![]() |
|
|
#41 | |
|
Legende
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#42 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
(blew= bij leven en welzijn, zoals mijn moeder er als goed calviniste altijd aan toevoegde) |
|
|
|
|
|
|
#43 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#44 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Forum Freak
|
Kijk en dat is de instelling, daar gaan we het mee redden, ooit
![]() |
|
|
|
|
|
#46 |
|
VIP Lid
|
Je moet de taal leren met de insteek dat het je niet kan schelen of het gramatikaal allemaal sterk is, als ze maar begrijpen wat je zegt, dan komt de finesse er later wel bij. Een grote woordenschat is belangrijker dan goede gramatika (tenzij je een boek wil vertalen). Ik suck ook op naamvallen en spreek vaak Tsjechisch als een meisje, maar ik kan een mop vertellen en ze begrijpen hem nog ook (en nou niet replyen dat ze uit fatsoen lachen
) |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Forum Freak
|
Ik hou me in
maar inderdaad woordjes eerst en de rest erbij! |
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Wij krijgen alleen les in het Engels...is wel moeilijker maar we zijn allang blij dat we nu vooruitgang zien,we konden heel veel woordjes en kleine zinnen maar de grammatica is andere koek. De naamvallen zijn echt heel moeilijk en die doen we nog maar niet. Waar we ook komen redden we ons we proberen het en soms liggen de Tsjechen hier in een deuk! Met Radka onze lerares uit ons dorp (spreekt vloeiend Engels,Russisch,Duits en Frans!) en haar Engelse vriend Marc(leraar Engels in Usti nad Orlici) zijn wij inmiddels de beste vrienden geworden en haast iedere week zitten wij wel in de Hospoda van Lubnik of gezellig bij ons thuis met een etentje oid.Verleden week hadden wij 3 Tsjechische vrienden uit Pisecna op bezoek en alleen Hannah kon wat Duits,haar man niets en ook de buurman die erbij was niets,we verstaan een hoop van wat ze zeggen maar zomaar even iets terug zeggen gaat nog niet zo makkelijk en blijft het meestal beperkt tot woordjes...maar gelachen dat we hebben en we begrepen elkaar en daar gaat het om toch?,gisteren zagen wij hun weer en ze stonden al lachend bij de ingang ons op te wachten. Echt geweldig lieve mensen allemaal! |
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Forum Freak
|
Gaaf is dat hé, dat is dan toch alle moeite waard, en als straks de tijd komt dat we wat terug kunnen zeggen, wat nog zin heeft ook om te melden, kan het helemaal niet meer stuk. Ik heb er gelijk weer zin in vanavond
. Mij was door de buurvrouw (tsjechische) gevraagd of ik vandaag even haar kinderen uit school wilde halen. Spannend dat ik het vond. Maar toch, zelfs de kleine heeft verteld dat hij een diktee goed gemaakt had. En nog wat kleine dingetjes, we kwamen er uit en ik vond het geweldig. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Forum Freak
|
Ja, soms krijg je een enorme opsteker. Dat heb je ook wel nodig om verder te gaan. Ik had onze lerares Dana een kaart gestuurd. Ben er dagen mee bezig geweest om de goede woorden te vinden, ook kreeg ik nog hulp van Pepo omdat ik juist die zinnen goed wilde hebben.
Ze kwam naar me toe afgelopen woensdag om te bedanken en dat ik het zo goed had gedaan. De vertaling van Pepo van natuurlijk zonder fouten, mijn stukje had nogal wat haken en ogen, maar ze was er blij mee en vond het knap, gezien mijn korte tijd les. Het gekste vond ik dat ik de fout had gemaakt om na "Lieve mevrouw Dana", dus "Milá paní ....." niet Dana, maar Dano moest schrijven. Daar keek ik van op, want dat wist ik dus niet. Je naam verandert dus gewoon. Daar wees ze me meteen op en in de les zegt ze dan ook nu Mayco i.p.v. Mayca in de 2e naamval. (als ik het goed heb). Maar ik kreeg de bekende veer! |
|
|
|