![]() |
|
|
#11 |
|
Pivonist
|
Appelmoes is ziekenhuiseten, en ook voor kinderen, tandeloze, bejaarden, kraamvrouwen, wijkverpleegsters enz. Wij horen vlees te verslinden in grote hoeveelheden, dus appelmoes, weg ermee!
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Legende
|
wij maken al jaren eigengemaakte appelmoes/appelcompote. de compote dan icm een peer erbij (voor het zoete) of kleingesneden abrikozen (vers of gedroogde). krentjes en kaneel erbij.
het is ook dé methode om afgevallen appels met een klein plekje erop te verwerken. tsja we zijn en blijven hollanders. en eten met yoghurt of als extraatje naast de rode kool of hachee ... ![]() |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Actief Lid
|
Ja, en in Tsjechie heb ik de compote-variant nog best regelmatig bij mijn gegrilde kip danwel bij schnitzels en aardappelpuree apart in een schaaltje geserveerd gekregen.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nieuw Lid
|
Appelmoes?? Calvados
Onze Tsjechiesche vrienden verzamelen alle fruit uit onze boomgaard en dat is nogal wat. Van de appels maken ze gelukkig geen appelmoes, maar er wordt Calvados van gestookt.
Een klein voorraadje in de badkuip verzameld. Jan en Ria |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Naast veel appels ook onder andere Karpers met de kerst. |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Super Lid
|
Een van de grootste culinaire shocks die ik m'n Tsjechische gasten aan kan doen is voorstellen om over de hutspot (dat al een revolutie op zich vormt), rondom de jus (al even excentriek) APPELMOES te draperen! Fruit over het avondeten, dakangewoonnie.
En ik zal wel als een baby worden beschouwd dat ik 't wel vrolijk eet. Prima hoor! Houd mijn geest jong. |
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Kom ik naar NL is het hier zowat nationaal gerecht. Maar inmiddels eet ik het wel, maar niet dat ik er dol op ben, en als het niet nodig is zal ik er niet voor kiezen. |
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
Maar even zonder dollen, ik was eigenlijk altijd gek op appelmoes, maar voor deze topic van start ging heb ik het eigenlijk niet gemist de afgelopen 2 jaar , nu zit ik eraan te denken, dat ik mijn zus maar moet vragen volgende week een pot mee te brengen. ![]() |
|
|
|
|