het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 09-02-06, 18:25   #41
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Lina
Ik heb eens kip besteld in een restaurant. Tok Tok en tsjiek was voldoende om kip op tafel te krijgen. En gelachen dat ze hebben. Niks geen horken.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-02-06, 18:32   #42
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lina schreef:
Dat doe ik regelmatig Tabe en het werkt, ze lachen zich soms rot om mijn uitspraak, , maar begrijpen wel wat ik bedoel!!
Die ervaring hebben wij ook, we hebben al menig aardig gesprek gehad met serveerster die het prachtig vonden als wij "Tsjechisch" begonnen te praten, het resultaat was vaak dat ze om de haveklap aan ons tafeltje stonden om Engels of Duits met ons te praten, dat waren hele leuke ervaringen!!
Maar ook het tegenvergestelde hebben we meegemaakt, één keer zijn we een restaurant uit gelopen omdat de ober (eigenaar) zo verschrikkelijk onbeschoft reageerde dat we niet eens meer bij hem wilde eten!! Hij vond dat alle touristen Tsjechisch moesten spreken, en niet het hap-snap Tsjechisch van ons maar goed Tsjechisch. Dat deed bij ons de deur dicht.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-02-06, 20:11   #43
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:
Ik heb eigenlijk nooit ergens last van gehad. Niet zoals hier wordt omschreven. Het enige wat ik soms zie zijn sjaggerijnige cassieres in Tesco, maar goed de heb je hier ook.
Misschien ligt het ook wel ergens aan jezelf. Of denken de mensen god daar heb je weer een "verwende" toerist ofzo. Zou het niet weten ik ben altijd wel vriendelijk behandeld. MAar ja overal zitten rotte appels.
Laura is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-02-06, 21:24   #44
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:

Wij hebben vast het `goede deel`van Tsjechië bezocht.
We zijn in drie weken tijd alleen bij een restaurant in Telc minder prettig behandeld.
Ook in Brno was het misschien niet super vriendelijk, maar zeker wel beleefd. Niet onbegrijpelijk als het superdruk is . In de kleinere plaatsen bv Trebic en de andere zaken in Telc was alles prima. In de kleine dorpjes zelfs extra vriendelijk .
Vooral ook in `gewone winkels deed het personeel alle moeite ons ter wille te zijn. Wij spreken geen Tsjechisch, maar hebben altijd `Wat en hoe `in het Tsjechisch paraat.
Wij waren juist onder de indruk van de vriendelijkheid van de Tsjechen.
Generaliserend vonden we `de Tsjechen` veel gastvrijer en vriendelijker overkomen dan `de polen`
Zo zie je maar! We gaan lekker weer naar Moravie en hebben al voorpret
over de leuke winkeltjes en restaurantjes in de omgeving van camping Vidlak in Opatov (vlak bij Trebic).

hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-02-06, 23:42   #45
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Resumerend: als er ideale mensen zouden bestaan en die zouden met z'n allen in een en hetzelfde land gaan wonen dan zou dat land niet om te harden zijn.

En in Tsjechië weten ze dat: daar is jaren lang gestreefd naar het ideale land met de ideale mens en zie wat het werd.
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-02-06, 16:51   #46
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Daar ben ik het helemaal mee eens Dieter.
Als je af en toe eens afgesnauwd wordt of moet wachten in tot de medewerkers van een winkelketen hun gesprek hebben beeindigd voor ze je met een gezicht van :Hoe durf je me te storen , naar je toe komen.
Dan waardeer je het als `klant`behandeld worden des te meer.
Of dat nu in Tsjechië is of in Nederland.
De werkdruk, het gedrag van voorgaande klanten en de motivatie (al dan niet als salaris of fooitjes) zal m.i.hierbij zeker een rol spelen.
Groetjes Hilde
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-02-06, 00:48   #47
Volwaardig Lid

Annaspapa's avatar

Nationaliteit:
Natuurlijk druk ik me een b'tje boud ( of is t bout:-) uit. Tegenwoordig heb ik trouwens maling aaan de manier waarop ik aangesproken word. Wat ik beschreef ging eigenlijk over mijn eerste periode in Tsjechie toen men het woord klantvriendelijkheid nog moest leren spellen. De vergelijking met SS-ers is n wel n beetje zwaar, maar is desalniettemin bijzonder effectief als je iemand echt op zn gedrag wilt wijzen. Een mevrouw die letterlijk tegen me aan stond te blaffen omdat onze hond een drol draaide en ik niet meteen met het zakje klaarstond om het arme beest van een illusie te beroven, heb ik inderdaad teruggebeten dat haar zpusob horsi nez ss-aci was. Overigens gaat het niet echt om SS-ers, maar om de vergelijking met een stugge harde Duitser. Als je nl tegen een Tsjech zegt datie erger dan n Duitser is, begrijpt ie meestal niet war je t over hebt. Die SSer doet wel lampjes branden. Dit heb ik niet zelf verzonnen, is me uitgelegd door mijn vrouw. En ik heb de indruk dat die er wel iets van snapt . Desalniettemin wil ik er niemand mee beleddigen hoor. ( alleen als het echt nodig is:-)). groeten van een man die nu een minder kort lontje heeft dan vroeger:-))

Citaat:
hilde_kees schreef:
Als je af en toe eens afgesnauwd wordt of moet wachten in tot de medewerkers van een winkelketen hun gesprek hebben beeindigd voor ze je met een gezicht van: Hoe durf je me te storen, naar je toe komen.
Dan waardeer je het als `klant`behandeld worden des te meer.
Of dat nu in Tsjechië is of in Nederland.
De werkdruk, het gedrag van voorgaande klanten en de motivatie (al dan niet als salaris of fooitjes) zal m.i.hierbij zeker een rol spelen.
Ik ben het helemaal met je eens; als je ergens geld komt uitgeven, mag daar tegenover staan dat de ontvanger zich ook fatsoenlijk gedraagt. Wat mij betreft hoeft niemand daarvoor te knipmessen, maar onvriendelijk gedrag wordt door mij in ieder geval bestraft met de mededeling dat hun tent door mij aan niemand aangeraden zal worden en ik stap dan ook op.. Wie niet leren wil, moet maar voelen.Wat mij betreft heeft dat nix te maken met toerist zijn of niet. Wel met de keuze die de ander gemaakt heeft om in een dienstverlenende sector te werken.....
Annaspapa is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-02-06, 01:10   #48
Volwaardig Lid

Annaspapa's avatar

Nationaliteit:
Ik was vroeger ook al vrachtwagenchauffeur toen ik hier ook al veel rondreed en benaderde iedereen toen ook al op een gewone open manier.( en inderddaaad in -steenkolen-tsjechisch)
Juist door mijn beroep weet ik dat je op n positieve manier mensen tegemoet moet treden, wil je wat dan ook van ze gedaan krijgen.Los van mijn beroep vind ik ook dat je elkaar op n normale manier moet benaderen. Ondanks de genoemde argumenten( weinig perspectief, slecht betaald, weinig waardering enz) , waar ik t helemaal mee eens ben, vind ik nog steeds dat er geen enkel excuus is om een ander onredelijk te behandelen en al helemaal niet als je iets van die ander wilt. Zoals geld of iets anders begerenswaardigs.Dat van die ss-er kwam wel aan he:-)?? de groeten van Annaspapa.
Annaspapa is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-02-06, 11:26   #49
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Anna's pappa, dit is een mooi en duidelijk betoog, hier kan ik het helemaal mee eens zijn!!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-02-06, 17:46   #50
Nieuw Lid

rietje's avatar

Nationaliteit:
Lisci Farma Caming Vrchlabi

Citaat:
Otto schreef:
Ik ben geschrokken van deze beriochten, over de on-gastvrijheid, die sommigen hebben ondervonden !
Ik ga in mei a.s. voor het eerst naar Tsjechië, kamperen in Vrchlabi (Lisci Farma).
Ik vraag me af, net als andere mee-lezers, waarom men zo doet....
Wij, de toeristen, zorgen er toch voor, dat er bij hen weer wat geld in het laatje komt ??? Het is toch voor hen ook belangrijk, dat we nog eens terugkomen, omdat we het "naar onze zin hebben gehad"??
Hoe zou het op een camping gaan, bijvoorbeeld met mede-campingbewoners (zijn daar ook Tsjechen bij in de maand mei?) en hoe is het campingpersoneel dan ? Ook zo beroerd ????
Ik vind mijn idee, om naar Tsjechië te gaan, steeds spannender worden.
Zou het niet raadzaam zijn, over te boeken naar Italië (kan nog tot 1 maart!) , een land waar we al 9 jaar achter elkaar geweldige kampeervakanties hebben gehad ????
Zijn er mensen, die mij op dit punt wat gerust kunnen stellen, met b.v. betere ervaringen m.b.t. de bevolking ???
Hallo Otto

Wij zijn vorig jaar zomer(Juli)naar de camping in Vrchlabi geweest en het was er best wel gezellig,ook waren er veel nederlanders.Waar ik mij wel aan stoorde was het gedrag van de nederlandse pubers.
Wij zijn ook al 3 keer in Italie geweest maar met 3 kinderen op het hbo is Tsjechie voor ons goedkoper .lekker elke dag uit eten
Op de camping in Italie betaal je toch al gauw 50 euro voor een gezin, volgende week gaan we weer naar vVchlabi op wintersport.

In het hoogseizoen is er wel veel lawaai van de jeugd (avond) maar dat zal in mei wel meevalen denk ik

Als je zelf vriendelijk bent en je fatsoenlijk gedraagd en niet te snel kwaad reageert dan valt het met de vriendelijkheid wel mee.

Je kunt bij het sporthotel heerlijk eten

Wil je nog meer weten dan hoor ik het wel

Rietje
rietje is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels