het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 11-08-06, 09:02   #91
Lid

Prinses43's avatar

Nationaliteit:
Oh ja, Tsjechie is een prachtig land, en ik heb zeker mn vakantie er niet door laten bederven, het viel ons alleen wel erg op. Er zijn ook zat winkels/restaurants waar je wel netjes behandeld word hoor!
Prinses43 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-06, 02:01   #92
Lid

Prinses43's avatar

Nationaliteit:
(maar ze mogen wel eens een cursus klantvriendelijkheid volgen.....)
Prinses43 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-06, 02:34   #93
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Ik ben net terug en het viel me juist op dat de mensen zo vriendelijk en behulpzaam waren. Gelukkig voor mij dan. Natuurlijk kwam ik ook weleens een nors gezicht tegen. Een voorbeeld hiervan was toen ik treinkaartjes ging kopen voor mijn oudste zoon en zijn vriendin naar Praag. Toen we kwamen aanlopen op een vrij verlaten station, kwam de vrouw die ons zou helpen, niet al te vrolijk aanlopen, ze had er niet echt zin in zo te zien. Ik had op de camping in mijn woordenboek uitgezocht hoe ik 2 treinkaartjes moest bestellen naar Praag. Dus begon in mijn mooiste Tsjechisch met goedendag en toen 2 treinkaartjes Praag a.u.b. Ze moest lachen, ik denk om mijn uitspraak, maar ze snapte wel wat ik bedoelde. Ze liet het scherm van de p.c. aan me zien en draaide de route uit. Toen ik naderhand terug kwam omdat ik nog 3 retours wilde hebben, (retour had ik niet geoefend) en ik met twee pennen uit probeerde te leggen dat ik nog terug moest met 2 kinderen, deed ze me na en liet blijken dat ze me snapte. Ook voor mij werd de route uitgeprint en met een glimlach zei ze ons gedag, nadat ik mijn geoefende tot ziens , in het Tsjechisch had gezegd. Ze zag er veel mooier uit zo. De volgende dag herkende ze ons en ze zwaaide. Ik heb eigenlijk alleen maar mooie ontmoetingen gehad, gelukkig.
mayca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-06, 02:46   #94
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Prinses43 schreef:
(maar ze mogen wel eens een cursus klantvriendelijkheid volgen.....)
Heb je wel de Nederlanders aan de kassa's gezien en gehoord?
Ook vaak rijp voor een of meer cursussen!
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-06, 10:51   #95
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
pepo schreef:
Heb je wel de Nederlanders aan de kassa's gezien en gehoord?
Ook vaak rijp voor een of meer cursussen!
Zeker weten Pepo. Helaas hebben we dat afgelopen vakantie ook weer meegemaakt.
In een supermarkt in Koprivnice stond voor ons eens een hele familie. Opa, oma, hun kinderen en kleinkinderen. Ze waren allereerst al heel duidelijk in de winkel aanwezig door van de ene kant naar de andere kant van de winkel te schreeuwen van "waar ligt dit en waar ligt dat". Bij elkaar hadden ze 3 karren met boodschappen. En toen moesten ook nog eens uit al die karren verschillende boodschappen apart afgerekend worden, want dit was voor tante X en dat voor tante Y. Ondertussen moesten er ook nog sigaretten gekocht worden bij een andere balie. En die sigaretten wilden ze uiteraard tegelijk met de boodschappen afrekenen. Iedereen moest op hen wachten en de rijen aan de kassa werden steeds groter en groter.
En dan hoor je ze buiten, luidruchtig en lachend, praten dat de kassière een trut was en dat die een slof sigaretten te weinig had aangeslagen...

Een andere keer zaten we te genieten op een terrasje en komen daar 2 wat oudere echtparen aan. Mevrouw 1 moest "sahne" op haar ijsje hebben en werd pissig en stond te stampvoeten omdat men haar niet verstond. De andere hoefde zelfs haar ijsje niet eens meer en liep mopperend weg.

Wij kunnen ons daar dan ook behoorlijk over opwinden over zulke mensen en schamen ons dan op zulke momenten dat we ook Hollanders zijn.
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-06, 10:56   #96
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Pelhøimov schreef:
Wij kunnen ons daar dan ook behoorlijk over opwinden over zulke mensen en schamen ons dan op zulke momenten dat we ook Hollanders zijn.
Klopt, Jeanne, en ik heb het gevoel dat er steeds meer van dit soort Nederlanders naar Tsjechie komt. Kunnen ze Frankrijk niet meer betalen en dan komen ze maar naar Tsjechie. Geschiedenis, cultuur, natuur, de bevolking etc interessert deze mensen niet. Heb inderdaad ook wel zulke taferelen gezien als door jou omschreven. Schaam me dan diep Nederlander te zijn. :traan:
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-06, 11:02   #97
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Ja, soms zou je onder de tafel willen kruipen. Ik zat op een terras in Ceske Budejovice. Een Nederlands gezin bestelden geheel in het Nederlands. De man wilde appeltaat met slagroom. Ze deden geen enkele moeite om het makkelijker te maken voor het meisje dat vriendelijk bleef lachen. Natuurlijk snapte ze appeltaart met slagroom niet. De familie had vreselijk lol en ik wist niet meer waar ik kijken moest. Ik had echt plaatsvervangende schaamte. Vind het echt heel onbeschoft.Keek de man dan ook vernietigend aan.
mayca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-06, 11:29   #98
Otto
Gast

Ongemanierdheid in Tsjechië

Ik vind dat het nu wel heel erg de negatieve kant op gaat !
Natuurlijk hebben we allemaal wel eens dit soort ongemanierdheid meegemaakt (zie elders in dit forum!), maar dat geldt ook voor andere (vakantie-)landen. Veel Nederlandse toeristen schijnen te denken, dat ze in een ander land "ongemanierd mogen zijn"......
"Ze kennen me hier toch niet !".
Om nu te denken, dat "dit soort mensen" zich nu speciaal op Tsjechië richten ????
Vergeet ook de andere kant van de medaille niet: veel Nederlanders gedragen zich gelukkig bijzonder netjes, proberen een plezierig contact te krijgen met de Tsjechische bevolking, doen de moeite om zich (een beetje) verstaanbaar te maken in die moeilijke taal en tonen zich dankbaar, als een inwoner van dat (gastvrije!) land hen helpt.
Laten we voorzichtig zijn en voorkomen dat dit soort forum-berichten de "goedwillende Nederlanders"" (zijn er nog héél veel!) afschrikt !

Laat ook in Tsjechië een Nederlander een mede-lander zijn !!!

Otto.
  Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-06, 11:34   #99
Actief Lid

Arachnee's avatar

Nationaliteit:
Na 5 jaar niet in Tsjechie te zijn geweest ging ik daar nu met gemengde gevoelens. We gingen daar deze zomer voor 3 weken./ een halve Nederlander, een echte Nederlander /mijn zoontje/ en ikke - 100% tsjech/. 1 week in Adrspach-Teplice, 1 week in Praag en 1 week in Zlin.
Ik herinnerde me nog vaak norse, onbeleefde mensen en dat veel dingen niet werkten, slecht geregeld waren, ezv.
Maar nu al vanaf het vliegeld Ruzyne ging alles super. Ik kwam overal juist heel aardige en behulpzame mensen tegen, ik heb heel goede gevoel over.
Het is nu zo ver, dat ik last van heimwee heb en denk steeds meer om naar Tsjechie terug te gaan voor altijd.
Groetjes, Vlasta
Arachnee is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-06, 11:43   #100
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Otto schreef:
Ik vind dat het nu wel heel erg de negatieve kant op gaat !
Natuurlijk hebben we allemaal wel eens dit soort ongemanierdheid meegemaakt
Laat ook in Tsjechië een Nederlander een mede-lander zijn !!!
Natuurlijk, Otto, je hebt helemaal gelijk. We moeten wel degelijk oppassen dat de verhalen niet te veel de negatieve kant opgaan. Gelukkig kunnen de meeste Nederlandse toeristen zich in Tsjechie goed gedragen. Ik heb alleen maar een trend aangegeven. Iets wat ons in 16 jaar bezoek en vakantie aan Tsjechie is opgevallen. Ook de "norsigheid" van sommige Tsjechen is ons opgevallen, maar dat is de laatse 16 jaar gelukkig veel verbeterd. Ben er achter gekomen dat de "norsigheid" vaak te maken heeft met verlegenheid.

Als alles negatief was geweest dan hadden wij het zeker geen 16 jaar in Tsjechie uitgehouden. We houden van het land, natuur, cultuur en de (meestal) vriendelijke bevolking.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels