![]() |
|
|
#21 |
|
Volwaardig Lid
|
Hoi, ik heb net de advertentie van drie Nederlandse-Tsjechische boeken gelezen die te koop aangeboden werden, als ik dat goed heb door Sandra.
Mag ik mischien weten of die boeken nog steeds te koop zijn in de boekhandel en wie de uitgever is. Mijn man moet nog steeds tsjechisch leren ( het wordt de hoogste tijd, na tien jaar samen te zijn). Bedankt. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Forum Freak
|
Hier kun je meer vinden over deze boeken van de Universiteit van Amsterdam.
Ook de rest van deze website is heel interessant om te belijken. De taalboeken zijn o.a. bij Donner in Rotterdam te koop en ook bij de Volksuniversiteit in Rotterdam worden ze verkocht bij aanvang van de cursussen. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Forum Freak
|
De boeken van Sandra had ik al gekocht, maar kijk inderdaad eens op de sites die Pelhrimov hier aangeeft, als je een mailtje stuurt naar de schrijfster kun je ze bestellen.
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
VIP Lid
|
Aansluitend op de lessen van Esther en Co, ben ik ook begonnen met Tsjechische priveles......3x per week 3 uur. Ik heb er nu 2x 3 uur opzitten en ik moet je zeggen dat ik het ontzettend leuk vind om er op deze manier mee bezig te zijn.....Het is ook een onwijs leuke Tsjechische "juf" en ik heb nu al weer zin in morgen.....ik had net een beetje tijd, om tussen het huiswerk door dit even te typen!!!!!!.....
Akkelien |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Forum Freak
|
Geweldig Akkelien, nou doe je best, ons clubje is ondertussen wat ingekrompen, Coosje (Coosnaampje met man en kinderen) hebben helaas geen tijd meer, willen wel later weer verdergaan, als ze klaar zijn met verbouwen. Dus wij gaan ondertussen met zijn viertjes heel enthousiast door!
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Forum Freak
|
Ik heb even een vraagje, misschien dat iemand me kan helpen.
Ik ben bezig met wat aantekeningen uit te werken en nu heb ik dit: Naamvallen 1 onderwerp Papa is thuis Táta je doma 2 van wie of wat Ik ga niet zonder papa Bez táty nejdu 3 meew. voorw. Ik geef het aan papa Dám to tátovi 4 lijdend voorw. Ik zie papa Vidím tátu 5 oproepend Papa ! Táto ! 6 over wie, wat Ik praat over papa Mluvím o tátovi 7 met of door wie, wat Ik ga met papa Jdu s tátou Ik vraag me af of ik het wel juist heb meegekregen, die 2e is dat wel goed ? We hebben maandag pas weer les .... ![]() |
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Forum Freak
|
Ja, dat het een van-bepaling moet wezen snap ik, maar ik heb er een voorbeeld bijstaan met 'zonder', is dat wel goed .... bedoel ik
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
VIP Lid
|
`Zonder` is in het Tsjechisch `bez` en dat voorzetsel gaat altijd met de genitief gepaard. Dus zeer juist!!!!
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Forum Freak
|
De superjuf heeft gesproken
![]() |