![]() |
|
|
#41 |
|
Forum Freak
|
Ik begrijp niet waarom winterbanden niet verplicht gesteld worden voor vrachtwagens. Wat we gisteren weer voor gevaarlijke situaties hebben gezien en meegemaakt, doordat vrachtwagens op de meest onmogelijke plekken stil komen te staan (gladheid/sneeuw) is ongelooflijk. :snik:
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
VIP Lid
|
Vrachtwagens hebben een heel ander soort bandenprofiel dan personenwagens, dus in veel gevallen hebben ze minder snel andere banden nodig.
En veel vrachtwagens zijn uitgerust met automatische sneeuwkettingen, dus komen ze in de winter ook overal wel. Alleen is het probleem, de onverwachte momenten en dan gaat het mis ja... Het zou een goed iets zijn als ze het verplicht zouden stellen, maar veel Tsjechen hebben daar het geld niet voor. Voor een hele vrachtwagencombinatie ben je al een 5.000 euro kwijt geloof ik. Natuurlijk slijten de zomerbanden etc niet, maar die weet men vaak ook wel goedkoop ergens op de kop te tikken... Dus ja, moeilijk moeilijk, verplichten is eigenlijk niet te doen... |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Forum Freak
|
Ik snap het inderdaad als je het zo verteld wel. Maar het blijft link.
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Actief Lid
|
ik zou de meeste nederlanders aanbevelen om winterbanden te kopen als ze naar tsjechie gaan, de meeste nederlanders zijn niet gewent om in de sneeuw te rijden ( hebben we twee weken wel weer gezien) en doen een aantal dingen verkeerd, 1 als je de berg oprijd gewoon de zelfde snelheid aanhouden, en vooral niet gas geven, als je dezelfde snelheid aanhoudt kom je gewoon omhoog. als je niet verder kan gewoon de auto via de berm in de verse sneeuw, hierdoor krijg je weer grip en kan je verder. als je naar beneden rijdt de auto in de eerste of de tweede versnelling dan remt je af op de motor. mocht het te hard gaan, kun je ook de auto weer via de berm rijden om grip te krijgen en kun je gewoon afremmen. als je de auto parkeert in de winter nooit de handrem gebruiken (vast vriezen) ik rij in tsjechie vaak nog met zomer banden en dit gaat gewoon goed en sneeuwkettingen heb ik nog nooit gebruikt. ik raad het af mensen , met zware auto's en auto met een automaat en een auto die de motor achterin heeft.
succes met de winter en rijd voorzichtig |
|
|
|
|
|
#45 |
|
VIP Lid
|
De overheid adviseert nu iedereen die op de snelwegen rijdt, winterbanden op de auto te hebben en voldoende brandstof in de tank.
En eigenlijk ook dekens en wat eten en drinken voor het geval dat haha... ![]() |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Actief Lid
|
Tip/sneeuwkettingen
TIP !!!
Ik heb veel ervaring met sneeuwkettingen omleggen en rijden anders kan ik s'winters mijn huis niet bereiken.Wanneer sneeuwkettingen zo intensief gebruikt worden gebeurt het nogal eens dat er een kettingkje breekt.Ik zorg altijd dat er een paar kleine harpsluitingen en een combinatietang in mijn dashbordkastje ligt voor razendsnelle reparatie onderweg. rich? |
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
rich? |
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Legende
|
Voor zij die niet weten waarover het hier gaat, dit is een harpsluiting.
![]() |
|
|
|