![]() |
|
|
#31 |
|
Forum Freak
|
Elke
onze super učitelka, zelfs vanuit het verre China schiet je te hulp, dank je wel, het is me duidelijk nu |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Pivonist
|
Danielja is inderdaad super, ze heeft voor mij getolkt ivm wat stucwerk in mijn huisje, ze spreekt dus ook vloeiend nederlands.
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Forum Freak
|
Esther, ik zie nu pas dit topic. Heel veel succes met de lessen. Het ziet er wel heel gezellig uit zo. Ik zit in een klas met 16 personen en krijg les van
učitelka Dana, een Tsjechische dame. Er word heel wat afgelachen op zo'n avond. Ik heb dezelfde boeken als jullie. En de c.d. heb ik op mijn mp3 speler gezet zodat ik, als ik wil, kan wennen aan de klanken. Die heb ik dan tijdens het strijken, ramen lappen en andere onbenulligheden op mijn oren zitten. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Forum Freak
|
Bij ons zijn al aardig wat mensen afgevallen, we hadden er 16 en nu nog maar 10. Het is ook wel heel moeilijk, je moet er echt bijblijven en thuis moet ik er toch behoorlijk wat voor doen. Maar ik blijf het heel leuk vinden. Gelukkig praten we ook veel met elkaar, dingen aan elkaar vragen etc. Dus niet alleen droge stof.
Vandaag kwamen er een aantal vakantiegangers weer terug uit Tsjechiė (herfst) met heerlijke appels uit eigen tuin. Dus mijn fruitschaal ligt weer vol. Hoe gaat het bij jullie Esther? Vind jij het ook zo moeilijk? |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Forum Freak
|
Af en toe draaien me ogen in de rondte hoor, wat een taal joh, maar ik vind het nog steeds ontzettend leuk om het op deze manier te leren. Vanavond mogen we weer. Ik moet wel zeggen dat het tussendoor leren en de aantekeningen uitwerken er soms wel bij inschiet. Maar ik doe mijn uiterste best. Gister kreeg ik weer een complimentje van een tsj meneer in een winkel
Dat geeft extra motivatie. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Forum Freak
|
Ja, complimentjes krijgen is in deze wel heel belangrijk. Gelukkig is juf. Dana ook scheutig met complimenten. Maar ik denk als ik een les mis dat ik wel kan inpakken.
Ja en dan dat huiswerk, tussen alle andere bezigheden door, schiet er bij mij ook weleens in. Denk soms dat ik het goed weet en op les ben ik alles weer kwijt. Maar ik ga door, want het is heel gezellig en ik vind het ook heel leuk om te doen. Ik mag hier thuis niet hardop oefenen, kinderen schamen zich dood. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
VIP Lid
|
Mijn mooiste compliment.
In de tuin van onze CZ-vriendin was in de patio een lamjpe uit. Stuk of niet? Wij (Cor en ik) naar en lampenwinkeltje. Even ervoor het woordenboek erbij om enkele woordjes op te zoeken. "Mevrouw, ik weet niet of dit lampje kapot is of niet. Wilt u dat even proberen. Als het kapot is wil ik graag een nieuwe." Lampje blijkt kapot. "Een nieuwe graag." Wordt geregeld. "Wat kost het?" Prijs wordt genoemd. Ik betaal. Ik ben bijna bij de deur en ze zegt: "Bent u wel uit Tsjechie?" "Nee, ik kom uit Holland." "Dan spreekt u goed Tsjechisch" "Dekuju. Na shledanou." Buiten gekomen en nog even gekeken. Ze steekt haar duim op..... |
|
|
|
|
|
#38 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
|
|