het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 10-10-06, 06:30   #111
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Willem II schreef:
Als ik 10km door Dld rij.. moet ik dan winterbanden..? Zo niet dan is het een rechtsongelijkheid... zo ja.... dan wordt je tot onevenredige uitgaven gedwongen.
Ja maar Willem, zo zijn er voor elke maatregel wel omstandigheden te bedenken die ongunstig uitpakken voor bepaalde personen.

Op jouw verhaal valt overigens ook wel wat af te dingen: hoezo wordt men tot onevenredige uitgaven gedwongen? Een enkel incidenteel geval daargelaten, zal niemand die 10 km door Duitsland gedwongen afleggen. En voor dat enkele geval zou dan de wetgeving aangepast moeten worden?

Als je naar een concert of bioscoop gaat, kan je ook niet eisen dat je minder entree hoeft te betalen omdat je maar een kwartiertje blijft. Ze zullen je midden in je smoel uitlachen en je komt er (uiteraard) niet in.

Stel dat mensen die 10 km door Duitsland rijden (hoe wil je dat overigens controleren?), worden vrijgesteld: waarom moeten mensen die 11 km door Duitsland rijden dan wèl die uitgave doen? En stel dat die ook vrijgesteld worden, waarom moet iemand dan wel winterbanden kopen als hij 12 km door Duitsland rijdt?
Bij hoeveel kilometer ligt voor jou de grens tussen evenredige en onevenredige uitgaven?

Nee, op zo'n manier wordt het volstrekt onmogelijk om nog langer algemeen geldende wetgeving in te voeren. Mij lijkt het een betere oplossing om dan maar niet die 10 km door Duitsland te rijden. Neem dan maar een bus of taxi.
PuNkEnStEiN is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-10-06, 07:58   #112
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
ik begin hollandse zuinigheid en koppigheid te bespeuren. deze winterbanden-regel is er niet om de nederlanders te gaan pesten.
maar om ons juist te helpen om de winter door te komen. helaas dat ze in nederland niet verplicht gesteld gaan worden, maar de kans dat het hier dagen lang glad is, is miniem.
net zoals de discussie van kinderzitjes van enige tijd geleden hier : gewooon aanschaffen. had je al moeten doen ver vóór deze discussie. en deze maatregel is niet nieuw. begin dit jaar is ie al ingegaan.
en wat heb je liever ? een fikse schuiver met alle lichamelijke en materiele schade en ongemak ? of hopelijk net op tijd stilstaan ? of toch maar door jouw slippartij de stoep op schuiven en daar een groepje schoolkinderen scheppen ? egoistisch blijven ? of aan de veiligheid van anderen denken ? als je jezelf te pletter wilt rijden ... prima hoor.

ongeluk.jpg
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-10-06, 08:49   #113
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Willem II schreef:
Of het redelijk is of niet... tja... het gaat om het principe....
Als ik 10km door Dld rij.. moet ik dan winterbanden..? Zo niet dan is het een rechtsongelijkheid... zo ja.... dan wordt je tot onevenredige uitgaven gedwongen.
Je moet niet naar Duitsland Willem, je mag....

Citaat:
Willem II schreef:
Maar neemt niet weg... winterbanden is nooit een verkeerde uitgave...
Just my 2 cts
Niet alleen in Duitsland.
Ik ben het met Marcel eens (voor 1 keertje dan ) om in NL ook winterbandenplicht in te stellen. Dan staat de A12 tenminste niet van Den Haag tot Arnhem vast door 10tallen aanrijdingen bij de eerste beste sneeuwbui.
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-10-06, 09:39   #114
Super Lid

Maria's avatar

Citaat:
MachAŠebe schreef:
We wonen in de grensstreek met Duitsland en iedereen gaat hier even lekker winkelen of heerlijk uiteten voor weinig. De hele dichtstbijzijnde stad zit geregeld vol met Nederlanders die er veel geld achterlaten.
Ik neem aan dat je Nederlanders bedoelt die voor weinig in Duitsland uit eten gaan of shoppen. Dat is dus het voordeel van de grensstreekbewoners. Van het geld dat ze hiermee uitsparen kunnen ze dan weer winterbanden kopen.

Hetzelfde geldt overigens voor wintersportvakantiegangers naar Tsjechie. De hoofdreden zal zijn dat het prijstechnisch goed te doen is. Vergelijk nog eens even met Oostenrijk of Frankrijk en zie dat je geld hebt uitgespaard om winterbanden (waar je jaren mee doet) aan te schaffen.

Ik begrijp overigens het hele gedoe erover niet. Ik neem aan dat de meeste mensen die dit aangaat voor hun plezier door Duitsland rijden (op weg naar vakantie- of 2e huis). Neem de consequentie gewoon en niet alleen omdat het verplicht is, maar voor ieders veiligheid! Ik vind het absoluut onverantwoordelijk en verkeerde zuinigheid om zonder winterbanden naar gebieden te gaan waarvan je ongeveer zeker weet dat er sneeuw ligt of dat het glad onderweg kan zijn. Idd hetzelfde verhaal als het verplichte autostoeltje voor kinderen. Helaas kan iedereen iets overkomen, en ook al ben je niet zelf de veroorzaker dan mag je blij zijn dat je alert kunt reageren door de goede uitrusting van je auto.

Er wordt trouwens een run verwacht op winterbanden, dus er komen vast ook nog mooie aanbiedingen...

groetjes, Maria
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-10-06, 09:45   #115
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lina schreef:
Blijft toch ietwat vaag, dus bij een zachte winter zonder sneeuw zijn zomerbanden dus ok, men spreekt immers over "winterse omstandigheden" dus geen sneeuw, geen paniek.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-10-06, 09:46   #116
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Maar als je met vakantie gaat en door Duitsland moet rijden, weet jij dan zeker dat er 14 dagen later ook sneeuw ligt????
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-10-06, 09:55   #117
Super Lid

Maria's avatar

Tja, je gaat die dingen natuurlijk niet elke week wisselen afhankelijk van de (winterse) weeromstandigheden. Maar volgens mij hebben winterbanden al vanaf +7 graden (en dan naar beneden) meer grip en een betere wegligging. Daarboven blijft het gelijk aan een zomerband, alleen door de andere samenstelling van het rubber (zachter) slijten ze sneller.
Het is dus altijd verstandig om op winterbanden te rijden in de kritische maanden. Ik denk niet dat je de tekst "winterse omstandigheden" zo letterlijk moet nemen...
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-10-06, 11:16   #118
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Beetje verwarrend, 2 topics over winterbanden
Maar, wat ik me afvraag. Hier bij ons vriest het s'nachts al een beetje, (ja ja) dus s'morgens is er de mogelijkheid op wat gladheid, ik weet natuurlijk niet hoe het in Duitsland nu is. Het is nog geen november, is dit dan al de tijd dat je eigenlijk de winterbanden al om moet, of is dat echt pas 1 november. S'morgens is de temp zeker onder de 7 graden, overdag wel 18 graden in de plus. Er komen straks met de herfstvakantie weer heel wat Nederlanders door Duitsland naar Tsjechie, wat staat hen te doen ?
Esthertje is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-10-06, 12:36   #119
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
die winterbanden zijn natuurlijk verplicht voor mensen die in Duitsland wonen (ingeschreven staan). dus niet voor toeristen.

overigens ben ik een aantal jaren 's winters (gemiddeld 2-3x per winter) naar CZ gereden op zomerbanden. sinds afgelopen winter heb ik winterbanden en geloof me het scheelt een hoop! je moet natuurlijk nog steeds voorzichtig zijn, maar waar ik voorheen altijd met kettingen moest rijden b.v. kon ik nu gemakkelijk zonder! ook is het natuurlijk zo dat als je op winterbanden rijdt de zomerbanden minder slijten.

ook op de wegen in NL en DE is het bij regenachtig weer een verademing op winterbanden te rijden.

dus kom op trek de portemonnee voor je eigen en andermans veiligheid. ook kan het je een hoop ellende besparen met kettingen.

succes
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-10-06, 12:48   #120
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Josef, ik ben het volledig met je eens ! Wij hebben ze ook, maar ik vroeg me af of toeristen die de komende maand naar Tsjechie gaan er verstandig aan doen ze alvast eronder te zetten of dat je echt nog kunt wachten.
Esthertje is online now   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels