![]() |
|
|
#11 |
|
Super Lid
|
Karl schreef: "wij hebben hier regelmatig de discussie " aardappelen en groenten = 2x groenten bij elkaar " en ik maar vol blijven houden, dat aardappelen geen groenten zijn :-)"
Voornamelijk in Nederland worden aardappelen niet als groente gezien (maar zo twijfelt men in andere landen weer of die andere nachtschade de tomaat groente of fruit is). Jaren terug at ik in London op station Paddington in een stationsrestauratie, men verkocht er een vleesgerecht met twee groentes: het vlees kwam met die typische Engelse droge erwten en patat. Men keek mij vreemd aan toen ik vroeg wat de tweede groente was, het lag toch op m'n bord... Overigens lijkt me het beste antwoord op de vraag 'Hoe vertel je een Tsjech wat boerenkool is' een heel kort: niet. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Moderator
|
Een week geleden heb ik (in Tsjechie) wortelen (mrkev), chinese kool (čínské zelí), groene en gele paprika (paprika), knol peterselie (petržel-ooit van gehoord?), lenteuitjes (lahůdková cibulka) van uitstekende kwaliteit gekocht. En witlof (čekanka) gezien, zooo moooi, klaar om mee te nemen naar Nederland. De prijzen durf ik hier niet eens te noemen.
Aj, aj, aj, geen boerenkool! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Moderator
|
En de aardappelen gesmeerd met boter (of een stukje boter er op)? Dan heet deze maaltijd "na loupačku" / aardappelschillenfeest of zoiets.
Wij zijn wel een beetje verdwaald van de boerenkool .. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Pivonist
|
Zuurkool=Zeli, ja toch, Na zdravi!!
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Moderator
|
zuurkool = kyselé zelí, mijn hooggewaardeerde bier-vriend
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Actief Lid
|
Boerenkool (kapusta kadeřavá zo men wil) wordt overigens vrijwel uitsluitend in Nederland verbouwd. En ik zeg alleen maar vrijwel omdat ik het mij niet kan voorstellen dat het echt nergens anders verbouwd wordt. Want mijn culinaire naslagwerk meldt botweg dat nergens anders in Europa boerenkool wordt verbouwd. En inderdaad ben ik nog nooit elders ter wereld met boerenkool geconfronteerd. Voor de statistieken: ik ben er wel een liefhebber van. En gezien de sappige Hema-rookworst, de eventuele spekjes en de jus kan de gemiddelde Tsjech een boerenkool-stamppot best waarderen. Die gemiddelde Tsjech echter, zoals wij allen weten, bestaat niet. Maar generalisaties zeggen desondanks iets min of meer zinnigs, zijn immers niet uit de lucht komen vallen.
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Moderator
|
Citaat:
|