het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 02-07-05, 03:15   #121
VIP Lid

Nationaliteit:
Re: Favoriete Tsjechische bier

gambrinus, krusovice,bernard en starebrno(heb ik gedronken op het terras van de brouwerij in brno: heerlijk)
stef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-07-05, 14:02   #122
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:

Svijany, Zlatopramen, Žamberecky Kanec...
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-07-05, 17:08   #123
Volwaardig Lid

kruimel's avatar

Sorry wat betreft de kozel want de cerny variant vind ik persoonlijk heerlijk, maar ja ik ga door voor een vrouw en mijn man is weer fan van Branik.

kruimel
kruimel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-07-05, 20:17   #124

kukel's avatar

Nationaliteit:

Gambrinus van 10% is heerlijk, Urquell is voor wat mij beteft het minste bier.Toch vinden de Tsjechen dit een heerlijk biertje. waarschijnlijk zijn wij de wat zoetere bieren gewend.

Drink ze, Kukel.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-07-05, 23:09   #125
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:

Uiteindelijk gaat het bij de discussie welk het beste bier is dat de discussie op gang wordt gehouden. Zodra we eruit zijn wordt het armoede.
De meesten zijn heerlijk en het gaat erom dat je keuze kan maken.
Urquell is bijvoorbeeld een superbier, maar niet voor elk moment. Krusovice drinkt men beter pas na vieren.

Nog een paar favorieten: Staropramen, Velkepopovice (Kozel!) en mijn vriendinnetje zweert bij Braník (terwijl hun 12-gradige weer absoluut minder is).

Een verstandige bierdrinker let dus verder op het verschil tussen 10-gradige en de 12-gradige.

De laatste reserveert men voor de avond.
Oud 02-07-05, 23:24   #126
Nieuw Lid

Mijn meest eenvoudige pilsje is Platan en Primus maar echt de lekkerste: Braník.
kren is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-07-05, 23:26   #127
Nieuw Lid

En ondertussen drink ik mijn laatste blikje Braník.....
kren is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-07-05, 00:42   #128
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:

Zo te zien, Dieter, ben jij geen beginner, maar een ervaren pivofiel (hei, Macek, de povonist, ken jij al Dieter?) en ben volgens mij ook in staat les te geven. Ik ben het met je eens, wat jouw algemene benadering betreft. En zeer zeker, wat jouw opmerking over 10 en 12 graden bier betreft.
Voor de beginners: 10 graden (světlé, desítka) is ongeweer tot 4 %, 12 graden (ležák, dvanáctka) is dan rond die 5 %, wat wij hier ook kennen.
De Tsjechen in het dorp drinken ook overdag de desítka, de dakbedekkers, werklozen, mountainbikefietsers, bejaarden ..
DIE Tsjechen drinken s' avonds geen dvanactka.
Er zijn wel Tsjechen, die dvanactka drinken, maar die grijpen niet 1-2-3 naar desitka, als dvanactka op is.
Zelf drink ik liever dvanactka, maar in mijn dorpje is die er niet (getapt) en dan drink ik gewoon desitka met de andere gasten. Ook van desitka wordt je er vrolijk van, desitka is geen LIGHT van twee procent.
Zo heb ik dus altijd een paar desitek (10 graden flesjes) in de koelkast voor de onaangenodigde gasten, die bij mij altijd welkom zijn.

De beste (tsjechische) bier is de bier, die jij lekker vindt. Er is genoeg te kiezen.

Op dit moment zit ik nog buiten (ik ben in NL) en drink mijn Krusovice Mušketýr in een echte Krusovice glas, een 11 graden bier, net iets meer, dan de waterige desitka. Erg lekker bier, maar heb de laatste gekocht, denk ik. Nergens meer te krijgen.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-07-05, 13:10   #129
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:

Hallo Pepo,
Inderdaad de Mušketýr, lekkere hopbitterheid. Hier in Nederland gekocht? En een mooi glas, zo'n halve liter glas met hoekjes aan de binnenkant... Een onderwerp op zich Tsjechische bierglazen (zullen we daar later nog eens op terug komen?)

Goeie tip voor je: let op Tsjechische toeristenbussen, die hebben altijd veel bier aan boord en daar weet ik soms een tray te kopen, maar je moet altijd maar afwachten wat.
Oud 03-07-05, 17:53   #130
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:

Prima, ik heb een hele verzameling Tsjechische bierglazen. Ik zal proberen een paar pronkstukken te fotograferen.
Gelukkig hoef ik niet te wachten op de Tsjechische toeristen, zelf ben ik 4 - 5 keer per jaar in Tsjechie.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels