![]() |
|
|
#11 |
|
Gast
|
Re: Tsjechische zoetzure salade met rode kool?
Volgens mij doen ze door de wittekool salade ook wat verse kummelzaadjes of komijnzaad. Of heet dit karweizaad?
Ik vind hem idd heel erg lekker en zou ook heel graag van die witte kool salade het recept willen hebben. |
|
|
|
#12 |
|
Forum Freak
|
Ik heb een mailtje gestuurd naar een vriendin in Tsjechie, en ik hoop dat ze me kan helpen aan het recept. In mijn Tsjechische kookboek kon ik heaas niets vinden.
Jeanne |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Gast
|
Das een goe idee, ik zou dat recept graag van je ontvangen, wel in NL anders snap ik er geen barst van en wordt het misschien wel bloemkool. Ik ben het Tsjechisch niet echt machtig
|
|
|
|
#14 |
|
Forum Freak
|
Hoi Rob,
De zaadjes die in de witte koolsalade zitten (en in HEEEEEL veel Tsjechisch eten) heet op z'n Tsjechisch kmín, in het Nederlands is dat komijn of karwijzaad (en dit volgens mijn hele oude "van Goor" woordenboekje.) Groet Corrie. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Forum Freak
|
Ik heb ook nog wat gevonden op internet.
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar zo maak ik ook ongeveer mijn eigen koolsalades, alleen ik doe er geen zout of peper doorheen, en ik gebruik appelzaijn en olijfolie. Het kan volgens mij met zowel rode, witte, groene of spitskool gemaakt worden. Maar zodra ik het originele recept krijg laat ik het ook even weten. Zonder de appel en rozijnen lijkt recept 1 naar mijn idee het meeste op de Tsjechische bijlages in een restaurant. recept 1 kool salade 300 gram kool (witte of rode) 6 eetlepels olie, 75 gram suiker, 3 eetlepels azijn, 1 theelepel zout, 1 eetlepel komijn snufje zwarte peper 1 appel 100 gram rozijnen Wel de rozijnen, Rasp de kool fijn, snij de appel in kleine blokjes. Meng de olie, suiker, azijn, zout en peper goed door elkaar. Schep de kool door de dressing. voeg de appel, rozijnen en komijn erbij en schep alles goed door elkaar. Laat de salade minimaal 1 uur op een koele plaats op smaak komen. De salade kan ook met rode kool gemaakt worden. recept 2 kool salade 300 gram kool (witte of rode) 1 ui, 6 el. olie, 75 gr. suiker, 3 el. azijn, 1 tl. zout, 1 tl. peper, 1 el. mosterd Pel de ui en hak deze fijn. Meng de kool met de ui. Verwarm al roerende de olie met de suiker, azijn, zout, peper en de mosterd tot een lichtgebonden saus ontstaat. Schenk de hete saus over de kool en laat dit 2 uur intrekken in de koelkast. Ook lekker met een appel en rozijnen er door heen. Eet smakelijk |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Forum Freak
|
Dank je wel Pelhrimov,
Ik ga het binnekort uitproberen, ik laat je weten hoe ze ons smaakt. Groet Corrie. |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Forum Freak
|
Ik kreeg zojuist dit recept via email toegestuurd uit Tsjechië (met dank aan: www.SKOLAVARENI.cz).
Helaas is mijn Tsjechisch nog niet zo goed dat ik het kan lezen/vertalen. Wil iemand dit vertalen? Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
VIP Lid
|
snij of rasp de kool tot lange noodles. voeg zout toe (en kneed?? het, kheb ooit wel eens een Russische dame salade zien kneden, dus lijkt het me niet zo absurd), totdat er geen sap meer uitloopt. voeg olie, suiker, azijn toe (als je wilt kan je ook de volgende dingen toevoegen: dille, gesneden ajuin, mierikswortel, kmin) en meng het. in een gesloten kom kan deze salade zelfs na 14 dagen nog goed zijn!!
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi Elke
Bedankt voor je vertaling. Weet jij ook de mengverhouding suiker / olie / azijn? Ik ben zelf al aan het experimenteren geweest. (3 lepels olie, 6 lepels azijn en 4 zakjes suiker) En ik denk dat de rode of witte kool ook wel vervangen kan worden door andere soorten kool of geraspte wortels. Zouden ze met dat kneden niet zoiets bedoelen als de salade en zout goed door elkaar mengen en uitlaten lekken? Want het zout is natuurlijk om het vocht eruit te laten trekken. Dit vocht wordt dan later vervangen door het olie/azijn/suiker mengsel. Deze smaken kun je in de salade laten trekken door het inderdaad wat langer te laten staan, zodat die lekkere zoet-zure smaak eraan komt. groetjes en eet smakelijk Jeanne |
|
|
|