![]() |
|
|
#51 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Het zijn niet alleen de pubers die soms storend gedrag vertonen! ook Ouders (moeders) kunnen er wat van. Over horkerigheid gesproken !!. Hier onder een stukje tekst dat ik al eens eerder op dit forum heb gezet.Het was in de vakantie in 1995 op de Autokemp Nepomuk. Mooi en warm weer en iederen in het water van het meertje. Plotseling een bende paniek !! Er stond een caravan volledig in brand. Gelukkig zat er niemand in, en de caravan brandde volledig uit. Beteuterd stond een echtpaar met twee kindjes , in zwemkleding, bij het totaal afgebrande vehicle. Alles wat ze bezaten was in de brand verloren gegaan. Een ramp van jewelste voor dit gezin. Een Nederlander op de camping nam toen het initiatief om "met de pet "rond te gaan. En groot bedrag (enige duizenden kronen) werd opgehaald, niet alleen bijeengebracht door de vele Nederlanders op de camping, maar ook de Tsjechen droegen een steentje bij. Het leed dus aanzienlijk verzacht. Twee weken later. Een Nederlands kindje viert zijn verjaardag op de camping. Van moederlief mag het kind alle Nederlandse kinderen op de camping uitnodigen voor een pannenkoekenfeessie. Moeder aan de slag en een twintigtal Nederlandse kindjes op campingstoelen in afwachting van de lekkernijen. Op een afstandje gadegeslagen door een aantal Tsjechische kinderen ! Waarom die kinderen er ook niet bijgehaald. Ik kon dat mens weet niet wat doen. Veel goodwill verspeelt door die mevrouw. Het heeft dus ook met mentaliteit te maken. En dan denk ik niet alleen aan de Haagse Harries. Deze mevrouw was zeker geen ma Flodder. Trowens, ik denk dat ma Flodder de Tsjechische kindjes wel had uitgenodigd. |
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
Moderator
|
't is maar net hoe je er mee om gaat. Neem nu die mevrouw die altijd de Pivo's en snacks afrekent in de "bistro" van de kabelbaan in Janské Lazne. Altijd nors en horkerig. Na het wisselen met haar van m'n beste Tsjechisch (alle 3 woordjes
) glimlachte ze van oor tot oor. Vooral verlegenheid volgens mij en een natuurlijk afweermechanisme tegen moeilijke vragen. Aangeleerd in de "goede oude tijd"![]() Van een van onze verjaardagsfeestjes weet ik nog dat CZ kindertjes gek zijn op poffertjes, onze voorrtent heeft er nog het hele seizoen naar geroken. Drop vonden ze maar vreemd/eng PS Al eens met een paar Engelse of Finse gezinnen op een camping gestaan?? dan vallen die Hollanders nog wel mee. |
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
img005.JPG img006.JPG |
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
VIP Lid
|
Jeetje wat een verhaal...
Zet je idd wel aan het denken... Wanneer ik voor het laatst raar ben geholpen ofzo, maar kan me nix herrinneren dat er zoiets gebeurd zou zijn. Kan dus wel concluderen dat t niet overal zo is hoor ![]() Enkele dingen die wel eens gebeurd zijn, hadden zo ook in NL kunnen gebeuren, duidelijk laten weten aan ze dat je het er niet mee eens bent dan. In de regel is het zeker niet en eerder uitzondering vind ik. En wat er al vaker in dit topic gezegd is, als een verkoper/verkoopster chagerijnig is, juist proberen ze aant lachen te krijgen, juist leuk ![]() Wat ik al vaker gehoord heb, als een Tsjech evt raar tegen je zou doen, maak hm dan duidelijk dat je Nederlander bent. Vaak begint men met Duits, en als ze denken dat je Duitser bent, doen ze wel eens onbeschoft heb ik begrepen. Heb er zelf helemaal geen ervaring mee, maar zit wel wat in. Maar 2 maal daags is wel een beetje erg hoor, zou haast denken dat t niet aan die Tsjechen ligt Maar ja, als jij zegt dat je altijd vriendelijk bent, zal het daar heus niet aan liggen... (Nix slechts mee bedoelt, maar zet je wel aant denken haha) Vaag hoor... En zeker irritant, kan me wel voorstellen dat je je verhaal kwijt wilt... Wat je er aan zou kunnen doen? Geen flauw idee ![]() |
|
|
|
|
|
#55 | |
|
Moderator
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Forum Freak
|
Volgens mij valt het best mee met de niet-gastvrijheid van de Tsjechen. Dit overkomt je echt in alle landen en in sommige is het zo'n beetje gewoon om op die manier behandeld te worden. Ik ben meerdere malen in Denemarken geweest en het is al vaak voorgekomen dat ik werd afgeblaft of 'dodelijk' werd aangekeken, ook als ik mijn best deed Deens te praten. Ik denk wel dat het verschil maakt of je i.i.g. je best doet om Tsjechisch te spreken, of zie ik dat verkeerd?
Lukas |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Actief Lid
|
Mijn 3 cents hier dan...
Als ik de Nederlandse klantvriendelijkheid met de Tsjchiese zou vergelijken op een schala van 1 (slecht) en 10 (geweldig) zou NL een 8.5 krijgen, en CZ een 6. Maar het is vooral de oudere generatie die nors, ongeintereseerd, en grof is tegen de klanten. De jongere generatie verkopers, serveerders /sters, gelegenheden eigenaren / organisatoren weten wel hoe het moet, hoe je de klanten terug laat komen, met hier en daar een uitzondering natuurlijk, net als in NL. Was in April weer in NL voor een lang weekend, en liep over de markt in Hoofddorp, en ik vond het geweldig die actieve verkopers die hele tijd babbeltjes maakten, iedereen naar hun probeerden te lokken met mooie verkoop praatjes, de service van "een tasje erbij ?" enz... Voelde echt goed aan, best raar eigenlijk, want ik heb het niet zo op markten. Maar hier ook een 'ijsbrekend' voorbeeld. Stond hier paar weken gelden geparkeerd bij mijn werk op een grote algemene parkeerplaats. En het is altijd zo vol daar, de mensen parkeren zelfs de ingang van de parkeer plaats vol. Bijlsma heeft het daar niet zo moeilijk mee, want je kan met een Skoda Fabia 1.9 TDi makkelijk over het voetgangers pad heen. Dus ook deze keer, maar plotseling sprong er een Tsjechische Politie Agente voor mijn auto.... Raam open, en ze begon een paar vragen te stellen... Dus ik antwoord "no Cezky... anglisky, nemecski, hollandski ?" Werd ze me daar toch ongelovelijk boos ! Ze riep een paar scheldwoorden die zelfs ik versta, en schreeuwde toen in mijn gezicht PASPORT !... Bijlsma enigzins geschrokken van deze temperamentvolle uitbarsting zei toen: SORRY..., en keek haar een beetje lief aan. Ze moest lachen maar probeerde dat te onderdrukken. Dus bijlsam stapt uit, wijst naar de parkeer plaats en zegt "blokki, blokki, alles gebloktski, me no go there" en wijst op de ingang van de parkeer plaats..... dus we lopen samen er heen, zij bekijkt alle mogelijheden om er toch officieel uit te rijden, maar helaas, niks. Dus toen heb ik geprobeerd nog een beetje verder te babbelen dta ik geen bekeuring wilde, maar dat ze die ingangparkeerders een bekeuring moest geven.. ze moest lachen, en wees dat ik mocht gaan deze keer... in mijn Fabia gejumpt, en weggereden... Een smile doet wonderen... (soms) |
|
|
|
|
|
#60 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Dus wat kon jou of je baas het schelen of je klanten tevreden waren?! Ze moesten toch wel van je afnemen, want je was waarschijnlijk de enige winkel die product x verkocht of dienst y leverde. Tegenwoordig met zelfstandige ondernemers zal iedereen zijn beste beentje voor zetten om de klant koning te laten voelen. En doe je dat niet, dan zal je baas (die nu wél zijn eigen bedrijf heeft en niet meer in dienst van de staat is) jou dit wel op je hart drukken. Het komt allemaal goed! ![]() |
|
|
|
|