![]() |
|
|
#191 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Nou oke, nog 1 keer dan
. Vanaf mei 2006 moeten auto’s in winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Onder die winteruitrusting vallen met name winterbanden en voldoende ruitensproeiervloeistof.Het niet gebruiken van winterbanden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen omdat de bestuurder van een auto op (zomer)banden minder goed kan reageren op onverwachte situaties. Immers zonder winterbanden is er in winterse omstandigheden minder grip en een langere remweg. Als er winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximum snelheid van de band. Indien deze snelheid lager is dan die van de auto, moet deze maximum snelheid met een voor de bestuurder zichtbare sticker worden aangegeven. De boete op het rijden met ongeschikte banden is €20; in geval van gevaarzetting of hinder is de boete €40 en 1 strafpunt. Wij gaan zo onze aso-bak (zoals sommige mijn auto hier noemen ophalen. Dan zitten er Michelin winterbanden onder. Bij een autobedrijf/sloop, nieuwe banden en dat voor tweehonderdzoveel euro. Stukken minder dan evt. kosten die voortvloeien uit een ongeluk en bijna net zo duur als mn nog niet goedgekeurde andere auto . Rechterrem remde nog maar voor 45% dus dat moet ik morgen laten maken en ben daar rond de twwehonderd euro voor kwijt.Ach ja joh, schud maar leeg die zak, tis toch al dure maand :snik: Nou auto opgehaald enne de rekening was geen tweehonderdzoveel euro . Was ook niet echt realistisch natuurlijk, zo weinig geld voor wat grotere maat winterbanden incl. montage ed. Het kwam uiteindelijk op vijfhonderdzoveel uit en we hebben ze vanwege de misverstanden voor vierhonderzoveel mee. Nog niet veel geld natuurlijk. |
|
|
|
|
|
#193 | |||
|
Moderator
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De regelgeving omtrend de winterbanden blijft vaag.... Je moet je auto aanpassen aan de winterse omstandigheden, vooral je banden... alleen zijn winterbanden als zodanig niet verplicht.... er wordt in de wet geen verschil gemaakt tussen winter, zomer of 4-seizoensbanden.... Vraag ik me toch af op waar die boete van 20 euro dan op gebaseerd is.... te weinig profiel, te weinig grip ?? en hoe gaan ze dat testen ? |
|||
|
|
|
|
|
#194 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Tja don't ask me
. Ik heb ze er in ieder geval sinds 2 weken onder zitten. En ik moet zeggen, het rijd ook veel lekkerder. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Heee doe niet zo lelijk ja
.Oke, mn zomerbandjes waren een beetje gaar ![]() |
|
|
|
|
|
#197 | |
|
Moderator
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#198 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Tis hier anders al paar dagen 8 graden hoor. Hee ga jij ff lekker met die Karel meepraten, stelletje schorriemorrie.
Kheb toch al gezegd dat mn zomerbanden beetje gaar waren, tjongejonge ![]() |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Kweet niet ????