![]() |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
|
Re: Titulatuur in Tsjechië/Titelmanie in Tsjechië!
Persoonlijk heb ik niets tegen de titulatuur in Tsjechië (ook al bezit ik geen titel). Ik herinner me nog (ongeveer anderhalf jaar geleden) dat een journalist sprak Vaclav Klaus aan met “pane poslance” ( lid van het parlement ). Het antwoord van Klaus was (in mijn ogen) vrij arrogant: “Zo dus niet, mijnheer de journalist, je kan mij tenminste aanspreken met de Heer professor. Anders dus niet…” Tja, nu hij president is kan ik best begrijpen dat weeral niet tevreden zou zijn als je hem “maar” Mijnheer de professor” zou aanspreken…
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Actief Lid
|
Het verschil tussen een Tsjechische "bachelor's degree", en de Nederlandse titel Ing. zit vreemd in elkaar. Het is namelijk zo dat een HBO studie in NL minimaal 4 jaar duurt. In Tsjechie is dit weleens 3 jaar. Je zou dan weleens verkeerd begrepen (en ondergewaardeerd) kunnen worden als je zomaar zegt dat je een Bc bent. Ik heb het op mijn school nagevraagd en ze vertelden me dat ze op de hoogte zijn hiervan. IN sommige landen doe je er 3 jaar over om een bachelors degree te halen, Om het verschil aan te geven tussen een 3 jarige- en/of 4 jarige Bachelors opleiding, krijg je een extra vermelding op je diploma (achter de titel Bachelor). Bijvoorbeeld Bachelor of Mechanical Engineering.
Dus die vlieger gaat niet altijd op. Ik heb begrepen dat ze nu in Tsjechie hebben besloten dat ook buitenlandse titels doorgevoerd mogen worden (naar Europees voorbeeld), maar dat lijkt me chaotisch als ik daluk als Ing. een baantje zoek in CZ. We zien wel.... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
|
Begin jaren 90 was ik eens in een kuuroord in Darkov. In afwachting van de verschillende behandelingen zaten we in zo'n wachtkamertjes. Om de konsultatieruimte te betreden, werden de patiënten steeds bij hun titel geroepen : pan profesor Novak, pan inzenir ..enz..
Dat leek me toen wat ongewoon maar ik begrijp dat een betiteling voor veel intellectuelen in sommige tijden wel iets aparts kon betekenen. Trouwens zo'n generatie terug keken de mensen bij ons ook nog respektvol naar een onderwijzer of een ambtenaar en werden deze ook nog vaak met hun titel aangesproken. Sinds de demokratisering van het onderwijs echter is de aanspreking wel wat veranderd : de leerlingen van het beroeponderwijs noemen je dan "hé zeg!" en als je het treft, gebruiken ze je kortweg je voornaam... Het gebruiken van een titel vind ik zelf heel charmant als het een bezegeling is van goede kwaliteiten. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
VIP Lid
|
Hoe gaat dat nu op de scholen in Tsjechie, spreken ze daar de leraar of lerares aan bij voornaam of anders (ik denk het laatste)? En ik hoop ook eigenlijk wel het laatste beetje respect mag er wel zijn toch, dat wordt hiet in NL steeds en steeds minder helaas.
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Legende
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
VIP Lid
|
toen ik in Brno studeerde werden de docenten in de Nederlandse vakgroep aangesproken met de voornaam. ik vond dat zeer raar. mijn studenten mogen mij `Elke` noemen, maar de meesten begroeten mij nog altijd met `hello teacher`, dan antwoord ik weer `hello student`, opdat ze zouden inzien dat mij teacher noemen stoem is, maar t dringt niet echt door. ik geef ook les aan een aantal professoren van mijn college en die noemen mij ook teacher, terwijl ik hen aanspreek met hun Engelse voornaam. megaraar.
bij mijn kleuterkes zit er 1 kindje, die noemt mij `beautiful Elke` , de rest houdt het op laoshi ![]() |
|
|
|
|
|
#18 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Zo hou je de verhoudingen weer een beetje juist, wat hier in NL natuurlijk steeds verder te zoeken is. Hier roepen ze dwars door de klas van " HE KEES KOM ES" bv daar vindt ik niets van kloppen.(persoonlijke mening) ![]() |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Forum Freak
|
Is gelukkig niet op alle scholen, ik hou daar ook niet van.
Groet Corrie. |
|
|
|