![]() |
|
|
#11 |
|
VIP Lid
|
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie
Ik voel me altijd zo 'stads' omdat ik die paddestoelen niet herken. Een jedle bedle en een babka herken ik nog net en de bekende rood met witte ook nog wel....maar voor de rest: vubec nic!
Zou het graag willen leren, maar ze lijken allemaal zo op elkaar, beetje risky. Die paddestoelengulas met room is echt verrukkelijk!!! Heeft iemand het recept?! |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Actief Lid
|
Wat ik nog wel weet, en dat verschil kun je ook op de foto's van Kvetinka zien. Mijn vrouw heeft mij ooit verteld dat een belangrijk herkenningspunt de onderkant van de paddestoel is. Deze moet dicht of vol zijn. Zie je een paddestoel die gerafeld is en niet dicht is van onderen kun je ze niet eten en zijn misschien giftig. Daarom denk ik dat ook niet alle paddestoelen op de foto's van Kvetinka eetbaar zijn. Misschien zit ik verkeerd, maar op zo'n manier zoeken en bepalen wij mede of ze eetbaar zijn of niet.
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Super Lid
|
Zijn er in Nederland goede bossen waar de paddestoelen die in Tsjechië geliefd zijn ook gevonden kunnen worden? Heeft iemand er ervaring mee; is het in Nederland nou wel of niet toegestaan?
In Tsjechië vind ik het altijd zo grappig dat je in augustus-oktober de minste mensen op het pad tegenkomt en de meeste mensen naast het pad... Mijn paddestoel-zoek-specialiteit is overigens dat ik heel goed giftige paddestoelen kan vinden. Misschien wordt ik daardoor de laatste jaren niet meer meegevraagd naar het bos? ![]() |
|
|
|
|
|
#16 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Of het mag of niet, weet ik niet, laat mij toch niet echt tegenhouden... |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Actief Lid
|
Wij gaan altijd in oktober naar de duinen in Schoorl - misschien hebben wij daar ooit elkaar gezien, Jelen.
Het mag eigelijk niet maar het is een leuke wandeling en net wat Jelen al zei: no one can stop me. In het begin heb ik echt alles megenomen /tja, in Tsjechie doe je dat want anders kan gebeuren dat je met een leeg mandje naar huis komt/maar ze zijn hier zooooo veel dus uit eindelijk plukte ik maar de grootste en mooiste exemplaren. |
|
|
|