![]() |
|
|
#61 |
|
Geroyeerd lid
|
Re: PIVO
Voor Nederlanders wellicht om te lachen, maar voor mensen die hier een Tsjechisch inkomen hebben, te huilen. Ik ben van mening dat veel Nederlanders te makkelijk over de Tsjechische prijzen denken. Ik ben dat ook al inzake internet verbindingen tegen gekomen. De meeste Nederlanders denken aan een Euro inkomen in Nederland en kunnen zich moeilijk voorstellen dat er hier mensen zijn die 250 Euro in de maand verdienen. Ik ken er helaas genoeg. Die zullen echt niet lachen om een prijsverhoging van 40 heller. Want dat is slechts een prijsverhoging. BTW gaat ook al van 5 naar 22% en dat geldt voor veel zaken. Gas, elctra, huren, alles wordt duurder. Lachen mannen !!!
|
|
|
|
|
|
#62 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
u hebt volkomen gelijk en elders kunt U in discussies lezen hoezeer U een punt hebt.
Er zijn door forumleden berekeningen gemaakt over hoe duur een hypotheek wel is in de CZ als je het van tien duizend kronen moet doen. De halve heller van het bier is toch echt klein bier in vergelijking met de andere soms torenhoge prijsstijging van andere diensten en producten. Humor relativeert. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Legende
|
Ik kan je van verzekeren, dat elke Tsjech mee kan lachen. Voor die 40 haléřů laat het niemand staan. En ik kan het weten!
Het was overigens "luchtig" bedoeld. Van inkomens en levensstandaard in Tsjechie weet ik meer af dan gemiddelde Nederlander. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
VIP Lid
|
Nou ik ken er anders genoeg die echt wel op n paar 10 heller verschil letten en gaan dan ook naar dat kroegie waard goedkoper is.
En als ze ergens anders zijn dan ist van, jezus wat ist hier duur hahaha. Ene kant ist om te lachen, maar hun denken er in bepaalde mate echt bij na hoor. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Actief Lid
|
wat wordt tsjechie toch duur
|
|
|
|
|
|
#66 |
|
Legende
|
Over PIVO gesproken, Nederlands enige echte trappistenbier wordt in mijn woonplaats gebrouwen.
Ter wereld zijn er slechts 7 trappistenabdijen die bier brouwen. Alleen als het bier in een trappisten klooster gebrouwen wordt, mag het trappistenbier genoemd worden: http://www.latrappe.nl/ |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Trappist is wereldklasse maar ik mis in de CZ weleens de smaak van zwaarder bier a la Duvel,Grimbergen of Trappist.
Ik weet wel dat ze bestaan maar ben de merknamen kwijt |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Gast
|
Dat Tsjechië, Beieren, Vlaanderen, een rijke biercultuur, en dito cafétradities hebben, is te danken aan ons gemeenschappelijk verleden, het Habsburgse Rijk. Neem nu Cambrinus. Deze brouwerij werd rond 1870 opgericht door een groep Duitstalige zakenlui, onder meer Emil Skoda (van de auto's) onder de naam Erste Pilsner Actienbrauerei. In het Tsjechie van na de eerste wereldoorlog was de Duitse taal niet bijster populair en de brouwerij werd omgedoopt in Gambrinus, een verbastering van Jan Primus ofwel hertog Jan van Brabant, de beschermheer van het bier. Ook Vlaanderen heeft een pilsje dat Primus heet, verwijzende naar dezelfde hertog.
|
|
|
|
#70 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
De regering die de prijs van het bier verhoogt, zal de volgende pruimenoogst niet meer meemaken.
(Soldaat Schweik* in boek van Jaroslav Hasek) |
|
|
|