![]() |
|
|
#11 |
|
Legende
|
Alweer bacterie gevonden ...
In Klatovy is uit de schappen gehaald vleessalade "salát Rumcajs " met houdbaarheiddatum 10 januari 2006.
Bron Novinky |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Legende
|
Opnieuw zijn besmette delicatessewaren aangetroffen in een slagerij in Sec bij Chrudim.
radio.cz |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nieuw Lid
|
wat een gedoe
o jee wat lees ik nu allemaal ik ga voor het eerst naar Tsjechië 14 jan waar moet ik goed opletten mensen ik drink normaal heel veel melk en kaas op brood wie kan mijn zeggen wat ik beter niet kan nemen groetjes esperanza. en allemaal nog de beste wensen he .
![]() |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Legende
|
Weer twee ...
In Brno hebben twee zwangere vrouwen hun kindje verloren door besmetting met de Listeria bacterie. Beide vrouwen waren 20 weken zwanger.
Het is nog niet duidelijk waar of hoe ze het opgelopen hebben. Bron: iDNES |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Forum Freak
|
Ik vind deze berichten allemaal ontzettend eng....
Ik volg jullie berichtgeving op de voet en Lukas zit zich gek te zoeken op het internet bij elk kaasje/salade welke ik van plan ben op te eten. Je moet er toch niet aan denken, dat je al zo op let bij wat je eet en dat je nu van normaal gesproken relatief gezonde dingen ook zomaar heeeeel ziek kunt worden. Laat staan dat je overkomt wat Vašek hier meldt. |
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Legende
|
Citaat:
Weten de Tsjechiëgangers wel goed waarover het gaat, gelukkig is Vasek er nog om steeds weer de Tsjechische artikels te vertalen en opnieuw onder de aandacht te brengen. |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Super Lid
|
Esther,laat Lukas alles maar goed opzoeken en nalezen.Pas goed op en alles komt goed.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Actief Lid
|
Kan Listeria ook voorkomen in verse zalm? Een vriend van mij ging op 2 januari uit eten in een restaurant waar hij vrij regelmatig eet. Nooit problemen gehad, maar deze keer was hij doodziek. Hij dronk alleen nog water met citroensap. Het gaat nu iets beter.
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Legende
|
Vis en schaaldieren.
Met name rauwe of koudgerookte vissoorten, zoals gerookte zalm, en schaaldieren zoals oesters hebben een zeker risico op listeria. Omdat gerookte zalm in een vacuümverpakking lang bewaard kan worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Gerookte zalm is als diepvriesproduct wel veilig, omdat de listeria-bacterie zich bij een temperatuur onder het vriespunt niet kan vermenigvuldigen. De zalm moet dan na het ontdooien wel meteen gegeten of bereid worden. Ook gerookte zalm die in een gerecht is verwerkt, is veilig: alle ziekmakende bacteriën worden bij het verhitten gedood. Om dezelfde reden is ook vers gebakken, gegrilde, gepocheerde of gekookte zalm geen probleem. Gerookte vis zoals paling en makreel worden door het roken gaar gemaakt waardoor eventuele bacteriën onschadelijk worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor er geen gevaar is voor uitgroei van en schade door listeria. Ook zure haring is veilig. bron Food info net |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
misschien is het handig om te vermelden waar hij heeft gegeten,zodat andere mensen die dit bericht lezen alert kunnen zijn En mocht het niet overgaan zou ik zeker even een bezoekje aan de huisarts doen |
|
|
|
|