![]() |
|
|
#11 | |
|
Lid
|
Re: Tsjechisch geld
Citaat:
, helemaal mee eens!! Al moet ik eerlijk bekennen, dat, voor dat ik in Tsjechië geweest was, er ook niet zo'n hoge pet van op had.Daar schaam ik me nu best wel voor , Maar ik weet ook niet waar ik die indruk vandaan had. Dat schijnt toch wel door een heel hardnekkig gerucht te komen , dat er meer mensen zijn die een nogal lage dunk hebben van dat mooie land met z'n rijke historie!Ik doe er nu dan ook alles aan om mensen die zo denken, van informatie te voorzien, met behulp van internetsites e.d. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nieuw Lid
|
Ik heb bij de Rabo bank Tsjechische kronen besteld. Was geen probleem. Bij het hoofdkantoor van de Rabobank in Apeldoorn kun je ze ook "uit de muur halen". Waarschijnlijk bij andere grote vestigingen ook wel.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Lid
|
Ik heb voor 200 euro aan kronen gehaald bij het grenswisselkantoor hier op het NS-station.
Verder begrijp ik dat ik overal pinautomaten tegenkom, dus zal ik niet snel zonder geld zitten.... ![]() |
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Moderator
|
Citaat:
Maar is inderdaad wel beter dan wisselen bij een wisselkantoor.... Betalen in Euro's is vaak onvoordelig.... sommige Tsjechen (met namen in toeristische gebieden) bedenken hun eigen wisselkoers... Ben al dingen tegengekomen van 20 Kc = 1 Euro ... |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nieuw Lid
|
Gewoon pinnen,ik betaalde in juni 137 euri voor 4000 kronen.
Dit is altijd goedkoper dan bij de bank. de kroon is de laatste anderhalf jaar wel 10% in waarde gestegen. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Actief lid
|
Je betaalde 137 euro voor 4.000 kc, of een koers van 29,19 kc voor een euro. Met alle respect, maar bij een goed wisselkantoor kreeg je in juni om en bij de 29,90 kc voor een euro. Je zou dus voor je 137 euro 4.096 kc krijgen, of omgerekend ruim 3 euro meer. Pinnen is dus geenszins voordeliger dan wisselen, maar, zoals bij herhaling werd gezegd, niet bij de bank, want dan krijg je de deviezenkoers aangerekend, plus kosten. Kies een goed wisselkantoor, informeer je voorafgaandelijk naar het netto-netto bedrag, dat je krijgt uitbetaald, kijk dus of er geen verdoken kosten zijn.
PS Hoeveel werd je bijkomend in Nederland als bankkosten in rekening gebracht, voor de opname (a) in een bankomat en (b) in buitenland ? Mijn tsjechische bank zou je 50 kc voor de opname plus 1 procent van het opgenomen bedrag in rekening brengen, |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Lid
|
Ik heb het bankafschrift binnen en daar waren mijn pinopnamen uit Tsjechie afgeschreven.
Voor mijn pinopnames van 3000 kroon werd 102,70 euro afgeschreven (incl. 2,25 euro bankkosten ABN/Amro). Mooi toch! Pinautomaten waren er ook genoeg, zelfs in Kaufland (grote supermarkt). Wat maakt een paar eurootjes meer of minder ook uit op de vakantie... ![]() |
|
|
|