het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 17-12-05, 10:31   #41
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Ik begrijp niet waarom winterbanden niet verplicht gesteld worden voor vrachtwagens. Wat we gisteren weer voor gevaarlijke situaties hebben gezien en meegemaakt, doordat vrachtwagens op de meest onmogelijke plekken stil komen te staan (gladheid/sneeuw) is ongelooflijk. :snik:
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-12-05, 16:40   #42
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Vrachtwagens hebben een heel ander soort bandenprofiel dan personenwagens, dus in veel gevallen hebben ze minder snel andere banden nodig.

En veel vrachtwagens zijn uitgerust met automatische sneeuwkettingen, dus komen ze in de winter ook overal wel.

Alleen is het probleem, de onverwachte momenten en dan gaat het mis ja...

Het zou een goed iets zijn als ze het verplicht zouden stellen, maar veel Tsjechen hebben daar het geld niet voor. Voor een hele vrachtwagencombinatie ben je al een 5.000 euro kwijt geloof ik.
Natuurlijk slijten de zomerbanden etc niet, maar die weet men vaak ook wel goedkoop ergens op de kop te tikken...

Dus ja, moeilijk moeilijk, verplichten is eigenlijk niet te doen...
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-12-05, 17:00   #43
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Ik snap het inderdaad als je het zo verteld wel. Maar het blijft link.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-12-05, 18:55   #44
Actief Lid

brno05's avatar

Nationaliteit:
ik zou de meeste nederlanders aanbevelen om winterbanden te kopen als ze naar tsjechie gaan, de meeste nederlanders zijn niet gewent om in de sneeuw te rijden ( hebben we twee weken wel weer gezien) en doen een aantal dingen verkeerd, 1 als je de berg oprijd gewoon de zelfde snelheid aanhouden, en vooral niet gas geven, als je dezelfde snelheid aanhoudt kom je gewoon omhoog. als je niet verder kan gewoon de auto via de berm in de verse sneeuw, hierdoor krijg je weer grip en kan je verder. als je naar beneden rijdt de auto in de eerste of de tweede versnelling dan remt je af op de motor. mocht het te hard gaan, kun je ook de auto weer via de berm rijden om grip te krijgen en kun je gewoon afremmen. als je de auto parkeert in de winter nooit de handrem gebruiken (vast vriezen) ik rij in tsjechie vaak nog met zomer banden en dit gaat gewoon goed en sneeuwkettingen heb ik nog nooit gebruikt. ik raad het af mensen , met zware auto's en auto met een automaat en een auto die de motor achterin heeft.

succes met de winter en rijd voorzichtig
brno05 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-12-05, 21:42   #45
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
De overheid adviseert nu iedereen die op de snelwegen rijdt, winterbanden op de auto te hebben en voldoende brandstof in de tank.

En eigenlijk ook dekens en wat eten en drinken voor het geval dat haha...

Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-12-05, 21:19   #46
Actief Lid

rich?'s avatar

Nationaliteit:
Tip/sneeuwkettingen

TIP !!!
Ik heb veel ervaring met sneeuwkettingen omleggen en rijden anders kan ik s'winters mijn huis niet bereiken.Wanneer sneeuwkettingen zo intensief gebruikt worden gebeurt het nogal eens dat er een kettingkje breekt.Ik zorg altijd dat er een paar kleine harpsluitingen en een combinatietang in mijn dashbordkastje ligt voor razendsnelle reparatie onderweg.
rich?
rich? is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-12-05, 21:53   #47
Actief Lid

Maarten's avatar

Nationaliteit:
Ik vroeg me al af waarom die reserve-schakeltjes in de doos zaten. Gauw er ook een combinatietang in gedaan. Dank voor de tip, rich?!
Maarten is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-12-05, 19:40   #48

kukel's avatar

Nationaliteit:
Helemaal oke!
Die ervaring heb ik ook achter de rug.
Even wat te hard aan de ketting trekken en Plop...kapot.
Sindsdien wat boordgereedschap en schakels om een en ander te herstellen.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-12-05, 13:05   #49
Actief Lid

rich?'s avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Maarten schreef:
Ik vroeg me al af waarom die reserve-schakeltjes in de doos zaten. Gauw er ook een combinatietang in gedaan. Dank voor de tip, rich?!
Die reserve-schakeltjes zijn dikwijls niet te gebruiken omdat de ketting op een plaats gebroken is waar die reserve-schakeltjes niet passen.Daar komt nog bij dat die dingen door hun hardheid moeilijk te monteren zijn langs de kant van de weg Vandaar mijn tip:KLEINE HARPSLUITINGKJES.Je kunt ze razendsnel monteren en gewoon laten zitten.
rich?
rich? is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-12-05, 13:34   #50
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Voor zij die niet weten waarover het hier gaat, dit is een harpsluiting.

Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels