het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 12-10-05, 10:59   #11
Actief Lid

Re: Welke sneeuwkettingen?

2stks bij voor of achterwiel aandrijving (alleen op de aangedreven as dus) en 4stuks bij awd (4X) auto´s. Socks slijten snel, goede degelijke kettingen werken beter.

@Peter H, beetje kortzichtig om niet voorbereid te zijn geweest. Je brengt (of je kunt brengen) niet alleen je zelf in gevaar maar ook anderen. Het woord sukkel schiet hier bij mij door het hoofd. Zie je je zelf al glijden in je auto naar de stoep waarop juist die moeder met haar kind aan de hand loopt... Ben blij dat je ze nu wel aanschaft...
utopenec is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-05, 10:48   #12
Nieuw Lid

GerBoss's avatar

Nationaliteit:
Winterbanden, socks en sneeuwkettingen in Tsjechië

Beste forumleden,

Sinds de aankoop van een vakantiewoning in Noord Bohemen, omgeving Jablonec nad Nisou heb ik me onlangs als nieuw lid aangemeld. Ik hoop in de toekomst veel informatie uit te wisselen.
Mijn route naar Jablonec loopt via Dresden, richting Polen, afrit Bautzen. Via Löbau rijd je dan eenvoudig naar de grensplaats Zittau.
Heb je in de winter op deze route en elders in Noord Bohemen behalve winterbanden nog sneeuwkettingen nodig?
GerBoss is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-05, 10:53   #13
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Sneeuwkettingen nemen wij ondanks de winterbanden nog steeds mee.
Je zult ze niet vaak nodig hebben, zeker niet op doorgaande routes.
Liever mee verlegen zitten dan om verlegen zitten is mijn advies.
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-05, 11:08   #14

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ik heb ze altijd bij me, af en toe moeten ze er onder.
De ene keer lukt me dat in 3 minuten, de andere keer in 30 minuten.
Soms is het onder de auto een klomp ijs, vandaar.
Ik heb vorig jaar van die hoezen gekocht, liggen er in 6 seconden om.
Nog niet nodig gehad.
En denk om anti-vries van -20 graden in je reservoir!
En je weet: constante snelheid rijden, geen gas erbij, niet plots remmen en je rijdt heel Tsjechie veilig door.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-05, 11:20   #15
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
kukel schreef:
Ik heb ze altijd bij me, af en toe moeten ze er onder.
De ene keer lukt me dat in 3 minuten, de andere keer in 30 minuten.
Met de TRAK van Maggi ben je altijd in 30 seconden klaar maar gaan jaaaaren mee

(maar er zijn meer merken waarmee dat kan)
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-05, 11:30   #16
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Misschien dat je vooraf ook wat moet oefenen met het omleggen van sneeuwkettingen. Dan lukt het je, als echt het nodig is, vast een stuk beter als je ze om moet leggen in de sneeuw en kou.
En neem wat dekens mee voor het geval dat je toch vast komt te zitten zodat jij en je passagiers toch warm blijven.
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-05, 17:51   #17
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Ik ben a-bandenkundige dus de volgende vragen: Wat zijn winterbanden precies, ander profiel?
Kan je zomers ook op winterbanden rijden???? Als je toch moet of ga kopen, zijn deze in Tsjechië goedkoper?????Nazdravi!!!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-05, 18:18   #18
Actief Lid

brno05's avatar

Nationaliteit:
winterbanden hebben een ander profiel. in de zomer op winterbanden rijden kan in princiepe wel alleen zullen je banden sneller slijten. in tsjechie winterbanden kopen en laten monteren is met de ervanringen die ik heb goedkoper, en in het winter seizoen geldt in tsjechie dat je altijd dus ook overdag met licht moet rijden

ik heb het nog even opgezocht hier staat informatie met betrekking tot winterbanden http://www.hekla.nl/images/winterbandenmap.pdf
brno05 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-05, 20:03   #19
Lid

Krik1971's avatar

Nationaliteit:
...en een ander belangrijk verschil is dat winterbanden van een soort rubber gemaakt zijn dat onder de 7 graden ook nog soepel blijft!
Krik1971 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-05, 20:53   #20
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
brno05 schreef:
ik heb het nog even opgezocht hier staat informatie met betrekking tot winterbanden http://www.hekla.nl/images/winterbandenmap.pdf
Deze link bevat werkelijk alle info overwinterbanden, is zeker aan te bevelen om eens door te lezen, alvast hier de conclusie:

CONCLUSIE : Waarom winterbanden?

1. Alleen winterbanden bieden bij lage temperaturen de hoogst mogelijke vorm van zekerheid.
2. Winterbanden kunnen in tegenstelling tot zomerbanden niet 'bevriezen'. Dit garandeert zekerdere rijomstandigheden en meer comfort.
3. Moderne winterbanden zijn net zo geluidloos en comfortabel als zomerbanden en slijten, door het speciale silicamengsel, niet sneller. De vernieuwde rubbersamenstelling van winterbanden heeft er ook toe bijgedragen dat de slijtage en het rolgeluid van de band op een gelijk niveau ligt als van de traditionele zomerband.
4. Winterbanden bieden u meer veiligheid en dus een aanzienlijk geringer risico op lichamelijk letsel en schade aan uw voertuig. Dat dit een positief effect heeft op de hoogte van uw verzekeringspremie (no claim) en uw eigen risico moge duidelijk zijn. Het is ook om deze reden dat het gebruik van winterbanden door de leasemaatschappijen aanbevolen wordt!
5. In sommige (Europese) landen is het gebruik van winterbanden verplicht gedurende de wintermaanden. Mocht u hier een ongeluk krijgen/veroorzaken, kunt u in grote problemen komen wanneer blijkt dat u op zomerbanden reed. Daarbij komt dat de kosten voor winterbanden te verwaarlozen zijn. De aanschafprijs is in de meeste gevallen lager dan zomerbanden en uw zomerbanden slijten immers niet!

Veilige reis aan iedereen.

Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels