![]() |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
|
Wij hebben net een huis gekocht in Tsjechie (Lichkov, vlakbij de Poolse grens). Het huis heeft centrale verwarming met radiatoren maar de cv ketel wordt gestookt met hout of kolen. Dit is prima zolang je er permanent woont maar wij hebben een ketel nodig die we op een bepaalde temperatuur kunnen instellen (om vocht en bevriezing te voorkomen als we er niet zijn). Hebben jullie een electrische cv ketel in Tsjechie gekocht?
groetjes Yvon |
|
|
|
|
|
#12 |
|
VIP Lid
|
Wij hebben voor ons pension en woongedeelte twee verwarmingsketels, allebei elektrisch. We hebben ze in Tsjechie gekocht en laten installeren.
Mocht je meer informatie willen, dan kan ik proberen je vragen te beantwoorden. Jan |
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
je moet alleen zorgen dat niets kan bevriezen(waterleiding aftappen zout in de sifons antie vries in de verwarming } dit scheelt je honderde uero,s per jaar. zo doen wij het al jaren. je hebt helemaal geen andere ketel nodig. Groetjes Loek |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Pivonist
|
Ik kreeg het advies om in mijn huisje airco's te plaatsen, het betreft twee verdiepingen van ongeveer 50m² elk. Deze geven s'winters warmte en zomers eventueel om te koelen, heeft iemand daar ervaring mee???
En o ja, dat vergat ik te vertellen, voor mijn deur is aardgasaansluiting is een combi ketel met cv een idee?? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Actief Lid
|
capaciteit
Hallo Macek,
De capaciteit van airco's is te klein om daar echt op te verwarmen. Of dit dus gaat werk om bevriezing te voorkomen???? Om je hele huis te verwarmen heb je 20 kW nodig. Gas is ideaal. Combiketel is ideaal. Wat zit er nu in voor verwarming? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nieuw Lid
|
Hallo Macek
wat jij bedoeld zijn zg warmtepompen eventueel een multisplit warmtepomp , 's zomers draaien die als airco, dus koelen ze binnen, verdamper binnen is koud en de condensor buiten geeft de warmte af aan buitenlucht Ze kunnen binnen ook verwarmen, door de koudemiddelstroming in het apparaat om te keren, dat ding buiten moet dan warmte uit de buitenlucht halen om binnen meer warmte op te wekken. Werkt goed en energiezuinig, per kw verwarmingsvermogen heb je ongeveer 0,3 kw electrisch aansluitvermogen nodig. Echter 1 maar (of addertje onder het gras) Als de buitenlucht te koud wordt, onder 0 graden celsius dan zit er te weinig warmte in de buitenlucht om het binnen goed warm te krijgen, meestal wordt er dan ook nog electrisch bij verwarmd om het toch warm te krijgen, energiezuinigheid is dan wel weg. Dus als het buiten -10 gr celsius of lager is dan geeft zo'n warmtepomp niet meer zoveel warmte af, dus dan moet je er nog een ander verwarmingssysteem bij hebben, om het goed warm te krijgen Verder wel een multi functioneel apparaat wordt in zweden veel gebruikt als verwarming, maar ja daar graven ze waterslangen in de tuin in of zo Groeten André |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Actief Lid
|
Kijk ook eens naar meer milieuvriendelijke alternatieven. De traditionele brandstoffen zullen steeds schaarsen en (dus) duurder worden. In het topic "Milieuvriendelijk verwarmen" staat wat over een systeem met een wartmepomp. Op dit moment wordt dit systeem aangelegd in ons huis (chvalec). Is wel een extra investering maar die verdien je gemiddeld tussen de 5 a 6 jaar terug. In onze nieuwsbrief hebben we een heel artikel opgenomen hoe zo'n systeem precies werkt. Via de volgende link kom je in de nieuwsbrief en is het artikel te lezen http://www.klaverik.com/Nieuwsbrieve...ief%20nr01.pdf
Wanneer je maar af en toe ik je huis bent wellicht minder interessante optie. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Legende
|
bron : Prague Daily Monitor
http://www.praguemonitor.com/ctk/?st...35200i20060623 als er een regering wordt gevormd uit Democraten en de Groenen, zou de prijs voor electra wel eens flink kunnen gaan stijgen. deze partijen willen minder delving van kool een geen nieuwbouw van kerncentrales. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Pivonist
|
Hierbij dank ik een ieder voor zijn reactie en goede raad, ik denk dat ik een combiketel met cv laat aan leggen, ik heb per slot van rekening aardgas voor de deur, het is milieuvriendelijk en makkelijk.
|
|
|
|