het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 13-10-07, 09:52   #241
Lid

Corrie en Jan's avatar

Nationaliteit:
Een uitzending vertekend

Hallo lieve enthousiaste mensen,

Ik ben overweldigd door het aantal positieve reacties, ondanks dat onze boerderij als zo'n bouwval is neergezet!!
Luister lieve mensen, dat is ECHT niet zo!!
Het stucwerk valt er bij veel huizen af,als je niet reapreert en er vocht bij kan komen valt er in het voorjaar wel heel erg veel af.
Dus we zijn in november na het tekenen van het koopcontract nog even wezen kijken. Toen lag er al wat af aan de zijkant van het huis en bij ons oudste huisje, 400 jaar oud. De makelaar zei dat het heel normaal was,en makkelijk te repareren. We hebben het toen besproken met elkaar en wilde toch doorgaan.
Tuurlijk was het schrikken dat er zoveel meer af was in maart. Ik ben geen kenner en kan niet onder het stucwerk kijken.
We wisten dat er een 3e beerput/septictank moest zijn, maar waar????? Na onze aankomst bleek de aannemer hem te hebben gevonden.....jakkes.....de oorzaak van veel problemen.
Ach lossen we ook wel weer op!!!
De aannemer was al 2 weken bezig. Vandaar ook de troep in "patrick zijn kamertje" dat kwam uit appartement 1, dat al druk in verbouwing was. Dat was al geregeld door Ludmila!!! Zij heeft de architect, bouwvergunning en de aannemer geregeld. Zij heeft de sleutels in ontvangst genomen van de vorige eigenaar.
Dus het is een ravage als wij aankomen, maar dat is altijd tijdens een verbouwing. Vandaar het bad enz. op de binnenplaats!! En we moesten aankomen bij onze nieuwe toekomst, anders loopt de aflevering niet.....dus je komt binnen als alles al in volle gang is!!!
Waar wij niet op hebben gerekend is dat al onze mooie houten deuren en kozijnen er ook uitmoesten, wegens hygiene en brandveiligheids redenen. We zijn officieel een pension ( geen bed & breakfast), dus wij moeten ons aan die regels houden. Ook de vloeren moesten vervangen, wegens de nieuwe riolering en water.
Het is absoluut de juiste stap geweest, en de beneden etage is bijna klaar. Dan is alles vernieuwd, behalve mijn ramen, die ik laat repareren op dit moment. Ik hou van die dubbele ramen.
Inmiddels hebben wij meer mensen in het dorp gesproken en de meningen over de prijs van dit object zijn verdeeld.
Het is een herenboerderij en die zijn niet goedkoop.
Het is de magie van dit object die ons heeft betoverd en mij nog dagelijks in zijn macht heeft.
Het heeft tijd nodig, maar dan wordt alles heel erg mooi.
Als ik het dan zou moeten kopen..........
Wie kan mij voor 3.900.000 czk een zelfde object op 6,4 ha grond in perfecte staat leveren?????
Ik daag jullie uit, degene die kritiek leveren.

Dus nog eenmaal, de uitzending laat de dingen zien zoals Stokvis productie wil dat jullie het zien!!! De nadruk op al het slechte, supergroot in beeld gebracht!!!!! Maar dat hebben ze express gedaan om het contrast met het eind zo groot te maken.
Dus wel overwogen.

Het maakt niets uit, wij trekken ons er niets van aan, wij zien elke dag wat we hebben gekocht.
Ook in Nederland kom je soms voor onverwachte zaken te staan als je een huis, auto of zo hebt gekocht. Of niet soms!

Dus: SPIJT, Nee, absoluut niet!!
Onverwachte zaken:is normaal in het leven, ook in Nederland dus gewoon even bijstellen
Teleurgesteld: ach, wat schiet je daar mee op......
Mijn zin al jaren:
Blik op oneindig, verstand op nul, en gewoon doorgaan!!

Nog meer vragen?????
Stel ze gerust......
Corrie en Jan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 10:06   #242
Lid

Corrie en Jan's avatar

Nationaliteit:
Nog even over de makelaar

Hallo lieve mensen,

De reden dat ik niet wil dat ik mijn makelaar op het forum zet is dat heel veel uit zijn verband wordt getrokken.
Velen van jullie zijn heel snel met het vellen van oordelen zonder precies te weten hoe een en ander is gegaan.

Het feit dat er zo over onze aanschaf wordt gesproken is reden genoeg om de naam niet te geven.
Ze hebben wat steekjes laten vallen, maar niet alles is fout gegaan.
Dus ik wil dat er gekeken wordt naar de positieve dingen en niet naar de negatieve dingen.

Ja, toegegeven, wij zijn naief, nog steeds!!!

Dus oproepje: Iedereen die ons wil helpen, met wat dan ook......
GRAAG!!!! Goedkoop aan materiaal komen enz.

Maar zonder jullie (vooraf), stonden wij er toch gedeeltelijk alleen voor, zonder de kennis van jullie!!
Laten we vooruit kijken en kijken wat we er van kunnen maken?
Wie helpt ons met het realiseren van onze droom?
Zijn er nog Tsjechen/Nederlanders in de buurt van mij? Die beide talen beheersen?
Help me door mijn moeilijke jaren heen, commentaar leveren is veel makkelijker en kost niets, ik weet het!

Ik heb al hulp van de fam. Jordaan, wie meer?
Corrie en Jan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 11:53   #243
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Corrie en Jan schreef:
Bericht bekijken
Mijn zin al jaren:
Blik op oneindig, verstand op nul, en gewoon doorgaan!!
Goed zo, je bent hartstikke duidelijk en ik weet exact wat je bedoelt, deze commentaren kregen wij ook in het begin, maar niemand kan jou zeggen wat het pand JOU waard is toch! Ga zo door, ik ben trots op jullie.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 11:56   #244
Actief Lid

doni's avatar

Nationaliteit:
Na alles gezien te hebben en ook gelezen op het forum, heb ik maar een ding voor jullie....en dat is dat jullie op de goede weg zijn!!!
Laat de gene die zeuren over bouwval en geen goede makelaar links liggen.Jullie volgen een droom en die komt uit,is het nú dan wel later.Veel sterkte en succes, jullie samen als gezin bij elkaar blijven en bouwen aan jullie toekomst en van jullie kinderen.
Ga zo door!!!
doni is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 13:25   #245
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Corrie en Jan schreef:
Bericht bekijken
Hallo lieve enthousiaste mensen,

Ik ben overweldigd door het aantal positieve reacties, ondanks dat onze boerderij als zo'n bouwval is neergezet!!
Luister lieve mensen, dat is ECHT niet zo!!
Corrie & Jan, dit is vast en zeker het geval. De mannen van televisie laten inderdaad zien wat ze willen laten zien. Ze willen dat de kijkers smullen en doen echt alles voor de kijkcijfers. Bovendien zie je in een uitzending van een klein uur echt niet alles om een goed oordeel te kunnen geven... Veel succes met het pension annex camping en ga gewoon met dezelfde instelling door, dan komt het allemaal goed.
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 13:25   #246
Nieuw Lid

marmaik's avatar

Nationaliteit:
Hallo

Kan maar een ding zeggen en dat is petje af Jullie hebben een grote stap gezet en zijn nog niet klaar , maar ik zeg altijd als je niets te dromen hebt is het leven ook maar leeg!!
Ik heb de uitzending bekeken en vond het wel meevallen.Je weet dat als je in Tsjechië een huis koopt, het niet hetzelfde is als in Nederland(gelukkig),dat jullie zonen jullie willen helpen is alleen maar mooi om te zien (dat het nog steeds kan).Leuk zoals ze praten over het familiebedrijf.En ik wens jullie heel veel sucses met de rest van de verbouwing en hoop de rest te lezen op het forum.
marmaik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 14:29   #247
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Naief?

Citaat:
Corrie en Jan schreef:
Bericht bekijken
...........
Ja, toegegeven, wij zijn naief, nog steeds!!!

Dus oproepje: Iedereen die ons wil helpen, met wat dan ook......
GRAAG!!!! Goedkoop aan materiaal komen enz.

Maar zonder jullie (vooraf), stonden wij er toch gedeeltelijk alleen voor, zonder de kennis van jullie!!..........

Mijn opmerking m.b.t. de naiviteit is niet afkeurend bedoeld. Zonder een beetje naive houding hadden jullie de sprong mogelijk minder snel gemaakt. Of misschien wel helemaal niet. En misschien hadden jullie de sprong helemaal niet gemaakt als je van te voren dit forum had geraadpleegd. Zoveel meningen, en allemaal goed bedoeld. En het heeft ook wel wat, zo'n avontuur.

Tien jaar terug hebben wij, redelijk impulsief, een huisje nabij Klatovy gekocht. Gewoon, via de telefoon. We wisten ongeveer welk huisje het was. Op de goede gok het huis gekocht. Gewoon als vakantiewoning voor ons zelf. Weliswaar tegen de prijzen van toen. We dachten toen:"ach, een ander koopt voor dat geld nog niet eens een caravan. Vrijdags gekocht en maandags bij de notaris, zonder het huis goed te hebben bekeken. Alleen de goede raad van de vader van onze Tsjechische vrienden. "Doe het maar, het huis op zich is degelijk". Hoezo impulsief?! En ook enigzins naief?

Tja, en toen? Waar zijn we aan begonnen? Eerst het hokkeboel naast het huis opgeruimd. Terplaatse verbrand. Al het houten en rotte hekwerk verwijderd. De trapopgang naar de zolder zat vol houtworm. Direct gesloopt.Overal vocht. De deur die toegang gaf tot de woonkamer was ongeveer 1.70 hoog. Ja, vroeger woonden er kennelijk kleine Tsjechjes. Aan de buitenkant donderde het stucwerk er bij meters af. De WC was een houten plaat met een gat er in. Rechtstreek in de afvoer van de varkensstal. Waterleiding? kraantje waaralleen koud water uit kwam (als er druk opstond) Alle bedrading van de electriciteit moest worden vervangen. Septic tank moest worden vervangen. Plafond in de woonkamer ongeveer 1 meter opgehoogd met houten balken. Alle ramen en deuren zijn vervangen.Varkensstal omgebouwd tot slaapkamer, Muur doorgebroken voor de toegang naar de slaapkamer. Op twee plaatsen de muren aan de tuinkant opengebroken voor openslaande deuren.Nieuwe grote boiler voor warm en koud water. Een eenvoudige douche met wc aangelegd. In de tuin stond het onkruid anderhalve meter hoog. Aan de tuinkant het erf zo'n anderhalve meter verhoogd voor de aanleg van terras. ......en daar ben ik nu mee bezig en zijn we tien jaar verder. Spijt? geen moment. Zojuist nog eventjes een uurtje in de tuin gezeten om van het uitziicht te genieten. Lekker in het zonnetje. Op vijftig meter afstad een reebok. Ja DAAR hebben we het voor gedaan!!!

Dus wie ben ik om een ander van naiviteit te betichten. Ja, en hulp kun je zeker gebruiken bij een dergelijke onderneming. Wij hebben ontzettend veel hulp gehad van onze Tsjechische vrienden. Met en zonder betaling, maar meestal vooradvies etc.. Ze stonden/staan altijd voor ons klaar.

zybslav2006-1 003.jpg

Zo ziet het er nu uit. Het was het waard, alle beslommeringen, ergenissen, gemopper etc.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 14:39   #248
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Dat geeft moed! ,Tabe
En niet alleen voor Corrie en Jan.
Hilde
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 19:50   #249
Actief Lid

doniati's avatar

Nationaliteit:
Goh Tabe, ziet er echt schitterend uit. Zou ook wel de oude foto's willen zien als vergelijk.
Groetjes Gerda
doniati is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 20:53   #250
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Er is gezegd dat het aardig aan de prijs was, plus dat er vreselijk veel achterstallig onderhoud aan het gebouw is wat vreselijk veel geld gaat kosten,maar ongetwijfeld waren wij niet de enigen die dit zagen met of zonder bril.
Wij hebben iemand gesproken die er verleden jaar zelf geweest is en vond het er in het echt nog erger uitzien dan op tv aldus zijn woorden vandaag.
Ik vraag mij af of wij de enigen zijn die kritisch zijn?
Wij wensen Jan en Corrie echt alle geluk van de wereld om hun droom te verwezenlijken en hopen echt dat ze het redden!
Wij kennen persoonlijk wat mensen met pensions/campings etc en geloof mij dat het de eerste jaren zwaar afzien is,getuige de persoonlijke verhalen van deze mensen,je wordt er niet rijk van en het is zeker geen vetpot maar alleen werken en alles herstellen etc.
Alleen van een camping overleef je gewoon niet want alles gaat door zeker de vaste lasten die hard stijgen,stroom,gas,verzekeringen etc en degenen die hier op het forum om het hardste roepen dat het nog zo lekker goedkoop is moeten wij echt even uit de droom helpen.
Het leven wordt hier snel fors duurder en de meeste Tsjechen weten zelf niet eens meer hoe ze rond moeten komen...treurig niet?
Weet je hoeveel pensions/campings/hotels er wel niet te koop staan in heel Tsjechie?
Zelf hebben wij onze bed and breakfast en hier hoeven wij godzijdank niet van te leven,het levensonderhoud komt op een andere manier binnen...hebben wij klanten dan is dit hardstikke leuk,geen klanten is ook prima.
De regels zijn hier echt veel strenger dan in Nederland als je een pension/camping wilt starten,weten heel veel mensen dus niet.
Komen ze allemaal pas achter als ze hun makelaar betaald hebben
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels