het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 25-09-06, 09:40   #11
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
ik zal eens zoeken (het kan ook zijn dat het ITV is geweest - via de schotel....)
Smajlík_M is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-09-06, 00:22   #12
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Pavla schreef:
Ik hoorde dit toevallig een aantal jaar geleden van iemand die in Frankrijk woont en haar zoon ook in Tsjechie op deze manier de basisschool volgt. Toen ben ik in een basisschool in de buurt bij mijn ouders gaan vragen en het was mogelijk. Het is wel een dorpsschool voor NL begrippen (in een dorp met 10.000 inwoners) maar er zitten ca 400 kinderen op. Bovendien was mijn dochter niet de eerste buitenlandse leerling, ze hebben totaal 5 kinderen die in het buitenland wonen.
Hoeveel tijd steken we in het leren.....1 uur per week ongeveer. En ik heb niet het gevoel dat het teveel is voor haar. Want ze is goed gemotiveerd. Bijna elke (korte) schoolvakantie zit ze daar.
In haar klas hier in Nederland zitten nog 2 tweetalige kinderen (een Portugese en een Engelse) en van de juf mogen ze af en toe iets van die andere cultuur laten zien in de klas, een boek, een liedje zingen, een foto...en dat doen ze ook heel graag.
Je bent niet in Tsjechie geboren en getogen...om je dochter op zo´n manier Tsjechisch te leren zou je toch wel nu al moeten beginnen :-) Ik bedoel consequent alleen maar Tsjechisch tegen haar te praten. Ook baby´s hebben in de gaten welke taal je tegen ze spreekt.
Nog eens succes later!
Wat goed dat het kan en heb dat nooit van gehoord.Voor mijn kinderen is het al te laat,zij zijn nu 12 en 14 jaar.
Maar wat vraag ik me af is en ben natuurlijk nieuwsgierig,hoe gaat het bij het tafel of ergens waar vader van je kinderen bij is als je conseguent tegen kinderen tsjechisch praat?Als je alleen met je kinderen ben dat gaat het natuurlijk goed maar hoe dan als vader bij is,die niet of beetje kan tsjechisch verstaan?
katus is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-09-06, 17:06   #13
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Cau Katus!
De vader van deze kinderen is een Nederlander maar spreekt vloeiend Tsjechisch. Dus dat is geen punt.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor niet Tsjechisch sprekende Nederlandse vaders (of moeders) vervelend kan zijn als ze de gesprekken aan tafel ok waar dan ook niet kunnen volgen.
Bij ons thuis geen probleem. Ik besef vaak niet eens welke taal we spreken. Vaak gaat het zo dat mijn man Nederlands spreekt en ik antwoord dan in het Tsjechisch of andersom.
Maar tegen de kinderen spreek ik altijd het Tsjechisch.
Alvap is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-10-06, 12:43   #14
Nieuw Lid

kikikikinka's avatar

Nationaliteit:
Ik snap Katus helemaal. Ik heb een Nederlandse partner die helaas geen woord Tsjechisch verstaat, alhoewel hij het wel graag wil leren, maar ik vrees ook dat wanneer ik Tsjechisch tegen mijn dochtertje spreek en Nederlands tegen mijn vader en zij mij daarbij toekijkt ze dan toch niet het optimale Tsjechisch leert. Heet iemand daar ervaring mee? Ik kan moeilijk tegen mijn partner ook Tsjechisch kletsen als hij het toch niet begrijpt.
kikikikinka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-10-06, 23:46   #15
Actief Lid

Nationaliteit:
Cau Pavlo!
sorry dat ik nu pas reageer,ik kom hier niet meer zo vaak.
Ben best wel jaloers dat bij jou gaat het makkelijk.
Ik vind het gewoon vervelend als ik tegen kids tsjechisch praat en vader kan ons niet zo goed verstaan en dan vind ik het ook zielig voor hem.
En Kikikikinko,ik snap jou ook helemaal.Probeer tegen kind ALLEEN tsjechisch praten.Ik heb fout gedaan dat ik heb met twee talen met hun gesproken(en nog steeds) en daarom als ik tsjechisch vraagt of zeg,antwoorden zij maar in het nl,vooral mijn zoon,mijn dochter heel af en toe toch tsjechisch,ja vrouwen hee.Maar zo erg is het ook niet want in cz kunnen zij met vriendjes praten en dat vind ik mooi dan helemaal niet maar soms gebeurt het dat ik moet vertalen.
groetjes
katus is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels