![]() |
|
|
#61 |
|
Pivonist
|
Ben nog nooit is Tsjechië onheus behandeld, zoals ik al eerder schreef.
Misschien ligt het aan mij, maar ik ben nog geen sachrijnen tegen gekomen in mijn contacten. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Actief Lid
|
Het is zeker spijtig om zoiets te horen. Je verwacht zoiets niet waar je dan ook bent. Iedereen wil op een gewone manier behandeld worden en dit hoort zeker niet bij.
Alleen geloof me, dit soort dingen maak ik ook mee hier in Nederland en dat kan ik goed Nederlands spreken. Ik schaam me ook dan dood als ik zoiets moet meemaken als er nog iemand bij is die bij me op bezoek is uit Tsjechie. In me eentje vind ik het geen probleem - deze mensen zitten dan onder mijn niveau en zo blijf ik dan ook denken. En geloof me, zelfs als een Tsjech maakte ik dat vaak in Tsjechie mee (ben er al lang niet geweest dus kan alleen in verleden tijd spreken). Zelfs toen werd ik soms ook zo behandeld - als landgenoot. Het is triest maar blijf maar denken - dit soort mensen zijn het me niet waard en ze zitten onder mijn niveau. Tover een BIG SMILE op je gezicht en loop dan weg.....want in je eentje verander je dat zeker niet. Groetjes, Kvetinka |
|
|
|
|
|
#63 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Actief Lid
|
We gaan over 6 weken voor de 7e keer naar tsjechie maar zijn nooit onbehoorlijk geholpen.
Zeker niet door ouderen.Als je de taal niet spreekt(op een paar woordjes na)en met een glimlach van alles aanwijst kom je een heel eind.Er word zelfs ongevraagd en vaak juist door ouderen in het duits of engels geholpen. En ongeintresserden en chagrijnen heb je hier ook. ![]() |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Nieuw Lid
|
Wij komen al vele jaren in Tsjechie, en hebben ook wel eens een ervaring opgedaan wat betreft chagrijnen, maar die tref je overal op de wereld. Maar over het gedrag van Nederlander hier in Tsjechie, (wij wonen nu drie jaar in dit lany u Lazne Belohrad), kan ik wel een boek schrijven. Een voorbeeld wil ik geven, afgelopen zaterdag zaten wij op het teras van de cukrana op het Valdštejnovo námìstí 1 (plein) in Jicin koffie te drinken. Komt er een echtpaar van middel leeftijd ook het teras op, en wat schrerts mijn verbazing die mevrouw gaat zitten en legt haar voeten met schoenen en al op de stoel die voor haar staat, dit heb ik een Chech of een Duitser nog nooit zien doen. Zoiets doe je toch niet.Verder hadden nog al veel lawaai erg schreeuwerig.
Groetje Vladi ![]() |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Actief Lid
|
Inderdaad ruischen,als je soms de arrogantie ziet en hoort van nederlanders dan is het niet gek dat er soms grof gereageerd wordt.
Wij waren in mei nog in lazne belohrad.zijn elke avond in het zelfde restaurant gaan eten en het personeel liep vrolijk te zwaaien als ze ons buiten tegenkwamen.Zo kan het ook. gr.marecha |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Actief Lid
|
Mijn (beperkte) ervaring is dat men denkt dat we duitsers zijn, de taal lijkt op elkaar en de meeste nederlanders proberen duits te spreken in tsjechie. Als blijkt dat we hollanders zijn slaat de sfeer de goede kant om. Dit was vroeger in Yougoslavie ook al zo. Eerst Engels, dan gebrekkig Duits en als men weet dat je Hollander bent kun je vloeiend Duits quatschen.
Dus ondanks de verloren 1/8 finale gewoon die oranje klomp op je hoofd. ![]() |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Volwaardig Lid
|
Heb dit onderwerp eens zitten lezen. Is behoorlijk lang al! En reuze interessant, want het is een van de alledaagse dingen die vreselijk op je zenuwen kunnen werken. Hoe het voor mij is:
Het eerste half jaar tot jaar vond ik alle Tsjechen even geweldig. Ik snapte hen namelijk niet en zij mij ook niet :-) Het tweede jaar was ik vaak zeer verrast.. Hoe konden mensen zo onbeschoft zijn?! Vaak verweet ik me mezelf nog dat ik het verkeerd had, maar soms kwam ik er niet onderuit om toch even mijn zegje te doen. Zo had ik bijvoorbeeld eens geklaagd over een stukje biefstuk, dat op kauwgom leek. Ik had mijn Tsjechische vriend gevraagd om er wat van te zeggen, wat op zich al een probleem was, want dat doet 'men' hier niet. Uiteindelijk toch gezegd en toen zei de kok: dat als die engelse mevrouw denkt dat het in Engeland beter is, dat ze dan maar daar dan maar moest gaan eten. Mijn oren klapperden denk ik 10 minuten! Tsjechische koeien hebben niet die lekker gekke koeien smaak ofzo?! Hoe meer ik kon verstaan, hoe bozer ik werd. Zo ging ik hier naar de slager en wilde in mijn beste Tsjechisch een onsje ham en kip hebben. De winkeljuf legde met veel snelheid 170 gram op de schaal en vroeg niet of dat ook goed was. De andere winkeljuf zei: ty jsi sikovna! jij bent 'slim/handig'. Oftewel misbruik maken van het feit dat ik de taal niet goed sprak. Ik heb de ham allemaal op, maar ben er nooit meer naar binnen gegaan. Er zijn nog ontelbare voorbeelden, maar ik vertel liever dat ik toen ik eindelijk de taal sprak, veel veranderd is. Zo was ik bijvoorbeeld vorig jaar in de boekenwinkel. Ik wilde graag 2 dure woordenboeken kopen. Voordat ik afrekende had ik nog een vraag over een ander boek. Ze hadden dit boek niet en wilde het ook niet bestellen. Ze was zo vreselijk onbeschoft en van: 'schiet nou maar op' Dat ik haar heel vriendelijk heb verteld dat als ze zo onbehulpzaam en onvriendelijk tegen me praatte, ik heel erg graag de woordenboeken bij de boekewinkel op de hoek ging halen. Ik heb de boeken netjes voor haar neergelegd, genietend van de open monden van de collega's en andere klanten. Buiten heb ik hartelijk een potje staan lachen en heb de woordenboeken inderdaad een paar huizen verderop gekocht. Ik had eigenlijk nog even terug moeten gaan en er mee moeten zwaaien :-) Ik ben gewoon zo duidelijk mogelijk en vind het ontzettend belangrijk om mensen op de hoogte te stellen van het feit dat hun gedrag wel degelijk invloed heeft op hun zaken. Ik zie er ondertussen de humor wel van in om mensen af en toe lekker te steken. Het motto is: jij niet lief, ik ook niet :-) Mijn vriend geeft verkoops en communicatie trainingen aan grote bedrijven en soms als we uit een winkel of restaurant komen zegt hij: 'ik had ze eigenlijk gelijk mijn visite kaartje moeten geven, die moeten nog veel leren' |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Actief Lid
|
Duits winkelpersoneel is het meest 'klantgericht'
LONDEN (ANP) - Toeristen klagen er vaak over, maar nu is het ook wetenschappelijk vastgesteld: het winkelpersoneel in Frankrijk is onbehulpzaam, nors en heeft weinig verstand van zaken. De wrevelige winkelbediendes zijn daarmee de slechtste van Europa, bleek maandag uit een Brits onderzoek. Duits winkelpersoneel is daarentegen juist efficiënt, klantgericht en kundig, direct gevolgd door de Britten, meldde de Britse krant The Daily Telegraph maandag. Het Britse adviesbureau voor de middenstand Grass Roots voerde het onderzoek uit in zes Europese landen, waaronder Nederland. Meer dan 3500 onderzoekers gingen uit winkelen in fastfoodrestaurants, banken, autobedrijven en winkels voor mobiele telefonie om de klantgerichtheid te vergelijken. Die werd afgemeten naar de lengte van de rijen, de kundigheid van het winkelpersoneel en of de heren en dames achter de kassa of de vleeswaren wel glimlachten. Aldus het artikel in Trouw. (19 juni 2006 Bron:salespodium.nl ) Wellicht is men in Tsjechie ook nog niet gewend aan "concurentie"; kopen is ten slotte een kwestie van gunnen |
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Je hebt gelijk Jipjan...ik merk dat als ik met een vriendin die vloeiend Tsjechisch spreekt in de stad (in Tsjechië uiteraard ) ben of iets dergelijks dat men raar staat te kijken als zij vloeiend in de taal kan antwoorden. Verder negeer ik de mensen die wél chagerijnig kijken cq reageren of ongeduldig maar gewoon... |
|
|
|
|