![]() |
|
|
#21 |
|
Moderator
|
Toen ik begin mei in Praag was, zag ik overigens dat Carrefour* in winkelcentrum Novy Smichov (metrostation Andel uitstappen) de originele Medovnik verkoopt op de gebaksafdeling.
![]() * Is inmiddels Tesco geworden. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Forum Freak
|
Ik heb hem gegeten toen ze hier op de Kerstmarkt van Brielle stonden en hij is verrukkelijk!!!
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Forum Freak
|
Jaha Freddy, dat weet ik, maar ook deze taart had ze bij zich, die hebben we ook gekocht en hij was ook heerlijk!!
![]() |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Volwaardig Lid
|
Hallo allemaal,
Vandaag werd ik door mijn moeder opmerkzaam gemaakt op en artikel in de Stentor de krant in Apeldoorn. Zie de volgende link http://www.destentor.nl/apeldoorn/23...che-taart.ecee dit gaat ook over een honingtaart die besteld kan worden, maar wat is nu het verschil met de Marlenka taart? |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Moderator
|
Ik zou het je graag vertellen, maar de link doet het bij mij niet.
![]() |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Legende
|
Dit is het artikel:
Opmars Tsjechische taart door David Levie APELDOORN - Medovnik? In Apeldoorn heeft het grote publiek er nog nooit van gehoord. Toch prijkt de Tsjechische honingtaart inmiddels op de kaart van een aantal plaatselijke horecabedrijven. Tot vreugde van de importeurs Wim Bekker en Harry Willemsen. Als het aan deze Apeldoorners ligt, begint in hun stad de victorie. De Tsjechen zijn aangenaam verrast door de buitenlandse belangstelling. Eerder liep een avontuur in Duitsland op niets uit. Bekker en Willemsen hebben inmiddels het alleenrecht voor de Benelux veilig gesteld. ,,Deze taart met louter natuurlijke grondstoffen en zonder conserveringsmiddelen gaat het maken'', weten ze. Medovnik is in Tsjechië een A-merk. De taart is niet in de supermarkt te koop. Wel in de horeca en in puntvorm in enkele luxe banketbakkerijen. ,,Ze hebben daar meteen op het hoogste segment in de markt gemikt'', zegt Wim Bekker. ,,En met succes, want het gaat goed met de fabriek in Praag. Bekker kwam de taart via zijn Tsjechische vriendin Hanka Ostadalova op het spoor in het kuuroord Mariënbad. Hij nam wat taarten mee naar Apeldoorn waar ze gretig aftrek vonden. ,,Steeds waren de reacties heel positief. Van het een kwam het ander. Ik nam steeds meer taarten mee. Samen met mijn zakenpartner Harry Willemsen hebben we ons op de import gericht. In het begin is het wat lastig zakendoen met de Tsjechen. Maar nu ze weten dat het serieus is, zijn de plooitjes gladgestreken. We denken nu ook aan wat kleine taarten om de particuliere markt ter wille te zijn.'' De in laag op laag handgemaakte Medovnik weegt 1.4 kilo en is als kwaliteitsmerk te vergelijken met de Schwarzwalder en de Sachertaart. Tarwemeel, boter, honing en walnoten zijn de belangrijkste bestanddelen. De taart kan bij een kop koffie en is in aangeklede vorm (met ijs of saus) geschikt voor het dessert. In Apeldoorn maakt hij deel uit van het assortiment van De Notaris, ijssalon-crêperie Roberto, het Apeldoorns Koffiehuis (,,Onze gasten zijn heel enthousiast'') en De Nieuwe Ruysch in Lieren. Met een bakkerij in Zuid zijn de onderhandelingen geopend. Ook gasterij Zondag in Garderen serveert een zoete punt. In 2008 hoopt importeur Bimian bv zo'n 7500 taarten in te voeren die in een vriestunnel worden ingevroren alvorens ze aan de man worden gebracht. Meer informatie is te vinden op de site www.medovniknederland.nl destentor.nl |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Moderator
|
Uit ervaring kan ik zeggen dat de (geïmporteerde) Medovnik een zeer smakelijk taartje is!!
![]() |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Moderator
|
Ik heb de berichten verplaatst naar het topic over de taart die besproken wordt: Medovnik.
![]() |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Actief Lid
|
Smaken verschillen natuurlijk maar ik vind de Medovnik aan de droge kant.
|
|
|
|