het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Poll-resultaten bekijken: Wat vind jij van Tsjechisch brood?
Heerlijk! 31 58,49%
Wel OK, maar eet liever ander brood 16 30,19%
Voor mij nooit meer! 3 5,66%
Tsjechisch brood? Nog nooit gegeten! 3 5,66%
Stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze poll | Stem ongedaan maken

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 15-09-04, 20:53   #41
Actief Lid

Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

eerlijk gezegd is het Tsjechisch brood als olijven, je lust ze of je haat ze, maar je kan ze wel leren eten, en eens een fan, altijd een fan. Zo was het toch met mij. Ik had dat trouwens ook met Becherovka, die eerste keer, rrrrr. maar nu...
veerle is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-09-04, 22:15   #42
VIP Lid

Nationaliteit:

mmm becher,en de geur alleen al)
stef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-09-04, 08:03   #43
rob.goverde
Gast

Becherovka, heb dit jaar museum bezocht en gelijk maar weer wat handel meegenomen, heb ook eens een drankje meegenomen dat er veel op leek, Svjeik stond op het etiket, in ieder geval zijn afbeelding. We hebben ook eens ooit zo'n poppetje gekregen in restaurant U Zimu in Benesov het staat nu hier in ons vakantie rariteiten kabinet. Maar dat Svjeik spul was ook beregoed en leek veel op Becherovka, helaas is het op.
  Bericht citeren in antwoord
Oud 16-09-04, 08:55   #44
Actief Lid

Gabina's avatar

Nationaliteit:

Ik vind Tsjechisch brood ook heel lekker . Vers gebakken met boter en sardinky nebo tvaruzky. Mnam
Gabina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-09-04, 15:30   #45
Actief Lid

morava's avatar

Ja, ja, met olomoucke tvaruzky heel lekker.
morava is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-09-04, 15:55   #46
Nieuw Lid

PeeDee's avatar

Nationaliteit:

...of met Lucina (verse kruimige roomkaas) ...
PeeDee is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-09-04, 17:11   #47
Lid

Nou als je ook mag zeggen wat er bij of op moet. Dan zou ik zeggen... of koude schnitzel... of bierkaas :P Ik ken het merk niet, maar die bierkaas ziet er uit als zo een 4kant langwerpig staafje. Het stinkt gigantisch, maar het is ook gigantisch lekker.
daburnd is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-09-04, 17:42   #48
VIP Lid

Nationaliteit:

alle goede zaken stinken he
Oud 19-09-04, 12:34   #49
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
stef schreef:

en dan heb je ook nog de opkomst van de 'redelijk' dure remsijskasten,dat is de enige machine die je productie kan verbeteren qau smaak... .
hoe wordt de smaak gevormd van brood? de rijstijd...en het principe van een remrijskast is simpel: een bakker maakt na al zijn werk smorgens, brood: paats dit opgemaakt,al da niet in ze vorm in die remrijskast: alles wordt 'ingevroren' langzaam aan ontdooid en de temperatuur en vochtigheid worden opgedreven,allemaal automatisch.... resultaat: de bakker kan iets later opstaan,of kan meer aandacht besteden aan andere producten,en heeft een perfect brood.... .
Toen in 3 jaar geleden in tsjechie was in die internationale uitwisseling had men nog nooit van dit systeem gehoord,zowel niet in die school(waar men trouwens goeie contacten heeft met een bakkerijschool uit strasbourg),in odkolek of in hruby.... .
Niet helemaal waar trouwens.... Smaak in het brood wordt idd gevormd tijdens het rijzen, maar een brood rijst in een remrijskast niet veel langer dan wanneer het in een normale rijskast wordt gezet....(vries tijd en conditoneringstijd is geen rijstijd...)
Verder heb ik altijd geleerd dat het slechtse wat een brooddeeg kan overkomen is om af te koelen in temperatuur en da's nou net wat er gebeurd bij een remrijskast...
Mijn ervaring is dat brood uit een remrijskast van slechtere kwaliteit is dan brood dat warm wordt gedraaid...

Als je een brood wilt waar heel veel smaak aan zit, moet je desembrood proberen... niets REM/rijs, gewoon een nacht lekker laten gisten....
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-09-04, 15:04   #50
VIP Lid

Nationaliteit:

het gaat er hem over in welke tijd,hoe lang het proces duurt,dat zou je moeten weten en het wordt niet geforceerd,en dat is juist de 'fout' die vele bakkers maken.
Trouwens, als de werking,proces van je remrijskast optimaal is kan ik niet begrijpen dat je een brood hebt van veel slechtere kwaliteit hebt.... .
Toen ze in onze school die nieuwe remrijskast plaatsten hebben we ook een 2 maand nodig gehad om alles goed af te stellen om een optimaal brood te verkrijgen(en de testten erop werden gedoan door onze klastitularis in zijn labo....),na elke les deden we aan broodonderzoek enz(al heel veel van vergeten,men interesses lagen in het maken van brood enz zelf,niet het broodonderzoek)
in onze contreien(belgie) heeft(had) men geen traditie qau desembrood....alhoewel de laatste jaren merkte ik wel dit meer en meer ingeburgerd raakte....
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels