![]() |
|
|
#21 |
|
Pivonist
|
Re: PIVO
Ahoy Jacques
als echte pivonist hier mijn top 3Breznak, kampioensbier 2003, heerlijk en het glijd naarbinnen , vooral in de omgeving noord Bohemen erg populair.Gambrinus, inderdaad ook een heerlijke smaak. Velko Popovicky kozel, ook dit gaat erin als pivo en heeft een schitterend etiket, met bovengenoemde pivo´s s´morgens geen probleem. Ik heb nog nooit slecht bier gehad in Tsjechie, aan Samson zat een aparte(maar geen vieze!)smaak. vr. gr. Macek. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
VIP Lid
Nationaliteit:
|
Pivonist..,prachtig dat dit klinkt en glijdt veel beter dan pianist.
Tja Chodovar dat vind ik wel vies en laxerend.., niet normaal zeg. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Legende
|
Ustecky Breznak???
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Ja Breznak is in Decinsko waar mn vader een
huisje heeft, erg populair. Hoe het smaakt, geen idee - drink al jaren niet meer ![]() |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Legende
|
Březňák brouwen ze in Pivovar Velké Březno al vanaf 1628.
Persoonlijk vind ik Gambrinus beter smaken. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Pivonist
|
Vasek, Lobkowicz is ook heel lekker, maar inderdaad Gambrinus is voor mij net als Breznak perfect.
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Volwaardig Lid
|
Ik ben juist terug uit Oostenrijk en daar heb ik heerlijk een goddelijke Staropramen genuttigd. Ikzelf vind Lobkowicz nog altijd het lekkerst en dan met name de donkere.
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Legende
|
Lobkowicz ken ik niet zo goed. Eigenlijk moet ik me schamen. Maar ik heb het opgezocht, en in streek waar ik meestal verblijf zijn 2 gelegenheiden, waar het getapt wordt.
Eerstvolgende keer ga ik proeven. ![]() |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Nieuw Lid
|
Echt laxerend is Nektar ,een biertje uit Strakonice.
Daar zeggen ze "dej si Nektar a naseres hektar". |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Gast
|
Dat Tsjechië, Beieren, Vlaanderen, een rijke biercultuur, en dito cafétradities hebben, is te danken aan ons gemeenschappelijk verleden, het Habsburgse Rijk. Neem nu Cambrinus. Deze brouwerij werd rond 1870 opgericht door een groep Duitstalige zakenlui, onder meer Emil Skoda (van de auto's) onder de naam Erste Pilsner Actienbrauerei. In het Tsjechie van na de eerste wereldoorlog was de Duitse taal niet bijster populair en de brouwerij werd omgedoopt in Gambrinus, een verbastering van Jan Primus ofwel hertog Jan van Brabant, de beschermheer van het bier. Ook Vlaanderen heeft een pilsje dat Primus heet, verwijzende naar dezelfde hertog.
|
|