het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 24-11-05, 11:35   #31
Lid

Fotohuis's avatar

Nationaliteit:
Interessant draadje.

In de ANWB Kampioen van deze maand een korte winterbanden test. Op advies van een Tsjechische fotovriend (in Praag) en een Duitse fotocollega (Sauerland) heb ik gisteren alsnog besloten over te gaan op winterbanden :Snowtrac-2 , Vredestein. De Ultra grip 7 van Goodyear waren nergens te krijgen (beste in deze test). Uurtje werk, Eur. 250,00 voor 4 banden 19565H15 Peugeot 307 SW HDI, incl. balanceren enz.

Ik denk niet dat je daarvoor enig risico voor kunt nemen. Voor de zekerheid ook afgelopen week nog sneeuwkettingen gekocht. (Eur. 40,00).
We zijn er helemaal klaar voor. Ik vertrek zo meteen. Een NL-fotocollega gaat mee en heeft wintersportervaring. Ik niet. Hopelijk maandag weer terug! Ooit een keer in de Eifel gezeten (zomerbanden) met ineens sneeuw.
Een ramp en levensgevaarlijk!

Enige nadeel: de max. snelheid met winterbanden: "slechts 190km/h". Jammer , doen we er maar een uurtje langer over..........

groetjes,

Robert
Fotohuis is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-11-05, 15:03   #32
Nieuw Lid

Bas Rietveld's avatar

Nationaliteit:
Even een reatie op vele berichten:

Winterbanden een must voor winterse omstandigheden onder de 10 Graden. Goed getest zijn de :
- Continental winter contact en de Michelin Alpin 2

Autosocks: testen wijzen uit, hooguit net zoveel grip als een winterband alleen lastig als je wisselende weersomstandigheden hebt (ze slijten namelijk als een gek als je niet op de sneeuw rijd)

Kettingen alleen nodig bij zware sneeuwval. Doe jezelf een lol en koop geen bouwmarkt kettinkjes. Goed geteste kettingen en voordelig zijn de Michelin micro kruis sneeuwkettingen (ongeveer 50 euro), Indien je veel op sneeuwkettingen rijd en ook hard wil rijden dan zijn er veel goede en dure merken te koop.
Bas Rietveld is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-11-05, 22:10   #33
VIP Lid

Keesi's avatar

Nationaliteit:
Fotohuis,
Waar heb je die snowtrac 2 voor € 250,- gekocht?
Ik heb ze nergens gevonden (inclusief eenvoudige stalen velgen) beneden € 475,-!!
Keesi is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-11-05, 07:15   #34
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
De groothandelsprijs voor de Snowtrac ligt rond de € 80,- excl BTW per stuk. De € 250 van fotohuis leek me ook een tikkie onwaarschijnlijk voor nieuwe banden.
Velgen kun je vanaf € 20 / stuk scoren op de sloop
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-11-05, 19:24   #35
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
http://www.autobandenmarkt.nl

Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-11-05, 15:35   #36
VIP Lid

RoJo's avatar

Nationaliteit:
Sneeuwkettingen in Tsjechië

Gisteren teruggekomen vanuit het Reuzengebergte. Er lag al best flink wat sneeuw. Nu rijden wij in een 4x4 Nissan X-trail en wij gaan deze winter voor het eerst echt wintersporten in Tsjechië. Is het voor onze auto ook nodig om sneeuwkettingen aan te schaffen? Vorige week namen we alle besneeuwde hellngen (ook steile) zonder problemen. Graag hoor ik van forumleden die hier ervaring mee hebben hun mening.

We rijden natuurlijk wel met winterbanden.
RoJo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-11-05, 16:57   #37
Actief Lid

Skifanaat's avatar

Nationaliteit:
Wij rijden in een Sorento 4x4 en hebben vorig jaar totaal geen problemen gehad in Tsjechie, zelf niet bij het rijden op een hellende weg in verse sneeuw. Ik heb er dan wel een set winterbanden op liggen want met zomerbanden heb je ook met een 4x4 problemen!

Eric
Skifanaat is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-11-05, 18:23   #38
Lid

Fotohuis's avatar

Nationaliteit:
Weer terug met veel sneeuw onderweg gehad. 70 km file bij Wurzburg door gekantelde LKW's op de autobahn.

Vanmorgen de achtergelaten auto van mijn collega in Wuppertal (D)letterlijk kunnen uitgraven 1,5 meter!

De genoemde banden heb ik (zonder velgen) over laten zetten op mijn bestaande velgen. Een zeer bekend adres in de omgeving van Reek, Ravenstein. Ze waren eenmalig gebruikt en nog met 7mm profiel. Ik denk dat het anders afgelopen weekend een levensgevaarlijk avontuur was geworden.

Robert
Fotohuis is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-11-05, 19:18   #39
Super Lid

Maria's avatar

Winterbanden zijn gewoon beter maar om nou te zeggen dat het niet duur is is ook wat overdreven! Ook al wissel je alleen je banden en hou je de bestaande velg kost deze wissel toch zo'n EUR 60 per keer, dus EUR 120 per jaar). En de kosten van de band natuurlijk hoewel je natuurlijk met zowel je zomer als je winterbanden langer doet.
Ook in Nederland is het prettiger rijden met winterbanden, afgelopen vrijdag in de sneeuwchaos nog ondervonden: 's ochtends met zomerbanden aan 't glibberen en 's middags met winterbanden veel stabielere wegligging. M.i. niet te doen en onnodig gevaarlijk om naar wintersportlanden te rijden zonder winterbanden (en kettingen in de kofferbak).
Heb zelf ook de autosock nog nieuw in doos liggen. Nooit gebruikt wegens slechte recensies (zouden erg snel slijten, kettingen meer grip etc.). Kettingen overigens ook nog niet nodig gehad in Tsjechie.
Volgens mij zijn Duitsland ingezetenen verplicht tot het voeren van winterbanden. Als doorreizende ben je hiertoe niet verplicht (volgens mij is dit alleen zo in Denemarken), maar je kunt wel gedeeltelijk aansprakelijk gesteld worden bij ongevallen, ook al was het absoluut niet jouw schuld! En dan wordt het natuurlijk een interessant verzekeringstechnisch verhaal....
groeten, Maria
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-11-05, 19:35   #40
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
RoJo schreef:
..... Nu rijden wij in een 4x4 Nissan X-trail en wij gaan deze winter voor het eerst echt wintersporten in Tsjechië. Is het voor onze auto ook nodig om sneeuwkettingen aan te schaffen?
4x4 en winterbanden is genoeg hoor
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels