het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 15-03-07, 22:17   #11
CZ Moderator

Gambrinus's avatar

Nationaliteit:
Hamrolletjes met mierikswortel en slagroom als vulling.

Ook de Pivní sýr (bierkaas) is een mooie aanvulling.
Het recept hiervan weet ik helaas niet precies meer, maar het moet makkelijk te vinden zijn
Gambrinus is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-03-07, 22:50   #12
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Bramborak nog vergeten!
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-03-07, 22:59   #13
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Dag Dieter!

eeeven reageren ..

topinky: ja, inderdaad, reuzel! Maar volgens mij bakt in NL niemand (meer) zijn brood in reuzel. Reuzel is er op grote schaal niet meer in, ook niet makkelijk te krijgen. Hele goede vervanging is
1) Becel dieetolie
2) standaard olijfolie - geen virgin / eerste persing , deze is niet geschikt voor hogere temperaturen
Laat het brood bakken, totdat er een knapperig, niet al te donker bruin korstje bereikt is en dan met een naakt (OK, gepeld) knoflookteentje op dat broodje heen en weer raspen. Bedenk wel dat op deze manier reuk je lekker in de straal van zeker 2 km.
3) Stinkkaas in CZ. Gastronomie onderwerp apart. Tsjechen eten de stinkkazen op het brood, liefst met een dikke laag boter besmeerd. Wordt nooit aangeboden aan de gasten.
Niet met appelstroop. Er zijn weinig stinkkazen in het noorden van NL te krijgen. Misschien Munster uit Elsas hier en daar. Maar geen Weinkaese kaasgroep, waaronder Romadour ook valt.

Walnoten? Tegen de kerst zijn de walnoten goed droog en blijven goed tot de volgende oogst, eind september.
Walnoten worden gek genoeg nooit als borrelnootjes in Tsjechie aangeboden. Ook onderwerp apart.
Dieter, het is wel te merken, dat je een echte Limburger bent. Zure zult en stinkkaas!
Maar om eerlijk te zijn, ik zal een groep nederlanders, die net een Tsjechische taal brevet gehaald hebben, geen stinkkaas en geen zure zult aanbieden. Topinky wel, maar moeten wel vers en warm zijn en die knoflookstank, zeg!
De aardappelsalade wel, maar dan niet die Limburgse van jou, die is niet echt Tsjechisch.
Goed idee, de echte Tsjechische, die van mij moeder, zal ik graag hier een keer ophangen.
Iedereen, die in Tsjechie zijn/haar eigen aardappelsalade maakt, heeft zijn/haar eigen recept, begrijpelijk, niet?
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-03-07, 23:13   #14
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Dank je Pepo!
Klopt... ik blijf een Limburger. Maar gelukkig hebben die net iets meer overeen met Tsjechen dan Hollanders! Tenminste dat hoop ik.

Aardappelsalade is inderdaad een familieaangelegenheid! Leer mij de Limburgse aardappelsaladevetes kennen...

Maar bij de betere slager kan je nog wel reuzel krijgen.
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-03-07, 23:30   #15
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
dieter schreef:
Bericht bekijken
.. ik blijf een Limburger. Maar gelukkig hebben die net iets meer overeen met Tsjechen dan Hollanders! Tenminste dat hoop ik.
Jaaa, dat denk ik wel. Ik ken meer Limburgers.

Maar laten wij nu terugkeren naar de gevraagde Tsjechische hapjes!
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-03-07, 05:28   #16
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
pepo schreef:
Bericht bekijken
Stinkkaas in CZ. Gastronomie onderwerp apart.
Klopt! Hier dus...
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-03-07, 06:46   #17
VIP Lid

Rika/Gerben's avatar

Nationaliteit:
volgens mij kan je bij super de boer nog reuzel kopen
Rika/Gerben is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-03-07, 08:07   #18
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Iedereen heel erg bedankt voor de reactie's!! Ik denk dat ik wel wat lekkere hapjes kan maken nu.
Reuzel maak ik zelf, maar ik weet niet of dat dezelfde reuzel is die hier bedoeld wordt. Spekvet uitbakken en het vet bewaren, de koelkast in en dat wordt het wit. Lekker op brood met suiker! mmmmmm..
mayca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-03-07, 10:56   #19
Nieuw Lid

Spits's avatar

Nationaliteit:
Borrelhapjes

1 ui en 1augurk fijn hakken + 2 gekookte eieren en wat geraspte kaas en 2 wortels fijn gehakt + 1 eetlepel mosterd peper en mayonaise voor een heerlijk e saus op gesneden stokbrood.
En dan nog een lekker likeurtje erbij en je dag is weer helemaal perfekt.

Spits is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-03-07, 08:11   #20
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Iedereen bedankt voor de tips!! Als jullie een naam weten van het borrelhapje zou ik het graag willen weten als het kan.
mayca is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels