het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 21-05-04, 11:53   #11
VIP Lid

Sandra's avatar

Nationaliteit:
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Ik voel me altijd zo 'stads' omdat ik die paddestoelen niet herken. Een jedle bedle en een babka herken ik nog net en de bekende rood met witte ook nog wel....maar voor de rest: vubec nic!
Zou het graag willen leren, maar ze lijken allemaal zo op elkaar, beetje risky. Die paddestoelengulas met room is echt verrukkelijk!!! Heeft iemand het recept?!
Sandra is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-05-04, 12:07   #12
Actief Lid

Jan_en_Marcela's avatar

Nationaliteit:

Wat ik nog wel weet, en dat verschil kun je ook op de foto's van Kvetinka zien. Mijn vrouw heeft mij ooit verteld dat een belangrijk herkenningspunt de onderkant van de paddestoel is. Deze moet dicht of vol zijn. Zie je een paddestoel die gerafeld is en niet dicht is van onderen kun je ze niet eten en zijn misschien giftig. Daarom denk ik dat ook niet alle paddestoelen op de foto's van Kvetinka eetbaar zijn. Misschien zit ik verkeerd, maar op zo'n manier zoeken en bepalen wij mede of ze eetbaar zijn of niet.
Jan_en_Marcela is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-05-04, 15:03   #13
VIP Lid

Sandra's avatar

Nationaliteit:

Misschien is het een idee om ook een on-line cursus paddestoelen herkenning te doen?! Ik ben voor!!
Sandra is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-05-04, 19:24   #14
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Jan_en_Marcela schreef:

Misschien zit ik verkeerd, maar op zo'n manier zoeken en bepalen wij mede of ze eetbaar zijn of niet.
Deze paddestoelen zijn wel eetbaar. Stond zelfs in dat boekje aangegeven die ik heb. Ja niet alle paddestoelen die niet gerafeld zijn, zijn giftig, maar je moet wel goed weten welke dat zijn. Voor de rest moet je altijd kijken of die van onderkant dicht zijn, dus van die puntjes. Dan zijn ze altijd eetbaar.
Kvetinka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 16:48   #15
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:

Zijn er in Nederland goede bossen waar de paddestoelen die in Tsjechië geliefd zijn ook gevonden kunnen worden? Heeft iemand er ervaring mee; is het in Nederland nou wel of niet toegestaan?
In Tsjechië vind ik het altijd zo grappig dat je in augustus-oktober de minste mensen op het pad tegenkomt en de meeste mensen naast het pad...
Mijn paddestoel-zoek-specialiteit is overigens dat ik heel goed giftige paddestoelen kan vinden. Misschien wordt ik daardoor de laatste jaren niet meer meegevraagd naar het bos?
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 19:25   #16
VIP Lid

Jelen's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Zijn er in Nederland goede bossen waar de paddestoelen die in Tsjechië geliefd zijn ook gevonden kunnen worden?
ja zeker, ik ga regelmatig in de Veluwe en af en toe ook bij Alkmaar (Schoorl-Bergen) lekker op zoek. En heb al heerlijke goulasch mogen maken van de vondsten.
Of het mag of niet, weet ik niet, laat mij toch niet echt tegenhouden...
Jelen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 20:29   #17
Actief Lid

mÁja's avatar

Nationaliteit:

Wij gaan altijd in oktober naar de duinen in Schoorl - misschien hebben wij daar ooit elkaar gezien, Jelen.
Het mag eigelijk niet maar het is een leuke wandeling en net wat Jelen al zei: no one can stop me.

In het begin heb ik echt alles megenomen /tja, in Tsjechie doe je dat want anders kan gebeuren dat je met een leeg mandje naar huis komt/maar ze zijn hier zooooo veel dus uit eindelijk plukte ik maar de grootste en mooiste exemplaren.
mÁja is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 20:42   #18
cor
Super Lid

Nationaliteit:

Officieel mag het niet. Vorig jaar zijn er bij ons in de buurt heel wat mensen voorzien van een prenteke.
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 22:19   #19
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:

Oooh, dan moet je het zo doen dat je niemand pakt??? Deed ik ook en werd nooit gepakt.
Kvetinka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-05-04, 09:10   #20
Lid

Nationaliteit:

Maar niet alleen paddestoelen mogen niet geplukt worden ook de bramen die in de duinen groeien. Zo hebben wij ook een hele leuke prent aan ons broek gehad.....
Juutje is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels