het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-10-07, 11:20   #81
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Esthertje schreef:
Bericht bekijken
Mag ik trouwens even opmerken dat je avatar me na dit verhaal verbaasd heeft.
LOL
Dat is mijn petekindje

Het gaat mij er niet om dat ik hier geen kinderen zou willen grootbrengen. Ik vind kinderen leuk, voor even. Moet er niet aan denken dat ik jaren voor een kind moet zorgen. En ik ken er meer die er zo over denken.
Het past gewoon niet in mijn manier van leven.
Ik hou het wel bij mijn 2 katten.

Citaat:
Alma schreef:
Bericht bekijken
En wat dan dit kleintje op jouw foto? Ik dacht dat het kindje waarschijnlijk van jouw is.. En vind je het niet jammer? is het niet leuk en interessant "vervolg van jezelf" hebben? Het gaat ook zeker om grotere emancipatie, dit heb ik in NL ook gemerkt.... dit is niets slechts, maar een gezin hebben is toch een natuurlijke ontwikkeling van menselijk leven? - of ben ik te ouderwets?
Tja, ik ben dol op dat kereltje, die inmiddels 1,5 is.
Erg leuk die kleintjes, echter als ze een bepaalde leeftijd bereiken, vanaf een jaar of 5 vind ik er niet veel meer aan.
En nee, ik heb niet het idee dat ik een vervolg van mijzelf mis.
Zit denk ik in onze genen, mijn broer wil ook geen kinderen.

En misschien is het de evolutie, de natuur past zich aan. Er is een overbevolking, dus misschien veranderd de natuur heel langzaam en zorgt de natuur er wel voor dat er minder mensen kinderen willen/kunnen krijgen. Omdat we anders van onze aardbol gaan vallen o.i.d
Ik weet niet hoe het zit, ja het is natuurlijk om kinderen te krijgen, of is het nu natuurlijk om ze niet te krijgen.....??????
Is het ontwikkeling? Achteruitgang, natuur, evolutie ik weet het niet

Citaat:
David Beliën schreef:
Bericht bekijken
dus het gaat daar iets minder om het geld, en meer om vrijheid en genieten.
Dat is nu net de rede dat ik geen kinderen wil. Wil niet gebonden zijn. Wil kunnen zeggen dat ik een weekje vrij neem en even op en neer naar Tsjechië ga. Wil niet gebonden zijn aan schoolvakantie's. Wil uit kunnen slapen. Wil lol maken op mijn werk, en weet dat ik een kind en werk niet zou kunnen combineren, tenzij ik minder ga werken, en dat wil ik nu juist niet, en niet om het geld.

En de vriendinnen die ik heb verdienen ook hier allemaal meer dan hun man. Dus dat komt hier tegenwoordig ook veelvuldig voor. Ook ken ik ze die thuis zijn voor de kinderen. Ieder zijn keuze, ze liggen dan meestal wel krom, want dan is het voor vele wel moeilijk te redden financieel als je man maar een gemiddeld baantje heeft...

Maarja, genieten van het leven is voor ieder individu weer iets anders. De ene geniet van een gezin, de ander van zijn werk. Ik geniet van de luxe van het hebben van een redelijke baan (voor hoe langnog want alles is relatief) en mijn vrijheid.
Noelle is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 12:18   #82
Super Lid

Lina's avatar

Nationaliteit:
Ach, wat maakt het uit Noelle, je hoeft je toch niet te verdedigen voor je levensstijl? Wel of niet in Tsjechië wonen, wel of geen kinderen... als je maar gelukkig bent!
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 12:55   #83
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
Groot gelijk joh.....

Hier dreigt in de toekomst ook een kinder tekort, en kunnen we nu al niet meer fatsoenlijk voor onze ouderen zorgen, dus waarom zou je nog aan kinderen beginnen nietwaar, als je 't nu maar goed hebt...!
David Beliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 13:02   #84
Actief Lid

sandra66's avatar

Nationaliteit:
Fantastisch Lina, hoe je weer in bijna 1 zin de spijker op z'n kop slaat !
(lekker nuchter uit Zutphen...).
Waar het op neer komt is keuzes mensen ! Geld speelt een rol in ieders leven om te kunnen 'overleven'. Iedereen maakt keuzes met dit besteedbaar geld, je eigen inzichten, moraal enz.

Wij hebben ook géén kinderen...wordt wel eens raar naar gekeken in onze vriendenkring in Tsjechië, maar wél gerespecteerd. Waarschijnlijk zouden wij de keuze die we nu gemaakt hebben om over een paar jaar te emigreren naar Tsjechië NIET hebben gemaakt als we kinderen hadden gehad.

Keuzes en de keuze om gelukkig te zijn op JOUW manier en waar JIJ denkt dat dit het beste zal zijn....
sandra66 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 13:19   #85
Super Lid

Maria's avatar

Wel/geen kinderen, wel/niet werken zijn universele thema's, geldt niet alleen hier of daar. Laat iedereen vooral fijn doen wat hij zélf leuk vind en waar hij zich prettig bij voelt! Je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen over jóuw keuzes in je leven. Gewoon heppy wezen...

Citaat:
David Beliën schreef:
Bericht bekijken
Groot gelijk joh.....

Hier dreigt in de toekomst ook een kinder tekort, en kunnen we nu al niet meer fatsoenlijk voor onze ouderen zorgen, dus waarom zou je nog aan kinderen beginnen nietwaar, als je 't nu maar goed hebt...!
?
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 14:30   #86
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
David Beliën schreef:
Bericht bekijken
Groot gelijk joh.....

Hmmm dus ik moet eigenlijk kinderen nemen zodat ze later voor jou kunnen zorgen? Tenminste als je dan nog hier in Nederland woont.

Oud 03-10-07, 15:14   #87
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
Nee hoor.... hoeft helemaal niet. Ik heb al kinderen en daar ben ik superblij mee. Je hebt wel gelijk hoor, dat je daardoor minder "vrij" bent, maar toch is ook dat relatief. Er zijn ook een heleboel dingen die je juist wel kunt doen als je kinderen hebt.... en andere dingen hoef je niet te laten.... Wij zijn bijvoorbeeld nog op BackPack vakantie geweest naar Nieuw Zeeland, met onze oudste zoon toen hij 2 was.... geweldig! Hoe anders dat je een reis dan beleefd.
Toch is het zo dat het de stap om te emigreren compliceert. Maar goed, tegenwoordig leven we in een mondiale wereld waarin ieder zich kan vestigen waar ie wil, en dus mijn kinderen ook de vrije keuze hebben zich later te vestigen elders op de wereld. Zoals ik dat nu ook wil. Dat houdt echter wel in dat ik ook voor mijn ouders zal zorgen als de tijd daar is dat dat nodig is.... ik ga dat echt niet laten afhangen van de "sociale zorg" zoals we dat nog steeds durven te noemen. Maar ik heb geen zin om op te moeten komen voor mensen die zelf geen kinderen hebben achtergelaten... en zo hoop ik ook dat mijn kinderen niet krom hoeven te liggen voor mensen zonder kinderen. Die hebben inderdaad veel meer gelegenheid gehad carriere te maken en pensioen op te bouwen dan mensen met kinderen. Voor mij nog een reden om het prettiger te vinden in CZ. Daar is het heel normaal dat meerdere generaties in een huis wonen en voor elkaar zorgen. Allemaal wat socialer naar mijn idee. Maar goed het is dan ook wel een stuk makkelijker om dat te kunnen omdat huizen over het algemeen een stuk groter zijn, en er nog lekker veel ruimte is. En da's hier weer een stuk lastiger. Zolang we (of de overheid in dit geval ) daar niks aan doen, zal de houding om geen kinderen te nemen aanblijven, en zullen op de lange termijn de problemen onoverkomelijk zijn.
Oftewel de keuze om kinderen te krijgen strekt verder dan alleen jezelf, en dat schijnen we langzaam te vergeten, terwijl men in Tsjechië daar nog wel bewust van is. Ook heel simpel, omdat je oude dag er daar een stuk minder rooskleurig uitziet als je geen kinderen hebt. Een beetje terug naar de basis dus....
Oud 03-10-07, 15:23   #88
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Ach, sorry voor die mensen die geen kinderen kunnen krijgen, maar maak je niet druk, daar betaal ik dan weer belasting voor. Ook voor al die kosten die vergoed worden voor mensen met kinderen. De bijdrage aan kinderopvang e.d. en de kosten voor hun school (nu betalen we van onze belastingcenten ook al hun boeken) en opleiding daar betaald ook de hele gemeenschap aan mee, dus ook ik, die geen kinderen wil.
Geen probleem, staat tegenover dat ik, mocht ik ooit zo oud worden, wat ik eerlijk gezegt niet verwacht, dan hoop ik dat ik ook nog een boterham mag eten.

Oud 03-10-07, 16:42   #89
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
laat maar.... dit topic gaat langzaam heel ergens anders over..... nazdar....
Oud 03-10-07, 17:00   #90
VIP Lid

Nationaliteit:
maar hier wonen is nog steeds fijn

Laatst aangepast door curious; 03-10-07 om 19:48.
Reden: rest was niet van toepassing
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels