het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 11-01-07, 23:47   #21
VIP Lid

Nationaliteit:
dank jullie wel voor de vele reakties.
vooral de bijdrage van pepo was erg intressant.
als dit de volgende keer weer hier ter sprake komt hoop ik dit beter te kunnen verklaren.
curious is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-01-07, 10:48   #22
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Dank voor deze perfecte uitleg. Misschien is nog even handig te vermelden dat wij (Tsjechen) de namen uit de kalender halen (bij elke dag staat een naam vermeld) en dat er dan ook een naamdag / svátek bestaat. Zoiets als verjaardag, maar dan voor grotere kring bekenden. Niet iedereen weet wanneer je jarig bent, wel weten zij hoe je heet. Het is dan ook overal een feest op de naamdagen van veelvoorkomende namen zoals Josef , Jirí of Jan. Stel je voor - groepsverjaardag te vieren. :o))
motyl is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-01-07, 00:14   #23
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Motyl, een oude Oostenrijkse boerin zei me ooit 'Jede Kuh hat eine Geburtstag' (elke koe heeft een verjaardag) en daarmee gaf ze het belang van naamdagen aan.

In mijn jeugd in Limburg in de jaren zestig kende mijn oma in ieder geval de naamdagen nog. We hadden dat hier dus ook ooit.
Jammer dat het verloren is gegaan.
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels