het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 14-10-06, 22:22   #161
VIP Lid

winterbanden moet je hebben
zeker weten,we spreken uit ervaring en ieder wintersporter weet het(of bijna toch)
discusies zijn nutteloos het is gewoon zo
groetjes
spookycat is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-10-06, 12:14   #162
Sas
Super Lid

Nationaliteit:
Zo, de wintersocks zijn besteld en kan ik morgen ophalen, de sneeuwkettingen heb ik gereserveerd, die huur ik via een bedrijf en de winterbanden.... daarvoor ben ik nog steeds aan t snuffelen. Heb al div. site's gevonden en nagebeld. Wel ben ik eruit dat ik Michelin of Vredestein wil hebben. Nu nog ff wachten of ze misshien met leuke aanbiedingen komen.
Wel vragen ze me elke x, wat voor auto heeft u dan met bandenmaat 215x70 T15. Gewoon: tis voor een mooie Ford Windstar met een mooi maatje
Sas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-10-06, 21:44   #163
Actief Lid

Kyla's avatar

Nationaliteit:
Helaas voor mij nog geen winterbanden komend weekend. Ik krijg woensdag een andere auto met een lastige maat en de winterbanden zijn niet op voorraad, komen pas over ee paar weken binnen. Hopelijk blijft de temperatuur goed.
Kyla is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-10-06, 10:19   #164
Actief Lid

Citaat:
Sas schreef:
Wel vragen ze me elke x, wat voor auto heeft u dan met bandenmaat 215x70 T15. Gewoon: tis voor een mooie Ford Windstar met een mooi maatje
Kan me de vraag voorstellen, want is dat niet een erg klein maatje voor een grote MPV...
utopenec is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-10-06, 10:27   #165
Sas
Super Lid

Nationaliteit:
Deze banden zaten er onder toen we m kochten. De ene x valt ie als grootste maat van de normale banden en andere x kom ik uit op kleinere maat van de bestelauto's. Het is niet een te kleine maat hoor voor deze auto.
En een paar wisten ook meteen te melden dat het om een Windstar gng, dus zo gek was t niet bij allemaal.

Sas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-10-06, 21:50   #166
JCD
Volwaardig Lid

JCD's avatar

Nationaliteit:
We hadden uitgebreid op internet gezocht en onze beslissing genomen. In CZ zouden we die en die banden nemen bij dat en dat bedrijf. Goed en goedkoop. Het liep anders.
Aangekomen bij ons onderkomen raakten we in gesprek met een bekende. Het kon beter.
's Avonds stond hij met de bandenman uit een dorp verderop voor de deur voor een kort overleg en even later lagen de wielen in zijn auto. Enkele uren later stond men weer voor de deur, nu met splinternieuwe winterbanden om de velgen. En dat tegen een heel aantrekkelijke prijs. Hij vroeg nog of hij de oude banden aan een vriendje mocht geven om ze op te rijden.
Zoiets is ons in NL nog nooit overkomen, we vonden het een prachtige ervaring en zijn er op grond van onze internet-kenis zeker van dat we correct behandeld zijn. Het nieuwe Tsjechie, geweldig.
JCD is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-10-06, 20:07   #167
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Winterbanden verplicht in Duitsland?

Citaat:
Winterbanden verplicht of niet?
Ook de Nederlandse automobilist krijgt nu echt oog voor het nut van winterbanden. De verkoop stijgt met sprongen, meldden we al op www.amt.nl. Houdt dat misschien ook verband met dit voorjaar veranderde regels in Duitsland, die het gebruik van winterbanden daar verplicht lijken te stellen?

De meeste automobilisten schaffen pas winterbanden aan nadat de eerste sneeuw gevallen is. Als de dagtemperatuur beneden vijf tot zeven graden zakt presteren winterbanden echter al beter dan zomerbanden. Enkele jaren al zit de verkoop van winterbanden hier in de lift, horen we van diverse kanten uit de bandenbranche. Dit jaar voorzien de bandenleveranciers zelfs een soort stormloop. Zodra het weer slecht wordt komt die los, en zodra het wintersportseizoen aanbreekt.

Van oktober tot mei
Hoewel het nut van winterbanden kennelijk tot de consument is doorgedrongen is het nog niet zo ver dat men ongeacht de weersomstandigheden omschakelt tussen zomer- en winterband. Feitelijk zou er geen run op winterbanden mogen ontstaan bij de eerste sneeuw, vorst of ijzel. Als de dagtemperatuur beneden vijf tot zeven graden zakt presteren winterbanden al beter dan zomerbanden, ook op droge en schone weg. Hun rubber blijft bij lage temperatuur soepel, dat van zomerbanden wordt dan te hard, zodat de grip afneemt.

Daarnaast heeft het meer open profiel van winterbanden niet alleen bij sneeuw maar ook bij regen voordelen. Reden waarom de verstandigste keus is, als je winterbanden wilt gebruiken, om die zonder meer in oktober te laten monteren en tot mei te laten zitten. Continental heeft deze en nog veel meer wetenswaardigheden over winterbanden bijeen gebracht op hun website. Hier vindt het autobedrijf alle argumenten en handige tips om hun klanten met winterbanden te helpen.

Neem geen risico en voorkom bekeuringen, rij in Duitsland op winterbanden als het seizoen daartoe aanleiding geeft. Wel of niet verplicht?
Zeker de wintersporters zullen aanlopen tegen de in mei 2006 aangepaste Duitse StVO, de Strassenverkehrsordnung. Die vermeldt sindsdien dat automobilisten verplicht zijn hun voertuig voldoende aan te passen bij de weersomstandigheden. Wie dat niet doet en toch gaat rijden kan met 20 euro beboet worden, of zelfs het dubbele wanneer het ‘onaangepast’ rijden het overig verkeer hindert.

Nalatigheid
Er staat echter niet concreet omschreven hoe voertuigen aan diverse slechte weersoorten aangepast zouden moeten worden. Het ligt voor de hand dat je bij sneeuw op winterbanden zou moeten rijden, maar letterlijk verplicht is het (nog) niet in Duitsland. Anderzijds geeft de nieuwe regel wel een handvat als het tot een ongeval komt. Blijkt de auto daarbij niet ‘aangepast aan de omstandigheden’, dan kan de bestuurder nalatigheid verweten worden. Zeker als dit in een politierapport opgenomen wordt zal de autoverzekering daar een punt van maken bij de bepaling wie aansprakelijk is voor de eigen en andermans schade.

Geen risico
Omdat de Duitse regel zo onduidelijk geformuleerd is, en pas nu in het eerste winterseizoen praktisch toegepast gaat worden, kan het best geen enkel risico genomen worden. Rij in Duitsland op winterbanden als het seizoen daartoe aanleiding geeft. Banden met een sneeuwvlok- of M+S-symbool op de flank, geen vierseizoenen banden, om elk risico te vermijden dat bij een eventueel ongeval de auto als ‘onvoldoende aangepast’ aangemerkt zou kunnen worden.

Bron: AMT
Zoals ik al aan de kaak stelde, staat er nergens dat winterbanden verplicht zijn.
Ook deze experts vragen zich af wat men verstaat onder "aanpassen aan de omstandigheden"

Blijft dus een vaag verhaal. Waarschijnlijk omdat ze winterbanden gewoon niet kunnen verplichten, dus doen ze maar iets, wat eigenlijk op het zelfde neer komt uiteindelijk.

PS: ik ben dus voor winterbanden, voordat er weer iemand komt, die het topic niet goed heeft doorgelezen
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-10-06, 21:19   #168
Super Lid

Lina's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Die vermeldt sindsdien dat automobilisten verplicht zijn hun voertuig voldoende aan te passen bij de weersomstandigheden. Wie dat niet doet en toch gaat rijden kan met 20 euro beboet worden, of zelfs het dubbele wanneer het ‘onaangepast’ rijden het overig verkeer hindert.
Dus ben je bij winterse weersomstandigheden toch verplicht je voertuig aan te passen met oa winterbanden? Ik lees toch echt het woordje verplicht....
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-10-06, 21:33   #169
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Erik schreef:
Zoals ik al aan de kaak stelde, staat er nergens dat winterbanden verplicht zijn.
Ook deze experts vragen zich af wat men verstaat onder "aanpassen aan de omstandigheden"
Zie hier de letterlijke tekst uit de Straßenverkehrsordnung:

Citaat:
(§2 Abs. 3a)
"Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage".
Onduidelijk geformuleerd?? Niet concreet??
Dit is geen voer voor juristen, gewoon heldere taal.
Ik denk dat je héél gauw klaar bent bij de Duitse rechter...

Bij AMT weten ze vast alles over hefbruggen en garagekrikken maar m.b.t. dit onderwerp zou ik ze niet als gezaghebbend orgaan durven kwalificeren.

Citaat:
Erik schreef:
PS: ik ben dus voor winterbanden, voordat er weer iemand komt, die het topic niet goed heeft doorgelezen
Ik heb e.e.a. aandachtig gelezen hoor en ben ook vóór winterbanden
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-10-06, 21:50   #170
Geroyeerd Lid

Of het nu wel of niet verplicht is, het is gewoon veel en veel veiliger om in de winter met winterbanden te rijden.
En dan kun je wel gaan zeuren over de aanschaf prijs, voor dat geld kun je niet eens een doodkist kopen!
Alwine is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels