het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 06-11-05, 11:17   #91
Actief Lid

Miloš's avatar

Nationaliteit:
he Macek, wat vind je van Platan?

Grtz

Miloš
Miloš is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-11-05, 12:38   #92
Nieuw Lid

Kohout's avatar

Nationaliteit:
Van Platan ga je aan de dunne
MvG Kohout
Kohout is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-11-05, 12:49   #93
Pivonist

Macek's avatar
Macek has a birthday  
Nationaliteit:
Citaat:
Miloš schreef:
he Macek, wat vind je van Platan?

Grtz

Miloš
Zoals ik al eerder schreef, echt vies bier ben ik nog niet tegengekomen, maar ik zal bij de eerste gelegenheid een Platan nemen en deze zorgvuldig keuren. Nazdravi
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg protiv4.jpg (17,0 KB, 76x bekeken)
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-12-05, 14:18   #94
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Tsjechische bierdrinkers kiezen Budvar tot bier van het jaar

De lezers van het magazine "Pivnikuryr" hebben Budweiser Budvar tot bier van het jaar 2006 gestemd. Met meer als 45000 stemmen zegevierde Budvar daarbij voor de zevende maal in de categorie "licht lagerbier". Bij de tiengraden bieren met gering alcoholpercentage kwam zoals vorig jaar Staropramen op de eerste plaats. In de categorie der lokale kleinere brouwerijen is de titel voor de brouwerij Cerna Hora. Dit jaar werd er 18,75 Mio. hektoliter bier gebrouwen, met een verbruik van 160 liter per inwoner liggen de Tsjechen nog steeds op de eerste plaats wereldwijd.

bron radio.cz
Freddy2005 is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-12-05, 18:02   #95
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Maarten.
Persoonlijk drink ik het liefst Gambrinus 10. Heel vreemd, want in Nederland drink ik nauwelijks bier. Aanvankelijk had ik ook moeite met die halve liters. Tegenwoordig drink ik een mali pivo. Ik heb zo'n gevoel dat wij dat een 15 jaar geleden op een camping in Nepomuk geintroduceerd hebben. Aanvankelijk stonden ze raar te kijken. Die rare hollanders ! Bierdrinken kunnen ze niet. bier in zo'n klein glaasje !!
Ik denk dat dat tegenwoordig algemeen geaccepteerd is. Wat ik ook nog regelmatig zie is dat men met een lege twee literfles van bv cola bier gaat tappen bij de plaatselijke hostinec. Lekker goedkoop en lekker. Zag regelmatig knaapjes van een jaar of 10 die bier gingen halen voor pa. En altijd in zo'n fles of een grote bierpul.
Dus mijn advies : Ga eens met een grote pul naar de hostinec of neem een lege tweeliterfles mee. Zit je gelijk in de tsjechiesche gewoontes
Ben benieuwd wat de pivonist hiervan vindt,
vr. gr
Tabe
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-12-05, 18:10   #96
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Krijg ik dorst van al die reacties en wil ik een Tsjechisch biertje opentrekken, heeft die apekop van mij met zijn vrienden een hele tree bier Gambrinus genuttigd zonder het mij even te vertellen. Alles op. Erg teleurstellend en die knaap is nog niet van mij af. Zo het nu staat ben ik voorlopig nog niet in Tsjechie dus dat is even afzien.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-12-05, 19:03   #97
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Jeetje zeg... die apekop zou ik lekker met een kruiwagen richting Tsjechië laten lopen om een nieuw treetje te halen !
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-12-05, 22:37   #98
VIP Lid

Keesi's avatar

Nationaliteit:
Tabe, die gewoonte om met een grote fles bier te gaan halen in de kroeg heb ik overgenomen als ik op de camping zit. Overdag is het lang niet altijd gezellg druk in de kroeg en dan neem ik zo'n 1,5 liter mee naar de caravan. 2 literfles past niet in de koelkast helaas! Fijn schaduwplekje en een mooi boek erbij en een lekkere pivo! Wie doet me wat?
Keesi is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-12-05, 11:37   #99
Pivonist

Macek's avatar
Macek has a birthday  
Nationaliteit:
Citaat:
Tabe schreef:
MaartenAanvankelijk had ik ook moeite met die halve liters. Tegenwoordig drink ik een mali pivo. Ik heb zo'n gevoel dat wij dat een 15 jaar geleden op een camping in Nepomuk geintroduceerd hebben. Aanvankelijk stonden ze raar te kijken. Die rare hollanders ! Bierdrinken kunnen ze niet. bier in zo'n klein glaasje !!
Ik denk dat dat tegenwoordig algemeen geaccepteerd is.
Mijn hemel gaan wij mannen ook al uit kleine glaasjes drinken in Tsjechië, voordat we het weten krijgen we straks standaard zo'n klein klote glaasje . Bier hoort men te drinken in grote glazen of pullen van minimaal een halve liter. Kleine glazen mogen worden genuttigt door; kraamvrouwen, wijkverpleegsters, dames, oude van dagen, dansers en beginners.
Kerels, lekkere wijven en meiden van "de gestampte pot" zeelieden, al dan niet met een houten been en/of ooglap en andere drinken minimaal halve liters in een gestaag tempo. De stenen kruik in de koelkast koud laten worden, naar de hostinec en laten vullen, Minimaal 3 liter, tijdens het vullen 2 pivo's wegwerken. minimaal 2x de kruik laten vullen. Plastic flessen is mogelijk maar is meer voor het crapule, het ongeletterd Jan Hagel, een beetje pivonist heeft een stenen kruik in Tsjechië.
Na zdravi!!!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-12-05, 17:22   #100

kukel's avatar

Nationaliteit:
Macek,

Je bent een man naar mijn hart. Mali? Never nooit niet.
En als de pivo je de strot uit komt en langs je kin weg druipt: dan nog geen mali! Nooit niet, anders komen er duidelijk fluitjes. Je moet er niet aan denken. gewoon als het glas leeg is komt er vanzelf een nieuwe halve liter en zo een mooi streepje erbij.
En op het eind van de avond worden de streepjes geteld, afrekenen en gelukzalig "wegwandelen"
Waar vindt je nog zo een mooi land?
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels