het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 05-08-05, 22:33   #11
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:
Re: Lekker drankjes - hoe te doen

Citaat:
vlad schreef:

Laten we zeggen dat Tsjechen van nature uit en ook door de omstandigheden gedwongen, liever vertrouwen op het geen ze zelf maken. ´Co si neuděláš sám, to nemáš´, wat je dus zelf niet doet, heb je niet, is een veel gebezigde uitspraak hier.
Vergeet niet de tot nog niet zo lang geleden de (voedings)winkels vrij leeg waren, anderzijds moesten de mensen zien rond te komen. Elke rechtgeaarde tsjechische huisvrouw heeft zo haar eigen recepten om zoetzure augurken op potten te maken, confituur, ingelegd vlees, vruchtencompottes, ajuintjes, en ik vergeet ongetwijfeld nog een heleboel. Mijn schoonmoeder heeft haar kelder vol, en ik moet objectief zeggen, dat haar potten beter smaken dan hetgeen je in de winkel koopt. Beter en vooral ook veel goedkoper ! In een dorp zou je trouwens raar bekeken worden, als je bv zoetzure augurken in de winkel zou kopen en dus daarmee te kennen zou geven, dat je geen eigen hebt. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de slivovice : deze, gemaakt uit eigen abrikozen, peren, appelen, pruimen, dus alles wat nu eenmaal aan een boom groeit, smaakt toch meestal beter dan hetgeen je in de winkel vindt, en vooral, het is eigen ! Ik moet eerlijk toegeven dat qua alcohol dit niet steeds opgaat : Pepo´s gelieve Jelinek scheert eenzame toppen, anderszijds heeft mijn schoonvader zijn eigen wijngaard en wijnkelder (woont in zuid-Moravie). Zijn wijn vind ik evenwel absoluut niet lekker, zelfs niet te nippen. Maar opnieuw : het is eigen wijn, en dan kan het voor hem niet anders dan de beste ter wereld te zijn. Trouwens, als een tsjech je een fles eigen slivovice als geschenk geeft, neem maar van mij aan dat hij je daarmee zijn respect toont, zulk een fles geef je niet aan eerste de beste.

Ooooh dat is erg leuk gezegd hoor. Heheheh.....trouwens in mijn kersen die ik laatst ingemaakt had zit ook alcohol, wodka, hahahah....

KVetinka
Kvetinka is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels