![]() |
|
|
#251 |
|
Super Lid
|
Met een zekere regelmaat komen er mensen op dit forum die van plan zijn om iets op te zetten in Tsjechie, hetzij een pension, een camping of hotel. Allemaal met mooie plannnen en toekomstdromen. Een kritische noot zoals van Lubnik lijkt dan niet overbodig. Toch petje af voor de mensen die de durf wel hebben. Zou het zelf niet aan durven. Een behoorlijk portie doorzettingsvermogen is noodzakelijk. En daar komt bij dat het echt geen rozengeur en maneschijn is in Tsjechie. Nog een paar jaar en we hebben hier "westerse prijzen" en je accomodatie moet wel erg goed zijn als "de Nederlanders" dat dan nog wensen te betalen.
|
|
|
|
|
|
#252 |
|
Actief Lid
|
Dit ben ik geheel met je eens Tabe!
Het lijkt ook wel of er ieder jaar meer mensen iets in Tsjechie willen opstarten,na vaak reeds enkele maanden blijkt dat hun begroting veel hoger uitviel dan ze gedacht hadden door onvoorziene kosten etc en dan is hun geld op?...wijzelf hebben ook de nodige ervaring ermee,in 1 maand tijd moesten wij alle waterleidingen,boiler,grote stookketel voor een groot pand plus nog veel meer laten vervangen dit buiten de grote renovatie van onze keuken,slaap en woonkamer plus volledige bovenverdieping wat voor onze gasten is,gelukkig wel over alle verdiepingen betonnen vloeren...slapeloze nachten hadden we ervan,iedere dag kwam er wel weer iets nieuws. Onze boerderij wilden wij pas verkopen wegens te weinig grond voor onze paarden(konden niets meer bijkopen terwijl dit wel was beloofd door de eigenaar!) maar nu alles volledig vernieuwd is zijn we eigenlijk wel gek om hier weg te gaan terwijl de boerderij echt ons droomstekkie is waar we nog steeds helemaal verliefd op zijn,dus zijn we nu weer bezig met verdere idealen,onze pas nieuw aangelegde supergedraineerde rijbak van 25x45 is gisteren eindelijk gevlakt(een super firma!!!),maandag en dinsdag nog wat extra vrachten zand en dan ga ik weer lekker ouderwets dressuren/aanklooien op mijn ene Groninger,de 2 merries ga ik eerdaags eindelijk africhten nog net voor de winter....onze buren is ook nog wat, zijn dus echte Tsjechische Toppers! hebben wij bijv problemen met onze grote maaimachine of wat dan ook...de 2 zonen plus Loubas komen repareren,willen er echt niets voor hebben en staan altijd voor ons klaar met hun Tata(83) en Maminka(70) plus echtgenote Dana,vanmorgen kwam heel de familie onze fruitbomen rooien met hun tractor met heflift,Tata gaf de aanwijzingen!!!..gelachen en gewerkt...het hout mochten ze meenemen,hierna hebben wij peren geplukt/geraapt en een hoop bij onze buren gebracht omdat het gewoon veel te veel is voor ons tweetjes(heb ook nog een aardige vracht voor vrienden van ons klaarliggen...Coriennn!!!) vanavond vroeg weer een rondje van een klein uur vanuit onze boerderij met honden gelopen,zo de natuur in zonder verdere huizen helemaal alleen en mooiiiiii!!...herten,hazen en de heerlijke kou vanavond van 5 graden(koude oortjes) en alles zo vreselijk mooi in herfsttooi....en dat zijn dan inderdaad weer de momenten dat we weten waar we het voor doen....maar zeker het eerste jaar was ook voor ons gewoon zwaar afzien zeker qua taal. En dat doorzettingsvermogen heb je hier zeer zeker echt nodig. Een ander doet het echt niet voor je...je moet het zelf doen en zeker willen/kunnen. Terug naar Nederland? Wij niet meer,wij hebben hier nu zo'n ander en veel beter leven dan ons oude maar hebben daar uiteraard ook de nodige consessies voor moeten doen,het zijn keuzes in het leven die je soms moet maken. |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Moderator
|
Maar goed... voordat nou iedereen hier uitgebreid zijn persoonlijke verhaal - hoe boeiend ook - neerpent: we praten nu over het tv-programma "Ik vertrek" en de mensen die daarin voorkomen...
![]() |
|
|
|
|
|
#254 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Als ik naar de afleveringen van IK VERTREK kijk merk ik dat een optimistische begroting vaak het grootste probleem is. Een post onvoorziene kosten bestaat niet of is vaak het eindpunt van de begroting. Vaak worden de mogelijkheden erg overschat. Ook de regelgeving in het buitenland wordt overschat. "Men"denkt dat alles maar kan in het buitenland. NIET dus. Erg veel, en ook financiele, problemen kunnen worden opgelost door er de tijd voor te nemen. Niet alles in 1 keer willen. Hulp vragen - en ook accepteren - van je Tsjechische dorpsgenoten, vrienden en familieleden. En bij voorkeur toch een inkomstenbron in Nederland hebben en houden. Wij hebben er een tienjarenplan van gemaakt en we zijn nog niet klaar. Maar wij hebben dan ook geen commerciele motieve. Gelukkig zijn we niet afhankelijk van "Tsjechische" inkomsten (die we niet hebben) maar we zijn ook nooit van plan geweest om definitief naar Tsjechie te verkassen. Als "gepensioneerden "vreten we dus van twee walletjes. En dat bevalt best! |
|
|
|
|
|
|
#255 |
|
Pivonist
|
Ik ken het verhaal van Tabe bevestigen, in opperste verbazing zie ik wel eens mensen naar Tsjechië gaan om "er even iets op te gaan zetten". De taal onmachtig, struikelend over diverse regelgeving en als klap op de vuurpijl dat het "iets duurder" wordt dan was begroot, vaak heeft men alle schepen achter zich verbrand en dan begint de ellende.
ook ik heb, zonder commerciele bedoelingen, een huisje aangeschaft en er een 5 jarenplan van gemaakt zodat ik er langdurig gebruik van kan maken als het zover is(2011!). Ik wil graag centrale verwarming want ik heb aardgasaansluiting voor de deur, dat is iets comfortabeler en beter voot het millieu, ieder jaar iets, rust kenmerkt de zeeman! En o ja, dat ik van twee walletjes eet heb ik totaal geen problemen mee, Nederland laat ik grotendeels achter voor de uitvreters die er in de watten worden gelegd! |
|
|
|
|
|
#256 |
|
Actief Lid
|
Waarom doen mensen eigenlijk mee met het programma Ik Vertrek
als ze al weten dat het meerendeel met negatieve dingen uitgezonden wordt. Ze moeten dan via fora etc. vertellen dat het allemaal wel meevalt. Ook die andere familie die nu in Spanje zit. Dit kost toch allemaal energie om alles goed te praten. |
|
|
|
|
|
#257 |
|
Actief Lid
|
Corrie en Jan, je hoeft je voor mij niet te verontschuldigen (zo komt het nu een beetje over), ik vond de aflevering heel leuk om te zien.
Jullie zijn van nature erg positief en harde werkers, hier kan men een voorbeeld aan nemen. De discussie over de makelaar en de prijs trek ik me niet zoveel aan, een ieder heeft zijn eigen mening en iedereen doet het ook op zijn manier. Ik geloof dat het bij jullie helemaal goed gaat komen en als alles klaar is dan heb je toch een fantastisch pand in een mooie omgeving. Nog even over de opnames: ik ken hier mensen die gaan meedoen met het afvalprogramma van sbs 6. De eerste opnames zijn gemaakt en de tafel moest helemaal vol staan met koek en gebak terwijl zij dat nooit zo eten. Ze worden straks dus afgeschilderd als vreselijke "vreters".........................Alles voor de kijkcijfers! Bij het programma ik vertrek vind ik het altijd prachtig om te zien hoe de woning van mensen is opgeknapt want de beelden van voor de verbouwing en die van erna zijn toch een enorm verschil. In dat opzicht begrijp ik dat wel een beetje. |
|
|
|
|
|
#258 |
|
Super Lid
|
Niet alleen in Tsjechie, Arie. Ook mensen die emigreren naar Portugal, Frankrijk, Spanje en Italie, maakt niet uit waar in Europa. Overal in Europa is het gras groener en voornamelijk goedkoper. Vergissing dus. Als je niet het nodige kapitaal "meebrengt" dan heb je het in het buitenland ook moeilijk. Maar de mensen met kapitaal zie je niet in IK VERTREK. Toch neem ik mijn petje af voor die mensen die het aandurven om in het buitenland, en dus ook in Tsjechie, iets op te zetten. Ik hoop graag dat het hun lukt. Want, wees eerlijk, avontuurlijk is het wel. En net zoals je al aangeeft; in Nederland is het ook niet alles. Ik zou het woord "uitvreters" trouwens niet 1,2,3, in de mond nemen. Ook deze mensen, die jij waarschijnlijk bedoelt, zijn uit hun land vertrokken om in Nederland een nieuw en beter bestaan op te bouwen. Moet je ook durf en lef voor hebben. Dat is dus niet veel anders dan de Nederlander die naar Tsjechie VERTREKT.
|
|
|
|
|
|
#259 |
|
Lid
|
Tabe, ik begrijp je standpunt.
Natuurlijk zijn wij met te weinig geld de grens overgegaan. De makelaar gek gezeurd over van alles, maar vond het zijn taak niet om ons daarin te helpen. Hij vond het een doldrieste ondernememing met als inzet rijk worden of zo arm als de tsjechen zelf. Ach, rijk worden willen wij niet, en zo arm als de tsjechen zelf .....zo voelden wij ons al in Nederland. Ons gaat het om dat wij hier iets groots hebben kunnen kopen waar wij in Nederland niet eens meer een flat voor kunnen kopen, Groei zat er daar niet meer voor ons in. Een boerderij al helemaal niet en zeker niet groot genoeg voor 3 gezinnen met patrick zijn verlangen een hobby boer te zijn. Ik ben het absoluut niet eens met dat het in het echt alles er erger uit ziet. We hebben wel wat gezien, maar in deze prijsklasse, zie je dit niet veel, alles was in slechtere staat, klein woonhuis. We waren verliefd en zagen de mogelijkheden. Dat het jaren gaat vergen is ons niet ongewoon. In nederland waren wij ook bezig met ons gewone rijtjes huis en na 8 jaar het zelfs in allerijl nog afgemaakt om het verkoop klaar te maken. Als het niet lukt om er van te leven, dan zoeken wij wel andere mogelijkheden. Rijk worden hoef ik echt niet. Gelukkig ben ik een vrouw die niet veeleisend is, tevreden met weinig. Dat wij zelf zo leven, ach dat hou ik nog wel 5 jaar vol!!! En eerlijk gezegd......als ik vantevoren alles wist en weet, dan zou ik het niet doen. Nu ben ik blij dat ik het wel heb gedaan, en los de problemen wel weer op. dat hebben we altijd zo gedaan en dat is hier niet anders. Wij geloven dat hier de regels ook streng zijn, dat niets vanzelf gaat!!! Maar ik geloof ook in God en heb vertrouwen, dat er de juiste mensen op ons pad worden gestuurd om ons te helpen. Als we alles gaan berekenen en bestuderen doen we een hoop niet, maar degene die erin geloven en door stuntelen, lukt het vaak wel. Edison heeft ook 2000 pogingen gedaan om uiteindelijk ons van de lamp te kunnen voorzien. Bill Gates is voor gek verklaard met zijn computerprogramma's en toch heeft nu iedereen windows!!! Dus laat ons maar in het ongewisse over de toekomst!! Dat maakt het spannend en de moeite waard!!! Voor ons gevoel hebben wij niets te verliezen. Geld kun je toch niet meenemen als je doodgaat en er zijn veel mensen die veel meer geld hebben verloren met beleggen, meespelen met loterijen enz. Terug naar Nederland kan altijd, maar eigenlijk geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Dan koop ik hier wel een klein huisje of zo!!! De magie van dit land en deze boerderij.........ach ik hoef jullie niets te vertellen???? Jullie zijn ook betoverd!! |
|
|
|
|
|
#260 | |
|
Pivonist
|
Citaat:
|
|