het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 25-09-07, 13:04   #51
Actief Lid

jordaanoever's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Tieske schreef:
Bericht bekijken
Ook ik ben het helemaal met je eens, Klara! Ik had dit stukje ook kunnen schrijven. Vooral met dat stukje over taalbeheersing sla je de spijker op zijn kop!

Enfin, zoals ik al vaker heb geschreven op dit forum. Een paradijs bestaat niet. Het leven is wat je er zelf van maakt, of je nu in Tsjechie of in Nederland woont, beide heeft voor- en nadelen...
Ze heeft het heel duidelijk omschreven. Aan de andere kant heb ik ook wel het idee dat NL-ers een beetje overdrijven. Het is een positieve instelling maar gewoon doen is voor mij wel genoeg. Ik zelf woon in de grote stad en wat zei beschrijft komt heel dicht in de buurt. Toch merk ik dat agressiviteit op straat daar in tegen niet tot nauwelijks voorkomt en mensen laten elkaar liever met rust.

Ik denk dat het heel erg belangrijk is dat je een goede ballans maakt met wat je verwacht van Tsjechie en wat het te bieden heeft. Een goede invulling van de dag is een belangrijk goed voor jezelf, maar de mogelijkheden moeten er wel zijn. In NL zijn veel organisaties en instellingen makkelijker bereikbaar en krijg je in de meeste gevallen waar je om vraagt. Hier is dat geen verzekering.
Gelukkig zie je dat de tsjechen steeds meer aandacht besteden aan de niet tsjechisch sprekende mensen in het land waardoor deze zich niet snel gepasseerd voelen. Neemt niet weg dat een goede voorbereiding + taal een belangrijke fundering zijn.
jordaanoever is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-09-07, 18:13   #52
Actief Lid

Nationaliteit:
Tieske en anderen, bedankt voor jullie reacties en begrip. Achteraf was ik bang dat ik te negatief beeld van Tsjechie gaf, dus ben blij dat jullie mijn bericht goed hebben begrepen.

Mijn schoonmoeder (Tsjechisch) die al 35 jaar in Nederland woont ergeert zich vaak dood aan de zgn. gemaakte vriendelijkheid van medewerkers op het postkantoor, supermakets, etc. Ikzelf vindt het juist heel leuk, of het eerlijk bedoeld of gemaakt is, kan me niet schelen, maar het is wel een verandering van de (vaak) onvriendelijke dienstverlening medewerkers hier in Tsjechie. Dat is iest dat ik zeker in Nederland waardeer en wat mensen hier moeten leren.

Verder heb ik gevoel dat mensen in Nederland zich veel meer bemoeien met zaken van anderen, wat goed kan zijn, maar soms had ik echt genoeg van. Maar ja, dat is mijn ervaring.

Wat is trouwens op dit moment in Tsjechie leuk vind is dat als ik in de tram of metro ben (ik ben nu 7 maanden zwanger), bijna altijd biedt iemand zijn stoel me aan, en ik weet dat dit in veel landen niet de gewoonte is.
Klarka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-09-07, 21:29   #53
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Klarka, je hebt gewoon hartstikke gelijk (in ieder geval in mijn ogen). Maar je bent een beetje een uitzondering hier op het forum als Tsjechische met wat kritiek op Tsjechië. Ik herken heel wat punten die je aangeeft, ook omdat Lukas (mijn tsjechische vriend) ook over een heleboel dingen hetzelfde denkt. Zoals de vriendelijkheid in de dienstverlening in Nederland tov Tsjechië, maar ook het gebemoei van de Nederlanders, erg vermoeiend vind hij dat. Ook ergert hij zich groen en geel aan werklui die hun afspraken niet nakomen of te laat komen.
Affijn met alle voors en tegens vind ik het toch heerlijk om hier te wonen.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-09-07, 23:23   #54
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Hele Post gelezen.
Onlangs nog verteld aan twee alleraardigste leden op dit forum die mij een lift naar NL aanboden dat de meesten hier tpch een roze nril ophebben: als je hier werkt voor een normaal (weinig dus) inkomen, je wordt wel gekort op inkomen voor premies waarvoor je qua uitkekring niet in aanmering komt, je 2 x zeveel voor onderkomen bettaalt omdat je geen recht o subsidie hebt en vervolgens door de buurt wordt bezien als rijke buitenlander..........

oor de goede orde, ik heb wel keuze maar niet zoveel
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-09-07, 08:40   #55
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Esthertje schreef:
Bericht bekijken
Klarka, je hebt gewoon hartstikke gelijk (in ieder geval in mijn ogen). Maar je bent een beetje een uitzondering hier op het forum als Tsjechische met wat kritiek op Tsjechië. Ik herken heel wat punten die je aangeeft, ook omdat Lukas (mijn tsjechische vriend) ook over een heleboel dingen hetzelfde denkt. Zoals de vriendelijkheid in de dienstverlening in Nederland tov Tsjechië, maar ook het gebemoei van de Nederlanders, erg vermoeiend vind hij dat. Ook ergert hij zich groen en geel aan werklui die hun afspraken niet nakomen of te laat komen.
Affijn met alle voors en tegens vind ik het toch heerlijk om hier te wonen.
Lieve Esther, dank je wel voor jouw woorden. Ik probeer objectief te zijn, maar eerlijk gezegd.. toen ik in Nederland heb gewoond, was ik alles behalve objectief. Ik weet nog dat de eerste twee jaar was alles in NL slecht en Tshechie was een paradijs. Natuurlijk kwam het door mijn roze bril, die ik toen had. En ook als een reactie op opmerkingen van sommige Nederlanders (Hoe komt dat dat u een universitaire opleidng heeft? Wat moet u blij zijn om in zulke rijke land als NL te wonen! etc etc.) Ik was echt gek van!!!

Wat ik zelf nu een beetje last van heb is , dat ik nergerns meer pas. Ik ben nu geen 'echte' Tsjech, maar ook geen Nederlander. Maar dat overkomt denk ik aan iedereen, die enige tijd in NL heeft gewoond.
Mijn vrienden moeten vaak lachen: nu dat ik in Tsjechie ben, heb ik een verjaardagscalender op de WC, kook ik af en toe boerenkool, etc- iets was ik in NL nooit heb gedaan.
Klarka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-09-07, 09:43   #56
Actief Lid

baffie's avatar

Nationaliteit:
Ik ben blij Klarka dat het eens uit een Tsjech zijn mond komt, want je hebt hartstikke gelijk.
Het land is mooi, de natuur is prachtig, maar je moet het één en ander in zekere zin opgeven als je hier komt wonen dus daar moet je je echt wel van bewust zijn.
Waar ik me ook soms aan stoor is net als jij zegt de onvriendelijke toon in de supermarkt bijvoorbeeld, en de toch wel negatieve ingesteldheid van de mensen, of werklui die niet komen opdagen zoals afgesproken.
Laatst was ik in de supermarkt en had toch wel voor ongeveer 2800Kc gekocht en wilde betalen met een briefje van 5000, goh zo'n gezeur en gezucht omdat ze daar moest op weergeven, zelfs de supermarkt directeur moest erbij komen en ze was al zo slecht gezind omdat ik zoveel gekocht had en niet kon volgen met het inladen toen ze aan het scannen was.
Maar ik geniet dan weer enorm van het rustige en niet opgejaagde leven, een groot contrast met vroeger in Belgie en ik kan de negatieve punten gemakkelijk over me heen laten gaan dus ben toch zeer gelukkig dat ik in dit land mag wonen maar weet niet of ik het ook zou doen moest m'n man geen Tsjech zijn, eerlijk gezegd denk ik van niet.
baffie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-09-07, 11:06   #57
Actief Lid

sandra66's avatar

Nationaliteit:
supermarkt.....
nee kauwgomkauwende meisjes van 15 die je niet eens aankijken en dan zeggen: 65 Euro ALSJEBLIEFT...heb niet bij je op school gezeten hoor !
Er is overal wel wat en aanpassen zul je overal moeten....
maar daar zijn wij Nederlanders toch goed in ?
Kwart van de Nederlandse jeugd zegt naar het buitenland te willen..
in Australië en Spanje zijn ze méér dan welkom...want ze vinden dat Nederlanders zich zo goed aanpassen...
sandra66 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-09-07, 11:18   #58
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
Mijn dochter (19) zegt ook dat ze zeker weet dat ze zal vertrekken uit Nederland. Zij heeft ervaren hoe het leven is in de randstad. Zij is iemand die zich heel gemakkelijk aanpast, maar ze vond het vreselijk hoe het op de middelbare school en bijvoorbeeld in het openbaar vervoer toegaat. Ze merkt ook dat het allemaal steeds erger is geworden. Buiten de randstad is het onbetaalbaar voor ze om een huis(je) te kopen.
Zij wil haar kinderen hier niet laten opgroeien. Kan ik me goed voorstellen. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat ik nu kleine kinderen had. Ik ben blij dat ze volwassen zijn.
Stilletjes hoop ik, als wij in Tsjechie wonen over een paar jaar, zij ook in Tsjechie komt wonen. Maar dat spreek ik maar niet uit. Ik wil haar niet beinvloeden. Zij hebben hun eigen leven en moeten dat naar eigen goeddunken invullen.
martimmie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-09-07, 16:27   #59
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Hallo allemaal.

Ben hier voor het eerst.

Wil even reageren op wonen in tsjechie.

Lijkt me heerlijk wonen daar.

Alleen de mensen al die heel anders zijn als die in nederland.

Ben vaak zat op vakantie geweest daar,dus weet waar ik over praat.

Groetjes van deze kant uit.
henk en es is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-09-07, 22:13   #60
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
henk en es schreef:
Bericht bekijken
Lijkt me heerlijk wonen daar.

Ben vaak zat op vakantie geweest daar,dus weet waar ik over praat.
Welkom henk en es.

Op vakantie ziet het er meestal heerlijk uit ! Maar echt wonen en leven, daar gaat het om. Weet je ook daarover te praten ?
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels