![]() |
|
|
#11 |
|
VIP Lid
|
ik zal eens zoeken (het kan ook zijn dat het ITV is geweest - via de schotel....)
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Maar wat vraag ik me af is en ben natuurlijk nieuwsgierig,hoe gaat het bij het tafel of ergens waar vader van je kinderen bij is als je conseguent tegen kinderen tsjechisch praat?Als je alleen met je kinderen ben dat gaat het natuurlijk goed maar hoe dan als vader bij is,die niet of beetje kan tsjechisch verstaan? |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Volwaardig Lid
|
Cau Katus!
De vader van deze kinderen is een Nederlander maar spreekt vloeiend Tsjechisch. Dus dat is geen punt. Ik kan me wel voorstellen dat het voor niet Tsjechisch sprekende Nederlandse vaders (of moeders) vervelend kan zijn als ze de gesprekken aan tafel ok waar dan ook niet kunnen volgen. Bij ons thuis geen probleem. Ik besef vaak niet eens welke taal we spreken. Vaak gaat het zo dat mijn man Nederlands spreekt en ik antwoord dan in het Tsjechisch of andersom. Maar tegen de kinderen spreek ik altijd het Tsjechisch. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nieuw Lid
|
Ik snap Katus helemaal. Ik heb een Nederlandse partner die helaas geen woord Tsjechisch verstaat, alhoewel hij het wel graag wil leren, maar ik vrees ook dat wanneer ik Tsjechisch tegen mijn dochtertje spreek en Nederlands tegen mijn vader en zij mij daarbij toekijkt ze dan toch niet het optimale Tsjechisch leert. Heet iemand daar ervaring mee? Ik kan moeilijk tegen mijn partner ook Tsjechisch kletsen als hij het toch niet begrijpt.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Actief Lid
|
Cau Pavlo!
sorry dat ik nu pas reageer,ik kom hier niet meer zo vaak. Ben best wel jaloers dat bij jou gaat het makkelijk. Ik vind het gewoon vervelend als ik tegen kids tsjechisch praat en vader kan ons niet zo goed verstaan en dan vind ik het ook zielig voor hem. En Kikikikinko,ik snap jou ook helemaal.Probeer tegen kind ALLEEN tsjechisch praten.Ik heb fout gedaan dat ik heb met twee talen met hun gesproken(en nog steeds) en daarom als ik tsjechisch vraagt of zeg,antwoorden zij maar in het nl,vooral mijn zoon,mijn dochter heel af en toe toch tsjechisch,ja vrouwen hee.Maar zo erg is het ook niet want in cz kunnen zij met vriendjes praten en dat vind ik mooi dan helemaal niet maar soms gebeurt het dat ik moet vertalen. groetjes |
|
|
|