het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 25-04-06, 12:32   #11
Nieuw Lid

Hilmo's avatar

Nationaliteit:
Haha, ja goeie Nee ik ga trouwen met mijn vriend. De hond gaat die dag in een pension.
Hilmo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-04-06, 16:48   #12
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Freddy2005 schreef:
Welkom Hille, met jullie Duits zal je zeker terecht komen. En eten en drinken zal ook wel geen probleem worden. En uitgedroogd is er ook nog niemand teruggekomen.....Geniet ervan.
*hik* uitdrogen of verhongeren in Tsjechië is onmogelijk als je het mij vraagt... zou houden er wel van flinke maaltijden met flinke glazen...pivo

En geloog me, eenmaal in een Tesco, Hypernova of Globus geweest daar in Tsjechië en je maakt je er nooooooit meer druk om of ze misschien iets niet hebben daar in het enge Tsjechië

Owja en mocht je ergens lezen dat de winkels daar dicht zijn op zaterdagmiddag en zondag..... dit geld niet voor de grote supermarkten die in het hele land te vinden zijn.... deze zijn 7 dagen per week geopend van 's ochtends vroeg tot 's avonds 19.00 á 20.00 uur....

De Tesco's daar zijn zelfs 24 uur per dag open....
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-04-06, 16:53   #13
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Ik heb even gezocht, volgens mij zitten jullie deze zomer redelijk in de buurt van Plzen....Als dat zo is hoef je je helemaal geen zorgen te maken, er zitten daar een aantal grote winkelcentra waar bijna alles te krijgen is...

Ik denk dat je zulke winkels zelfs in Friesland nog niet bent tegen gekomen

Praag ligt dan trouwens ook op een afstand die goed te doen is....
Oud 26-04-06, 19:09   #14
Nieuw Lid

Hilmo's avatar

Nationaliteit:
Ja inderdaad, Plzen moet op zo'n 35 km afstand liggen ofzo. Maar eehm, hoe heet het, Kalvasky ofzo hahah, ik ben even de naam kwijt, moet ook aardig groot zijn, met een paar mooie winkels. In nood kunnen we altijd nog naar Plzen, maar we zijn van plan om in de buurt van ons plekje te blijven en niet naar praag te gaan.
Maar goed, het gaat dus wel goedkomen haha.
Oud 26-04-06, 19:27   #15
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Niet naar Praag ??? hmpzzz... je weet niet wat je mist
Je moet wel van mooie steden houden natuurlijk... Karlovy vary is dan ook zo'n stad die je kan bezoeken....

Misschien bedoelde je die wel, want Kalvasky ken ik niet...
Oud 26-04-06, 19:31   #16
Nieuw Lid

Hilmo's avatar

Nationaliteit:
Klatovy bedoelde ik Verder gaan we niet voor de steden, maar voor de natuur Ik wil ook niet met ons jonge hondje de grote stad in. We nemen ook geen muilkorf mee, omdat we niet de stad ingaan. Alleen de stadjes in de buurt. Lekker fietsen, lekker bij het huisje zitten, lekker wandelen. Beetje winkeltjes in de buurt bekijken (de kleine winkeltjes), misschien zwembadje zoeken, de oude dingen in de buurt bekijken. Haha, dat zijn onze plannen (van zo'n grote stad als Praag, wordt ik ook helemaal hyper bne ik bang hahaha. is mij te groot )
Oud 26-04-06, 21:42   #17
Nieuw Lid

Nationaliteit:
kent u

Citaat:
Gambrinus schreef:
Bunschoten? Kent u de heer Pavel Steidl (uit Rakovník) niet toevallig?
nee het spijt me nooit van gehoord.groetje cuinera
b.w.zwaan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-04-06, 18:36   #18
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Hilmo schreef:
Klatovy bedoelde ik Verder gaan we niet voor de steden, maar voor de natuur Ik wil ook niet met ons jonge hondje de grote stad in. We nemen ook geen muilkorf mee, omdat we niet de stad ingaan. Alleen de stadjes in de buurt. Lekker fietsen, lekker bij het huisje zitten, lekker wandelen. Beetje winkeltjes in de buurt bekijken (de kleine winkeltjes), misschien zwembadje zoeken, de oude dingen in de buurt bekijken. Haha, dat zijn onze plannen (van zo'n grote stad als Praag, wordt ik ook helemaal hyper bne ik bang hahaha. is mij te groot )
Klatovy... tsja, dat ligt ook in W-Bohemen, alleen een stuk zuidelijker... Qua natuur is er daar in de omgeving genoeg te vinden hoor....
Geniet van het wandelen !
Oud 07-05-06, 19:59   #19
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Zinkovy

Dag Hille.
Ik heb je PM-etje ontvangen en mijn excuses voor de late beantwoording. We zaten even ergens anders, zoals je in andere topics kunt/zult lezen. We waren onder andere op de meeting in Dolni Lanov op 3 mei.

Dan het antwoord van jouw vragen, voor zover ik daar een antwoord op kan geven, even via dit forum en niet via een PM-etje, omdat dan mogelijk ook andere mensen daar wat aan hebben. Ik heb inmiddels begrepen dat al veel vragen zijn ingevuld.

Zinkovy is een leuk dorp aan een meertje bij een kasteel. Het is een redelijk beboste omgeving met redelijk veel wandelmogelijkheden. In Zinkovy is een klein winkeltje waar je het hoognodige kunt kopen. Als je aan de winkelierster opgeeft hoeveel broodjes wilt hebben dan liggen ze de volgende dag voor je klaar. Het zijn van die halveronde puntbroodjes. Een Tsjech zal de juiste naam voor die broodjes wel weten. De dichtbijzijnde "grote" plaats op ongeveer 8 kilometer is de stad Nepomuk. Eigenlijk zijn hier alle levensmiddelen wel te koop. Aan de rand van de stad ligt een kleine supermarkt. In de stad is nog een super en nog wat kleine andere winkeltjes, w.o. een groentenboer. Er is ook een klein terrasje en een kapster (aanrader, je wordt geknipt en geschoren voor 100 kronen). Ongeveer 25 kilometer naar het zuiden ligt de stad Klatovy. Hier heb je enkele grote supers zoals Hypernova (die mijn voorkeur heeft vanwege de verse broodjes), Lidl, Kaufland en een Pennymarkt. In het centrum heb je veel (goede) restaurants. Een favoriet van ons is het Italiaanse restaurantje Chez Martinez. (zie /zoek middels de zoekfunctie ;hier is al eerder over geschreven. Een goed Amerikaans met vaak live muziek is het Amerikaanse restaurant in Benisov; ook hier op het forum al besproken. Lekker stukken vlees. Mocht je de voorkeur voor vis hebben dan raden we je forel aan. Adresje heb ik wel voor je. Tussen Zinkovy en Planice ligt het gehucht Blizanovy. Hier heeft Frau Anna een restaurantje annex pension. Goed eten en je kunt gelijk boeken voor volgend jaar. Wil je 's avonds nog een pilsje drinken, wandel dan naar de camping en bezoek het restaurantje daar. De camping ligt op ongeveer drie kilometer van Zinkovy richting Nepomuk. Altijd gezellig

(vervolg hieronder- goed voor mijn streepjes)
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-05-06, 20:20   #20
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
vervolg

Naast eten en drinken is er voor een natuurliefhebber veel te doen in Tsjechie. Je hebt nog geen last van kinders dus... je hebt nog alle vrijheid.
Over kinderen is op dit Forum ook al genoeg geschreven (of niet Macek)

Over een hond in Tsjechie is op dit forum ook al het nodige geschreven. Advies is om de hond in het veld of in de bossen aangelijnd te houden. Het is niet nodig om de hond een muilkorf om te doen.
Het huisje op de foto, is zo te zien een traditioneel boerenhuisje dat gerenoveerd is. Ik ken dit huisje niet persoonlijk maar zal er ongetwijfeld wel langs gereden of gewandeld zijn. Lijkt wel wat op ons huisje in Zbyslav.

De markten stellen niet zo veel voor. Veel is in handen van "Vietnamezen" en afdingen is noodzakelijk. De kwaliteit is ook niet altijd "je van het" zie het onderwerp van de gekochte onderbroekjes, (even zoeken op het forum)

Leuke plaatsen op een redelijke afstand zijn Sucise in het Zuiden en Plzen in het noorden. In de buurt van Sucuci bij Rabi is een heel oude burcht/ruine met daarbij een roofvogelshow. In Plzen moet je eigenlijk de brouwerij en het ondergrondse gangenstelsel bekijken. In de brouwerij kun je goed goulash met kneudel eten en , uiteraard, een heerlijk koel pilsje.

Wil je naar een bergachtig gebied dat moet je naar Zelesna Ruda. Is wel een eindje rijden van Zinkovy.

In het Algemeen:
Tsjechie is een modern land. De infrastructuur is goed te noemen. Wegen zijn goed tot redelijk goed, alhoewel ze van deze winter beste een klap hebben gehad. Je kunt gewoon geld pinnen uit de muur, dus niets thuis omwisselen. Is niet nodig. Telefoonverbindingen zijn goed. Het is niet nodig om een autobahnvignet aan te schaffen als je in de buurt van Zinkovy blijft. Wil je naar Praag dan kun je binnendoor maar dat kan niet snel. Wil je snel naar Praag dan moet je een vignet aanschaffen. Kost niet zo veel, geloof iets van 100 kronen (3 euro). Route Nepomuk en bij Plzen de rijksweg op naar Praag.

Zinkovy lig in een sociaal rustige omgeving. Van diefstal oid is normaal gesproken geen sprake. Hoef je dus niet zo bang voor te zijn. Begeef je tussen de dorpsbevolking, bezoek ook de plaatselijke hostinec (dorpskroeg). Veel Tsjechen spreken of Duits of Engels of beide. Dus dat hoeft ook geen probleem te zijn. Ga je bij Tsjechen op visite , doe dan je schoenen uit. Is daar de gewoonte. Misscien is het ook wenselijk om voor jullie huisje ook een paar sloffen mee te nemen. Zal zeker door de verhuurder worden gewaardeerd.

Mocht je meer willen weten dan maar weer een PM-etje
rond 13 juli zijn wij in Zbyslav, dat is ongeveer 13/15 kilometer van Zbyslav. Van harte welkom (als we thuis zijn)

groeten
Tabe
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels