![]() |
|
|
#21 |
|
VIP Lid
|
Ik denk dat Corrie hierin gelijk heeft.
Overigens: "" Koekenbakkers", zat, in Tsjechie!!!.. Net zoals in Nederland...... Char. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Actief Lid
|
Komt dat brood uit Rumburk Pieter? In Rumburk zit naast de bloemenwinkel wel een winkel die alleen brood verkoopt, een bakker dus. Of hij dat zelf bakt? Nou ja, het maakt mij niet uit wie het brood bakt, als het zo lekker is als het brood van ons supermarktje in Jirikov.
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
VIP Lid
Nationaliteit:
|
Ik moet er niet aan denken, Tsjechie zonder bakker! Is een van de eerste dingen waar ik naar kijk in een vreemde omgeving, waar zit de bakker? Ik ben dol op Rohlik, maar die van Kaufland etc. hebben maar weinig smaak vergeleken bij die van een echte bakker.
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
VIP Lid
|
worden ze niet bij kaufland zelf ter plaatse gemaakt?(nochtans allemaal dezelfde grondstoffen, maar zoals altijd zit het bij de mensen tussen de ore: industrieel is automatisch slechter en niks gaat er boven de warme bakker.... dia achter de klant zijn rug dezelfde poeders van de industrieel gebruikt).
btw, ben al 3 jaar werkzaam in een industriele bakkerij in belgie(marktleider trouwens in belgie, en heeft ook aandelen in een poolse industriele bakkerij en bij delta in kladno,die nu ook zou tesamen zijn bij odkolek), en sinds mijn 14de tot 23 altijd in kleine bakkerijen gewerkt. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Super Lid
|
In onze nieuwe woonplaats zit de enige echte bakker!!
![]() |
|
|
|
|
|
#26 |
|
VIP Lid
Nationaliteit:
|
Ik proef wel degelijk het verschil tussen een kauflandje en een van de bakker in bv. Ceska Skalice. Is het misschien mogelijk dat de bakker dezelfde ingredienten gebruikt, maar een ander procedee? Iets minder op massaproduktie gericht en meer op kwaliteit?
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
VIP Lid
|
Krulletje, durf je een 'rohlik' test blindelings doen,5 industrieel en 5 ambachtelijk?
De ambachtelijk rohlik wordt gedraaid in een machine waarin wij in belgie stokbroden maken(heb ze gemaakt in de bakkerijschool in pardubice),en industrieel zal die machine iets groter en beter zijn om een grotere kadans(stuks per uur) te hebben.... . Het bakken: in de (industriele)bakkerij waar ik werk gebeurt alles automatisch met liften,maar de rohlik zelf leggen we op planken of bakplaten(zoals bij pekarna hruby die dan gebakken wordt in een rotard oven). Grondstoffen, voor bepaalde broodspprten gebruiken ook zakken bloe,mixen zoals de gewone bakker ze gebruikt hoor, zout bv, echt geen ander soort zout hoor..... bloem, enkele soorten bloem komt uit een silo... ja ook ambachtelijke bakkers hebben een silo.... De reactie's spreken boekdelen als we een groep hadden die een rondleiding bij ons hebben gehad. De meeste spreken over industrieel dit en dat, terwijl ze niet waarover ze praten. ander voorbeeldje: bij de bakker om de hoek,hun boerenbruin,echt lekker en 3 dagen nadien is het nog vers.... echt super. Wat is de kritiek op de industriele: ja ze doen er poeders is om hun broden langer vers te houden. Ja,dan lach ik even en vraag ik : zou het dan niet kunnen zijn dat je fantastische bakker om de hoek dezelfde smerige poeders gebruiken? Ben je mee met de zaak? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Actief Lid
|
Laten we het er maar op houden dat Tsjechisch brood gewoon hartstikke lekker smaakt. Industrieel en ambachtelijk. Dat komt door de goede lucht en al het buiten zijn. Dobro chut
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
VIP Lid
|
is ook zo
,daarom dat ik het ook nonsense vint , trouwens het verschil van lucht, geeft ook een verschil in het bakproces.... nu terug on topic zeker? |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Forum Freak
|
Goed Stef we gaan weer on-topic, maar voor die tijd wil ik toch even zeggen dat ik het helemaal met je eens ben voor wat betreft de smaak van vers brood!!
|
|
|
|