![]() |
|
|
#31 |
|
Lid
|
Vegetarische en biologische producten in Praag/Tsjechie
ik heb nog een vraagje over de levensmiddelen in Tsjechië:
ik ben namelijk vegetarisch en mij is op vakantie al opgevallen dat de Tsjechische keuken daar niet echt op ingesteld is. maar hebben ze in de supermarkten wel vegetarische (zoals burgers) en biologische producten? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
VIP Lid
|
wel frappant, dat je als vegetarier altijd iets moet hebben wat op vlees lijkt ("burgers")
![]() maar even serieus (ook ik eet meermalen per week vleesloos, dus voor wat betreft alternatieven letten we daar zelf ook op); ja, je kunt in de meeste supermarkten tofu of andere vleesvervangers krijgen. er zijn ook wel wat bio-winkels, hoewel ik ze zo niet 1-2-3 uit mijn hoofd zou weten te vinden (in Praag), maar keuze genoeg - ook daarbuiten. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Super Lid
|
Ik denk dat je tijdens een vakantie zeker zonder dat soort 'kunstmatige' eiwitvervangers best kunt overleven. Zeker daar er naast diverse groentes overal eieren te krijgen zijn (en die zijn niet slecht voor je cholesterol - zoals het oude volksgeloof is - je mag ze meerdere keren per week eten, ze bevorderen je cholesterol vaak zelfs gunstig, dwz dat het daalt).
De restaurants waar ik graag kom en dat zijn heel eenvoudige op boerendorpen hebben tegenwoordig altijd wel een vegetarisch gerecht en daarnaast een divers aanbod aan salades. Eventueel kan er iets in overleg bereid worden. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Lid
|
hoewel ik al een paar keer in Tsjechië ben geweest kan ik er geen hoogte krijgen vand diervriendelijkheid van dit land. ik weet dat ze hun hondjes vreselijk verwennen en dat er een enkele biologische winkel in Praag is.
maar hoe zit het met de rest van Tsjechië? zijn daar vegetarische producten net zo normaal als in Nederland (lijkt me niet aangezien wat ik te eten kreeg in het Hotel)? misschien kan iemand mij hier mee informatie over verstrekken... |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Actief Lid
|
De Tsjechen die ik ken zijn verschrikkelijke hondenliefhebbers. De honden worden verwend en krijgen lekker en goed te eten.
En deze personen zijn ook enorme vleeseters. Een goede maaltijd bestaat voornamelijk uit vlees met aardappels en soms (heel soms) wat groente. Wat er overblijft verdwijnt in de etensbak van de hond. Dus, van honden houden en ze vertroetelen staat voor hun los van hun eigen liefde voor een flink stuk vlees op hun bord. Ik zie het verband ook niet zo tussen het één en het ander .Biologische winkels zul je buiten Praag zelden tegenkomen. En vegetarische restaurants ook niet. Maar niet getreurd in ieder restaurant kun je lekker vegetarisch eten. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Pivonist
|
O ja, nog even dit voor onze vegetariërs, vooral veel kaas eten. Is het u bekent dat in kaas het maagje van een nuchter kalf wordt verwerkt om het stremmen te bevorderen, eet smakelijk!
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Forum Freak
|
Maar meestal niet in een restaurant in Tsjechië als je een gebakken kaasplak hebt besteld. Maar ook dat weet jij vast wel.
![]() |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Super Lid
|
wij hebben wel eens vegetarische burgers gekocht. ze lagen niet bij het vlees zoals in nederland ze lagen geloof ik ergens bij de groente, best rare plek eigenlijk. de burgers waren wel redelijk lekker en die keer dat we terug in de supermarkt kwamen kochten we ze maar weer. en biologische producten zijn er ook wel. vorig jaar was er in de terno in cesky budejovice zelfs een apparte afdeling voor.
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Moderator
|
Citaat:
![]() |