![]() |
|
|
#11 |
|
U allen bedankt.
Maar uh, Gambrinus in dia uitvoering? Voor je het weet heb je de verkeerde. En Dieter, bieren worden steeds zoeter, blijkbaar wil de consument dat. Pilserner Urquell vind ik bijvoorbeeld niet lekker. Maar dat is een andere discussie. Ik dank u allen voor uw hartverwarmende bijdragen. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Mmmmm
ik kom nooit in de kerk, dusss Hoe voel je je trouwens vandaag? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Super Lid
|
Klopt Kukel, bier wordt steeds zoeter. En dat is jammer, ik hou van een mooie hopbitterheid. Maar 'breezersletjes' houden meer van zoet, maar daar moet je als goede brouwerij niet voor brouwen.
Het zoeter maken van pils hoef je edoch niet met suiker te doen, als je minder hop toevoegt krijgt de mout overhand en is het resultaat zoeter. Dat Tsjechische bieren soms zoet zijn is logisch, ook al komt de beste hop er vandaan (die uit Zatec, de Saaz-hop). Tsjechië is geen zeevarende natie, stevige hoptoevoeging is bedoeld als conserveringsmiddel, sterk gehopt bier ging mee op de schepen van vroeger. Proef de Noordduitse bieren en vergelijk ze met de Zuidduitse, de Noordduitse zijn hoppiger. Net als de Scandinavische. Daarnaast zijn door betere koelsystemen en meer continue brouwomstandigheden hoppigere soorten als bijvoorbeeld het nog wel bestaande Märzen-type uitgestorven. En het kan anders: laatst heb ik in de minibrouwerij Zamberk een Kanec 13 (Tmave/Cerny) gedronken die dankzij roostering van de mout die chocoladetonen toonde die je je moeilijk kunt voorstellen. Tot besluit: de mooiste Tsjechische pilsener van dit moment, het jubileumbier van Krusovice! Laatst aangepast door dieter; 11-05-07 om 12:26. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pivonist
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Eigenlijk drink ik zelden tot niet. Ga ik eens een avondje uit dan lust ik graag
wodka/jus en zoete witte wijn .Nou ben benieuwd wat voor een vergelijking er komt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pivonist
|
Nou dat valt mee, geen hakwerk nodig, maar a propos heb je weleens bier gedronken cq dia bier?
![]() |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Ik heb het een aantal keer terwijl ik nuchter was geproeft, maar elke keer
en 1 keer toen ik al het eea van iets anders op had. Tja toen maakte het me nix uit, toen kon je alles bij me naar binnen gieten ![]() |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Pivonist
|
Ben tevreden
u is nog te redden, er is nog hoop Probeer eens dia bier!![]() |
|