![]() |
|
|
#21 |
|
Nieuw Lid
|
Ja voor onderhoud aan de tuin heb ik in cz ook wel wat probleemen met dronken tuinman
Dus doe ik veel zelf. Niet met tegenzin overigens hoor. Die drie woningen zijn een beetje hobby/invest. Ik wil over een paar jaar 50% in nederland 50% in cz gaan vertoeven. De panden heb ik al een jaar of 7 in bezit. Het idee om woningen op te kopen en te verbouwen met winst is in cz niet echt lucratief of je moet het met heeel weinig winst genoegen nemen. Het aanbod is overweldigend groot en de marge tussen verbouwd en niet verbouwd is zeer klein. Dus stijging van je investering (mits goed ingekocht ) zal ook zitten door het langer vast te houden. Voorbeeld :8 jaar geleden in cz pand bezichtigd vraagprijs 20.000 guldens Toevallig koopt schoonvader het zelfde pand nu voor 65.000 euri's. Ik moet hier wel bij vermelden dat het dak en de spanten vervangen zijn. Je geeft zelf al toe dat de panden in cz al wat langer te koop staan. Ik ken je fin sit natuurlijk niet maar als het echt moeten wordt (race tegen de klok) moet je wel oppassen. Mischien een brutale vraag maar wat is julie uurtarief waar je mee in gedachten speelt. En zoals Lina al zij veel van de kotjes liggen ver bij je vandaan voorrijkosten, Mijn jednatel klaagden laatst "gelukkig over andere Nederlanders "dat ze hem voor ieder wisewasje belden en min of meer eisen dat hij meteen aktie onderneemd (de nederlander kent geen geduld) Zie deze opmerkingen niet als kritiek op je plannen maar als hulp. Heb zelf al wat jaartjes ervaring met Nederlandse vastgoedmarkt maar vergeleken dat is C.Z een makkie omdat het om aanzienlijk minder geld gaat. groetjes en hou ons op de hoogte en beter geprobeerd en mislukt als niets gedaan. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Actief Lid
|
Hoi Willem,
Geweldig dat jullie de stap hebben gewaagd en hopelijk wordt het wat. Jullie hebben ook nederlandse "buren", dat is wel lekker. Giant (Astrid en Mauritz) wonen er toch ook? We zijn er 1 keer op bezoek geweest voor een gesprek en het zijn erg aardige mensen. Mooi dorp ook!! Wijzelf wonen in Dobren (midden in Kokorinsko, ken je vast wel) dus ong. 50 km bij jullie vandaan. Misschien dat wij in de toekomst nog eens gebruik van jullie diensten gaan maken. Je weet nooit. Als je een site hebt met meer informatie en prijzen dan zie ik het graag tegemoet. Ceska Lipa, ken je Moravanka? Heerlijk restaurant niet? Nou veel succes en misschien tot horens. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi Char,
We wonen op nummer 28. We hebben een keer een avondje met een 83 jarige dame gesproken die haar hele level al in Castolovice woont. Ze wist ons te vertellen dat ons huis een winkel is geweest tot aan de oorlog. Na de oorlog heeft er nog 4 jaar een Rus gezeten maar toen is het winkeltje weer gesloten. Op de foto kan je nog net aan de linkerkant ondereen een rijtje bakstenen zien. Daar heeft vroeger ook nog een ruimte gezeten, misschien de winkelvoorraad ofzo. Je kan nu nog de gaten zien in de roubenka waar de steunbalken gezeten hebben. Nu gaan we kijken of we alleen die vloer kunnen repareren daar zodat je een soort dakterras krijgt op begane grond. De grond loopt echter af richting achterkant zodat je daar dus eigenlijk op de 1e verdieping zit. Ze wist ons ook nog te vertellen dat ons huis begin 70-er jaren weer verkocht werd, toen voor maar liefst 3200 kroon:-)) Het huis is 7.70 meter breed (binnenmaat) Beneden in het achtergedeelte is het inderdaad niet echt optimaal. Dat waren de stallen vroeger. Er ligt nu ook geen vloer in, dus gewoon op het zand. Je kan ook zien dat er vroeger ook veel gesprokkeld werd; zo zijn alle deurklinken in het huis verschillend! Ook die ramen zijn inderdaad niet vreselijk mooi. Helaas is er nog geen geld om die helemaal te vervangen, maar met goed schuren en bijwerken en mooi in de verf zitten kunnen ze zekere nog geruime tijd mee. Op de foto de stal aan de voorkant. We zijn al bezig de oude stuuk te verwijderen, het oude plafond eruitgehaald, deuren opknappen. Later natuurlijk moet er nog een vloer gestort worden. Plan is dat er in de stal aan de achterkant een keuken komt en in deze grotere stal de eetruimte. We willen die muur laten doorbreken ertussen zodat je een grote woonkeuken krijgt. Groetjes en bedankt! Willem |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi Lina,
Over dat boekhouden, dat laten we door de advocaat doen. Kost helaas wel wat maar tis niet anders. Ik heb er in ieder geval echt geen kaas van gegeten:-) Mochten jullie inderdaad nog eens een tuinman en vrouw zoeken houden wij ons zeker aanbevolen, en die 90 kilometer is zeker niet te ver. Een van onze klussen was 210 kilometer, 3.5 uur rijden ver! (ja inderdaad, toen waren we dus vertrokken 6 uur 's ochtend en half 12 's avonds weer terug:-) Dank je voor de reactie! Groetjes, Willem |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi Dirk,
Snelheid is inderdaad essentieel. We kunnen ons ook niet veroorloven om al het geld wat we hebben te investeren aangezien het zo maar best lang kan gaan duren. We moeten ook niet zomaar ieder krot gaan kopen. De lokatie blijft nog steeds zo heel erg belangrijk. Een huis in Hermanice v Podjestedi is natuurlijk veel duurder als een identiek huis in de buurt van Decin. De eerste winst (op papier) is wel al binnen aangezien het huis gefinancierd is in euros en de kroon maar niet te stoppen is. (natuurlijk geldt ook hier het riedeltje: in het verleden behaalde......) Ik wil natuurlijk niet al te diep ingaan op onze uurtarieven aangezien wij altijd een vaste prijs afspreken, inclusief autokilometers. Wat ik wel kwijt wil is dat we zeer zeker geen Nederlandse prijzen rekenen. Niemand zal zo gek zijn mij 40 euro per uur te betalen (helaas:-)) Voor 50 kroon echter doen we het ook niet. Tuurlijk kan het zo zijn dat het achteraf toch een stuk meer werk was als gedacht en dat je daarop dan toch uitkomt maar dat zien we gewoon als bedrijfsrisico. Extra uren worden niet doorberekend in ieder geval. Dat is een kwestie van ervaring opdoen zodat je beter kan inschatten hoelang je er werkelijk mee bezig zal zijn. Als je 150 a 200 kroon overhoudt mag je al blij zijn denk ik. Dank je voor je adviezen in ieder geval! (en jij natuurlijk ook succes met de investeringen! Groeten, Willem |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi "Love Tsjechie"
We zijn reeds 2 keer in dat restaurant geweest, de eerste keer was inderdaad erg goed eten, maar helaas de 2e keer, toen we een pizza namen, dat was een slecht plan. Ons favoriete restaurant is de Ceska Hospoda in Hermanice. Werkelijk verrukelijk eten daar! (en ook nog zeer redelijk geprijsd) We hebben helaas nog niet echt de tijd gehad/genomen om van de Tsjechische natuur te genieten. We zijn 1 keer naar Èeské Švýcarsko (Boheems Zwitserland) geweest, wandelen naar die grote boog, en dat was wel erg mooi daar. Verder zien we helaas teveel alleen vanuit de auto! Groetjes, Willem |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Actief Lid
|
Dag Willem,
Nou je eerste klus voor ons zit er al weer op. Wij zijn erg blij dat wij je met dit spoedklusje konden benaderen. Bedankt Moravanka slechte pizza's?? Wij waren er zo gek op, al moet ik toegeven dat de laatste keer dat wij er waren het ook niet meer zo goed was als anders. Ik kreeg mijn voorgerecht later dan mijn hoofdgerecht, zat ik daar met de borden vol eten!! Maar wij wensen je veel succes met het bedrijf en verblijf in CZ!! |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Actief Lid
|
Ja, jammer dat de pizzeria die oorspronkelijk boven zat en heel gezellig was met prima pizza's, is gesloten en de pizza's nu in het restaurant worden geserveerd. Pizzeria en restaurant waren overigens wel één. Gaan toch nog graag een pizza eten of een kop heerlijke tomatensoep.
|
|
|
|
#29 |
|
Actief Lid
|
Dat is inderdaad jammer, maar nog steeds is het een uitstekend restaurant. En inderdaad die tomatensoep is lekker en een grote schaal vol!!
Mijn schoonmoeder heeft er laatst een pizza gegeten en die vond hem heerlijk, dus een herkansing voor Willem dan maar? ![]() |
|
|
|