![]() |
|
|
#11 |
|
Forum Freak
|
Ik heb zelf de feestdagen niet doorgebracht in Harrachov, maar wel in Tsjechië. Het kerstfeest is traditioneel een familiefeest. Dit houdt in dat de meeste Tsjechen dit idd binneshuis vieren. maar ik neem aan dat in een toeristenplaats als Harrachov je een fantastisch kerstfeest zou moeten kunnen vieren. Denk wel aan een reservering voor het kerstdiner. Oud en Nieuw wordt hier ook gevierd met mooi vuurwerk en idd zoals Spookycat zegt met een geweldige sfeer op de pistes door fakkels e.d. Het zal best een feest worden. Ik wens je alvast veel plezier.
![]() |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Volwaardig Lid
|
ja inderdaad de tsjechen vieren het binnenshuis, en gaan naar de fakkeloptocht die is dacht rond 20.00, maar voor toeristen is er niets extra te doen, of het moet zijn dat je ook net alsik bij tsjechen thuis zit, dan is het de hele avond eten en drinken.
kerst is echt niets aan, ze vieren alleen kerstavond, ook allemaal alleen met vrienden en familie thuis. de winkels en restaurants zijn al de dag van de kerstavond allemaal dicht, afgelopen keer konden we nergens eten. 1e kerstdag weet ik niet zeker meer of dan alles weer open is, maar het is gewoon anders dan hier, ze kennen daar niet al die ''poppenkast'' er om heen.misschien kan je dit navragen bij vvv voor de zekerheid. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
|
Hallo Cornelis
Wat rot voor je dat je opgesloten hebt gezeten met Kerst en Oud en Nieuw bij Tsjechen, en volgens jouw verhaal dat Kerst en Oud en nieuw niks aan is in Tsjechie. Wij hebben heel andere ervaringen maar wij waren dan ook met heel leuke mensen om ons heen. Kerstavond is inderdaad bijna alles dicht. Maar ik weet niet wat je bedoelt met "poppenkast" maar er wordt hier zat gedaan rond de feestdagen. Je moet er alleen voor open staan en je eigen er in mengen voor zover als mogelijk. Dus Pen neem je goede humeur en vrienden cq familie mee en ik weet haast wel zeker dat je super feestdagen zult beleven in Harrachov of waar je ook zit in Tsjechie. Groetjes Albert |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Volwaardig Lid
|
Het is denk ik een beetje wat je er zelf van maakt. Vorig jaar zijn we op kerstavond naar een mis geweest in een klein kerkje en dat gaf toch wel iets speciaals. We konden er weinig van volgen, maar ze probeerden voor ons toch nog wat dingetjes te vertalen enzo. En op eerste kerstdag gaan we gewoon skiën enzo en 's avonds ergens eten of thuis eten. Je moet er gewoon zelf iets van maken denk ik. Oud en nieuw vind ik in Tsjechië ook wel iets hebben. Voor 12 uur allemaal de kroeg in en na 12en ladderzat over straat heen strompelen. Kon er de humor nog wel van in zien... Alleen een beetje gevaarlijk dat ze dan weer allemaal de auto in stappen en nog rond gaan scheuren! Maar het zal vast een mooie vakantie worden!! Zal genoeg te doen zijn denk ik!
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
nee, je moet de vraag goed lezen die gesteld is door Pen, er zelf iets van maken al altijd, zelfs nog in een hutje op de heide. Dus ik zal het nog even makkelijker formuleren; In Harrachov, (misschien ook wel in andere plaatsten, maar dat ter zijde), is het net zo als altijd, zoals je gewent bent met de carnavalsvakentie. De tsjechen vieren de kerst anders dan hier, kerstavond vinden zij het balngrijkste, dan zijn in harrachov ook (bijna) alle horeca gelegenheden en winkels als vroeg die dag dicht. Zij vieren dan met familie en vrienden kerst thuis. Voor toeristen wordt er niets extra's gedaan met de kerst in Harrachov, dat is een antwoord op de vraag, dus ja, je zult er zelf iets van moeten maken, maar verwacht niets van je omgeving aldaar. Oud en nieuw wordt er gevierd met uitgebreid eten, tot 0.00. hierbij geef ik je wel de tip als je die avond ergens wil doorbrengen om dit tijdig te reserveren, ik weet niet of je in een hotel zit, of pension, maar vraag er zeker naar bij aankomst. Er is ook een disco daar kan je denk ik ook kaarten kopen om de avond daar door te brengen. na 0.00 als je dan nog op stap wilt daar moet je zowiezo een kaart hebben. Over het algemeen vinden de nederlanders die ik gesproken heb de kerst minder leuk dan hier, wel leuk is dat er meestal sneeuw ligt dat breng toch al een kerstgevoel naar boven. Alberto, misschien vier je het op een andere plaats maar ik spreek uit jaren ervaring over deze plaats en zeg zoals het is, of het rot voor iemand is dat hij/zij die dagen met dorpsgenoten heeft doorgebracht, is een suggestie, als het goed gelezen hebt kan je concluderen dat, dat juist leuker is dan... |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Actief Lid
|
Ik ben blij dat je het even wat makkelijker formuleert Cornelis nu begrijp ik dat je uit vrije wil in Harrachov bent geweest en dat het leuk was. En dat je jaren ervaring hebt met deze plaats en dat je het andere toeristen niet aanraad....., over Harrachov kan ik niet oordelen want ik heb ervaring met een andere plaats. Maar inderdaad maak er wat van iedereen waar je ook bent op deze aardkloot.
Groetjes Albert |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Forum Freak
|
Pen, na al deze 'goede adviezen' kun je denk ik het beste contact opnemen met je eventuele accommodatie of ze iets adviseren om te reserveren voor kerst / oud & nieuw. Zodat je geweldige feestdagen zult beleven en ik hoop dat er tonnen sneeuw zullen liggen zodat jullie lekker kunnen skiën.
Cornelis, ik hoop dat jij dit jaar lekker gezellig thuis in Nederland de feestdagen zult kunnen meemaken. ![]() |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Gast
|
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag. Ik denk dat ik wel weet wat ik kan verwachten nu met oud en nieuw en met de kerst in Harrachov. Ik begin er nu ook al flink zin in te krijgen. Zie net dat er al best flink sneeuw is gevallen en dat ze een nieuwe camera in Harrachov hebben.(is te vinden op www.harrachov.cz) Deze vernieuwd zijn beeld tenminste om de 5 minuten en niet om het uur. Gr. Pen |
|
|
|
#20 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
Oke ik begrijp dat je mijn bericht niet op prijs stelt, aangezien dat je zelf een pension beheert in CZ. Maar ik geef gewoon eerlijk antwoord op de gestelde vraag van Pen, want ik heb het zelf jaren meegemaakt, daarvoor is dit forum gemaakt en vindt ik de geciteerde opmerking ontoepasselijk. |
|
|
|
|