het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 02-10-07, 11:44   #71
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
Je hebt gelijk. Dat is ook het grote verschil met hier. Hier draait alles alleen maar om geld.
Toen wij voor het eerst in ons huis in Tsjechie kwamen nadat de bewoners vertrokken waren, vonden wij prachtig bewerkte kristallen glazen. Ze hadden ons beloofd dat ze die zouden achterlaten, maar wij dachten:"dat doen ze nooit". Maar jawel hoor.
Ik heb van de dochter die daar woonde een boekje gekregen dat van een van de eerste bewoners van het huis is. Toen was het de gewoonte dat ze in een boekje stukjes schreven (zoals wij vroeger een poezie album hadden). Tereza (de dochter) had het bewaard en ze wilde persé dat ik het kreeg, omdat ze in de gaten had hoe waardevol ik dit soort dingen vind. Super toch!
Wij gaan ons huis in Tsjechie wel verbouwen, maar we willen het toch zoveel mogelijk die oude authentieke uitstraling laten behouden.
Mijn vriend is heel creatief en handig, net als jij. Hij maakt ook zelf meubels. Echt kunstwerk. Hij vindt dat ook heerlijk om te doen.
In het dagelijks leven is hij dtp'r/drukker, maar eigenlijk voelt hij zich daar niet gelukkig bij. Het creatieve proces zit daar ook wel in, maar het moet allemaal snel, snel en daar wordt hij niet goed van, want hij vindt dat het ook goed moet zijn en dat is moeilijk met elkaar te combineren. Zijn baas zit hem voortdurend op te jagen (hoe sneller hoe meer geld natuurlijk). Kijk dat is Nederland ten voeten uit.
martimmie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-10-07, 13:09   #72
Super Lid

Maria's avatar

Ik vind niet dat je een commerciële (werk)omgeving kunt vergelijken met de kunstwereld of handcraft! Dat iemand zich in een commerciële wereld met (bijna alleen maar) deadlines niet gelukkig voelt kan ik me voorstellen, maar om nu gelijk te zeggen dat het in Nederland alleen maar om geld draait? Het ligt waarschijnlijk ook aan je woonomgeving en je eigen geluk: ben je hier minder tevreden dan zie je op andere plaatsen waarschijnlijk meer positieve zaken.
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-10-07, 14:16   #73
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
Maria, misschien kan jij mij vertellen waar het dan wel om draait in Nederland (en vele andere landen). Kan je mij een voorbeeld noemen van iets wat niet om geld draait?
martimmie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-10-07, 14:51   #74
Super Lid

Maria's avatar

Natuurlijk, geld is noodzakelijk! En heel handig om (meer) van te hebben, zodat je bv. een huis in het buitenland kunt kopen...
Maar dat is niet wat je bedoelde toch?
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-10-07, 20:19   #75
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Maria schreef:
Bericht bekijken
maar om nu gelijk te zeggen dat het in Nederland alleen maar om geld draait? Het ligt waarschijnlijk ook aan je woonomgeving en je eigen geluk: ben je hier minder tevreden dan zie je op andere plaatsen waarschijnlijk meer positieve zaken.
Dit is heel juist opgemerkt Maria. Echt Martimmie het leven is wat je er zelf van maakt. Maar altijd geldt, dat geld een belangrijke rol speelt. Of je dat nu wilt of niet. Of je nu in Tsjechie of in Nederland woont, dat maakt allemaal niets uit. Je hebt altijd geld nodig om te leven. Dat is overal hetzelfde...
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 10:28   #76
Actief Lid

Alma's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Maria schreef:
Bericht bekijken
Natuurlijk, geld is noodzakelijk! En heel handig om (meer) van te hebben, zodat je bv. een huis in het buitenland kunt kopen...
Maar dat is niet wat je bedoelde toch?
Citaat:
Tieske schreef:
Bericht bekijken
Dit is heel juist opgemerkt Maria. Echt Martimmie het leven is wat je er zelf van maakt. Maar altijd geldt, dat geld een belangrijke rol speelt. Of je dat nu wilt of niet. Of je nu in Tsjechie of in Nederland woont, dat maakt allemaal niets uit. Je hebt altijd geld nodig om te leven. Dat is overal hetzelfde...
Het geld is zeker belangrijk, maar HOE veel? Vergelijking tussen Nederland en Tsjechie in het aantal van ongehuwde, kinderloze mensen over 35.... in Tsjechie bijna niemand, in Nederland ken ik in mijn omgeving meer dan 10 mensen....omdat ze met carriere bezig waren...
Alma is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 10:39   #77
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Alma schreef:
Bericht bekijken
Het geld is zeker belangrijk, maar HOE veel? Vergelijking tussen Nederland en Tsjechie in het aantal van ongehuwde, kinderloze mensen over 35.... in Tsjechie bijna niemand, in Nederland ken ik in mijn omgeving meer dan 10 mensen....omdat ze met carriere bezig waren...
Is dan die carriëre de oorzaak van het geen kinderen hebben, of is het zoals bij mij, ik wil geen kinderen, dus ja dan werk je wat meer. Gewoon omdat ik dat een leuke bezigheid vind. Nietvoor het geld. (nu ben ik ook niet een echte carriëre vrouw, maar werk gewoon graag en soms heb ik mazzel en maak ik promotie omdat ik het goed doe)

Misschien zijn de vrouwen hier gewoon wat geëmancipeerder dan in Tsjechië. Waardoor ze hun eigen keuzes maken, en niet meer doen wat men vind dat hoort. Het is nl niet makkelijk hier om te beslissen geen kinderen te willen, want je wordt gek van je omgeving die zeurt waarom je nog geen kleintje hebt en de mensen die je vreemd aankijken als je aangeeft dat je helemaal geen kinderen wilt, en dat een bewuste keuze is en geen natuurlijk gegeven omdat je ze niet kunt krijgen.
Het is maar van welke kant je het bekijkt.....
Noelle is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 11:00   #78
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Ik denk toch niet echt dat dat het is Noelle, maar dat is mijn mening. De vrouwen hier zijn volgens mij net zo geemancipeerd hoor, en weten echt wel wat ze willen. In Nederland zag ik het eerlijk gezegd niet zitten om kinderen groot te brengen, nu ik hier woon kijk ik daar toch anders tegenaan, het is misschien ook je omgeving en alles er omheen.

Mag ik trouwens even opmerken dat je avatar me na dit verhaal verbaasd heeft.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 11:06   #79
Actief Lid

Alma's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Noelle schreef:
Bericht bekijken
Is dan die carriëre de oorzaak van het geen kinderen hebben, of is het zoals bij mij, ik wil geen kinderen..
En wat dan dit kleintje op jouw foto? Ik dacht dat het kindje waarschijnlijk van jouw is.. En vind je het niet jammer? is het niet leuk en interessant "vervolg van jezelf" hebben? Het gaat ook zeker om grotere emancipatie, dit heb ik in NL ook gemerkt.... dit is niets slechts, maar een gezin hebben is toch een natuurlijke ontwikkeling van menselijk leven? - of ben ik te ouderwets?
Alma is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 11:09   #80
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
Misschien helpt het ook dat in CZ de dames drie, en nu zelfs 4 jaar zwangerschap verlof krijgen.... (da's pas prioriteiten stellen ) en daarnaast een hele ruime kinderbijslag/vergoeding..... ( ook in CZ draait het om geld )
CZ draait met een kindertekort, en daar doen ze veel aan, om nieuwe geboortes te stimuleren. Ook in CZ zijn genoeg mensen die liever geen kinderen hebben, maar dat zijn vaak enkel de mannen.... en toch zijn ook in CZ de dames geëmancipeerd. Zoals dat hier is, noem ik geen emancipatie meer, maar bezetenheid te willen bewijzen dat man en vrouw persé gelijk zouden moeten zijn, terwijl we dat simpelweg niet zijn. In Tsjechië putten ze de kracht van beiden in plaats van alles maar samen hetzelfde te moeten doen, is naar mijn idee efficienter. Daarnaast zijn ze heel gelijkwaardig (is anders dan gelijk). Ik ken genoeg vrouwen daar die het qua carriere beter doen dan hun man, zeer hoog opgeleid zijn, en toch kinderen willen, en daar ook het voortouw in nemen.... Ik hoorde er laatst een zeggen, dat in die periode de man dan maar wat harder moest werken, want daar heb je hem immers voor..... nou als dat geen emancipatie is...? Het wil niks meer zeggen, de vrijheid te hebben om een keuze te kunnen maken, en die heb je daar meer dan hier. Wij hebben heel wat kritiek gehad hier in NL toen we ervoor kozen om de kinderen zelf op te voeden, en ik dus heel hard gewerkt heb om daarin te voorzien. Ik zou mijn vrouw onderdrukken en verplichten thuis te blijven en zo.... Zij kreeg scheve ogen omdat zij ervoor koos niet te gaan werken..... nee echt hoor.... zo vrij zijn wij nou.
Hier MOET je onderhand wel, want ja.... het gaat hier echt alleen maar om geld. Zelfs in de kunst. Hier moet je jezelf verkopen aan de bank en daarvoor de rest van je leven krom liggen. In Tsjechië is dat nog niet zo extreem als hier, en kun je gewoon met veel minder, toch een veel vrijer leven leiden....
dus het gaat daar iets minder om het geld, en meer om vrijheid en genieten.

Althans, zo ken ik "mijn" Tsjechen...
David Beliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels