het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 31-08-07, 11:26   #21
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Ook wij ronden bijna altijd af op de 50 kroon of 100 kroon. En alleen als men de fooi inderdaad verdiend heeft. De ene keer is de fooi dus iets groter dan de anderen keer. De enige uitzondering die wij maken is bij het Italiaanse restaurant MARTINEZ in Klatovy. Elke "laatstekeer" geven we daar een ruimere fooi, gewoon omdat het aardige mensen zijn en je er goed kunt eten.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-08-07, 16:06   #22
Actief Lid

doni's avatar

Nationaliteit:
Even als vele anderen geven wij ook tussen de 50 tot 100 Kronen.
Ik vindt dat niet meer als normaal, als we in Nederland uit eten gaan is het ook tussen de drie en 5 euro.

groet Doni
doni is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-08-07, 19:26   #23
Actief Lid

Ruud en Esther's avatar

Nationaliteit:
Veel van mijn familieleden komen uit de horeca en zij hebben het over een globale norm. Tussen de 5 - 10 % fooi is normaal.
Dit passen wij in Tsjechië ook toe. Maar worden we niet goed behandeld, dan geven wij niets. Is het heel erg goed dan kan het bij ons zelfs boven de 10% zijn.
Ruud en Esther is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-08-07, 20:08   #24
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
doni schreef:
Even als vele anderen geven wij ook tussen de 50 tot 100 Kronen.
..... in Nederland ..... is het ook tussen de drie en 5 euro.
Dan geef je dus in Tsjechië aanzienlijk minder.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-08-07, 20:57   #25
VIP Lid

loura's avatar

Nationaliteit:
Onze Tsjechische vrienden met dat restaurant vonden 10% erg veel. Zij beweerden dat de Tsjechen zelf geen fooi geven.
Geen idee of dat waar is.
loura is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-09-07, 13:24   #26
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Dit staat toevallig vandaag in tschechien-online.org:

Citaat:
Trinkgeld

Ist kein Grund, sich den Kopf zu zerbrechen - handhaben wie zu Hause. Es gilt die gleiche Faustregel wie auch innerhalb Deutschlands: Man sollte, aber man muss nicht. Für guten Service sollte es allerdings auch ein gutes Trinkgeld geben.

Wie viel, hängt von verschiedenen Faktoren ab und ist letzlich eine Frage des Gefühls: Wie lange man im Hotel oder Restaurant war, zu welcher Preisklasse es gehört und natürlich nicht zuletzt von den eigenen finanziellen Möglichkeiten.

Zwar wird oft empfohlen, das Trinkgeld sollte im Restaurant bei etwa zehn Prozent des zu zahlenden Betrages liegen und bei richtig hohen Summen bei fünf Prozent. Allerdings empfiehlt es sich gerade hier, Rechnungen zunächst mal zu kontrollieren.
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig, dus... het komt hier op neer:

Citaat:
Drinkgeld

Is geen reden zich de kop te breken, gewoon doen zoals thuis. De vuistregel is te doen zoals in Duitsland, of zoals wij in Nederland en België: men mag, maar men moet niet. Voor goede service geldt er een goede fooi.

Hoeveel hangt af van diverse faktoren en is tenslotte een gevoelskwestie: voor restaurant-, hotel- of pensionpersoneel hangt het er vanaf hoelang men in het restaurant, hotel of pension verbleef, tot welke prijsklasse dit behoort en natuurlijk hangt het af van uw eigen financiele mogelijkheden.

Weliswaar wordt vaak aanbevolen dat het drinkgeld in het restaurant ongeveer 10 % zal bedragen van het te betalen bedrag, bij hogere bedragen kan de fooi teruggebracht worden tot 5 %. In ieder geval is het aan te bevelen vooraf de rekeningen te kontroleren.
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-09-07, 14:07   #27
VIP Lid

RoJo's avatar

Nationaliteit:
Wij ronden ook meestal af op 50 of 100 kronen. Maar we laten het wel afhangen of we tevreden zijn over de bediening. Wat gelukkig meestal wel zo is!
RoJo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-09-07, 14:33   #28
Nieuw Lid

Kohout's avatar

Nationaliteit:
Meestal 10% en voor de kok of kokkin een fernet
Kohout is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-09-07, 19:46   #29
Super Lid

Maria's avatar

Vorig jaar liet ik het wisselgeld zitten na het op de piste kopen van 3 hotdogs, het wisselgeld was geloof ik 1 euro, maar dus méér dan 1 hotdog kostte, en de jongens keken heeeeeel verbaasd en volgens mij....viel het, ondanks goed bedoeld, niet goed. Ik dacht gewoon: die gasten staan hier de hele dag in de kou, en voor mij maakt het niet uit. Toch maar niet meer doen?
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-09-07, 11:16   #30
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Ik geef, bij goede omstandigheden, 10% en dan afronden naar boven en uiteraard een compliment en als het heel lekker was de kok een consumptie naar keuze(meestal Pivo!).
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels