus en wat chocoladesaus (dus ook geen banaan, sorry):
25 gr. gist 50 gr. suiker mespunt zout 100 gr. boter 1/4 ltr melk 500 gr. bakmeel 3 eidooiers 2 eetl. olie 2 eetlepels poedersuiker Gist en suiker goed door elkaar roeren tot de gist vloeibaar is geworden. Verwarm de boter en doe dit erbij. Zeef in een kom de bakmeel, roer er de melk, de gistvloeistof en 3 eidooiers door. Op een met bloem bestoven werkblad kneden tot een glad deeg. Rol het uit tot een plak van 1 cm dik en steek er rondjes uit. Leg de rondjes op een goed ingesmeerd bakblik. Laat ze nog een half uur rijzen. Bestrijk de bovenkant van de rondjes met de olie en bak ze ca. 30 min in de oven op 200 graden. Haal ze uit de oven en bestrijk ze met poedersuiker. Ze worden meestal koud gegeten met vanillesaus en/of chocoladesaus. Voor de vanillesaus kun je het recept van de vanillecreme van Elke wel gebruiken, denk ik. Succes! |
|
|
|