het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-10-07, 18:11   #91
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Ahum... Wij dreigen (of zijn reeds bezig) af te dwalen, dames en heren. Graag weer terug naar het onderwerp...
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 20:03   #92
Super Lid

Maria's avatar

Gooi dan de halve discussie maar in de Hospoda, want ik vind wat David zegt ONGELOOFLIJK GELUL!!!! En móet wel reageren!
De keuze om kinderen te "nemen" is veel meer egoïstisch dan om ze niet te krijgen. Kinderen zijn niet zaligmakend, niet als baby en ook net als pensioenvoorziening. Ik kan me niet voorstellen dat mensen kiezen voor kinderen omdat ze dan later iemand hebben die voor ze kan zorgen, ja honderd jaar geleden wellicht. Ook met z'n allen in een huis wonen is misschein niet zo leuk als je denkt. Stop met idealiseren en vooral een ander veroordelen!

Overigens betalen we ook allemaal WW (zijn we wellicht niet werkloos of werken we bewust niet), AOW (zijn niet oud), WAO (alles doet 't nog), etc. Dat heet: maatschappij, zorg voor elkaar. Ongeacht waar je zelf wel of geen gebruik van maakt. Wie weet leef je ooit lang genoeg om er wel gebruik van te (moeten) mogen maken.

Een klein beetje respect voor elkaar ('s keuzes) zou o.a. dit forum maar ook Nederland heel wat leuker maken, zodat we niet allemaal naar het beloofde land Tsjechie hoeven te rennen.
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 20:10   #93
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
OK, heb jij je zegje gedaan.
Maar wat vanaf hier niet over het onderwerp gaat, gooi ik gewoon weg. Dus mensen: nu graag alleen over het onderwerp en wie dat niet kan of wil, moet het maar per PM met anderen bespreken, OK?
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 20:33   #94
Super Lid

Maria's avatar

of een topic openen in de hospoda...
maar bedankt Punk!
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 21:09   #95
Nieuw Lid

Lijtje's avatar

Nationaliteit:
Ik woon ondertussen al anderhalf jaar in Tsjechie, en ik heb het echt heel erg naar mijn zin! Ik ben heel blij dat mijn ouders hierheen wilden verhuizen. Ik mis niks uit Nederland, alleen wel mijn vrienden natuurlijk, maar goed, daarvoor bestaat ook nog MSN enzo En een dropje vind ik af en toe ook wel lekker hoor!! Het moeilijkste is nog wel de taal! Maar goed, omdat ik nog maar 14 jaartjes jong bent, gaat dat er redelijk snel in, met school en vrienden, dan gaat eht al snel hoor!! Want ik kan het al beter dan mijn vader en moeder, maar school is wel heel erg moeilijk, vooral omdat alles in het Tsjechisch was, daarom vond ik in het begin Engels en wiskunde het leukste, omdat ik dat beide wel kon.. Nu vind ik hele andere vakken ook leuk, gewoon omdat ik het eerst niet begreep en nu wel. Maar ik vind het eigenlijk veel leuker om hier te wonen dan in NL!!
Lijtje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 21:48   #96
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Ik woon nu 7 jaar hier, maar kan niet echt aarden. Heb momenten van vreugde dat ik niet meer in NL woon om het simpele feit dat ik mijn snor kan drukken als een familielid verhuist en ik niet 'kan' helpen met sjouwen en schilderen. Mijn ervaring is dat de mensen hier stug en xenofobisch zijn (in Praag het ergst heb ik van horen zeggen), ons zien als rijke buitenlander (wat we dus ECHT niet zijn), en op de een of andere manier doen we het altijd fout. Het lijkt af en toe wel alsof ik in perfect Tsjechisch een stempel op mijn voorhoofd heb staan met de mededeling: PAS OP, ik ben eng en ik profiteer. De vraag alleen, nog steeds niet beantwoord, is WAARVAN?
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 22:01   #97
VIP Lid

Nationaliteit:
zo is het toch in elke grote stad ?
je hoeft toch niet met iedereen om te gaan ?
mensen die commentaar hebben op alles heb je overal . het gras is altijd groener bij de buren. ik heb het hier uitstekend naar mijn zin. en interesseer mij dan ook niet wat andere van mij denken. je moet het hier zelf doen.
ik heb ook nog nooit iemand hier meegemaakt die zonder zonden de eerste steen kon werpen.
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-10-07, 22:07   #98
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
nee, zo is het niet en elke grote stad, en ook niet in een dorp... de mensen hier zijn simpelweg xenofobisch, ik geloof direct dat dat bij jou in de buurt anders is. en het interesseert be ook niet dat sommigen er zo mee omgaan, maar hier is het simpelweg iedereen. en geloof me: ik/wij doen ons best. en nu je het over gras hebt: wij worden geacht ons gras net zo kort te wieken als de buren, dit ivm met last van 'pollen', maar onzer beider tuinen grenzen aan een openbaar veld veld waar, je raadt het al: meer pollen zijn dan ooit op onze postzegel passen. wat doen wij: we trekken ons er niets van aan, maar het blijkt dat dat averechts werkt
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-10-07, 00:31   #99
Lid

Nationaliteit:
Lisje - jij weet niet wat ( bijna) elke Tsjech weet - alle mensen van westen en zuiden van Tsjechie hebben een boom in de tuin waar zij ''groene blaadjes" van kunnen plukken.( En maak niets uit of dat een portugeze schoonmaker is of beurs handelaar van Engeland) Maar eigenlijk is dat een schande omdat zij daar geen recht op hebben - Tsjechen hebben eigenlijk recht op - zij zijn namelijk veel slimmer. Daarom - jij doet het nooit goed omdat Tsjechen dat altijd beter doen.
Ik heb dat al opgegeven - ik ben nu in mijn tuin op zoek naar de boom
Michael&Co is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-10-07, 09:20   #100
Actief Lid

Nationaliteit:
Ik wil graag reageren op de laaste berichten. Dat mensen hier xenopohobic zijn, dat heb ik zelf gemerkt. Echt jammer, maar ik ben bang dat dit gaat jaren duren totdat de mentaliteit verandert.
Dat de mensen hier zich bemoeien met andere men's zaken, daar ben ik niet mee eens. Ik werk ook met veel buitanlanders en zoiets heb ik nooit gehoord om te zeggen, juist andersom.

Ik weet nog toen ik in NL heb gewoond, de eerste jaren kreeg ik (ongetwijfeld goed bedoeld) zgn. goede adviezen van mensen die me niet kenden, maar ze dachten dat ze me alles moeten vertellen hoe het moet... Omdat ik een vreemdeling was. Ik begon langzamerhand allergisch te zijn op de zin "Je moet dit en dat". Misschien komt het door de taal, want in het Tsjechisch 'moet' is een heel sterk uitdrukkingswoord, maar het voelt echt raar. Ook veel Engelse sprekende mensen zich ergeren op het gebruik van 'You must...', omdat het niet op dit manier in het Engels wordt gebruikt (ipv. you should).

Overigens, ik ben het ook niet eens met David, want ik vind dat hij te rooskleurige beeld van Tsjechie heeft. Dat het hier niet om geld draait- wat een onzin!!! Sorry, David, maar misschien ergens in een kleine dorpje in bergen niet, maar geloof me, hier in Praag draait alles om geld. Iedereen is busy om zo veel mogelijk te verdienen, want ja, het leven hier is duur. En waarom zijn de groote shoppingcentra altijd zo vol, ook op het weekend, net zoals in NL???? En de sfeer op de werkvloer is vaak ook niet leuk, want iedereen probeert zijn positie te verdedigen en iedereen is bang om de baan te verliezen, want hier heb je geen garantie dat je van een dag naar een ander niet uit de dienst bent genomen. En ja, natuurlijk kan je naar de rechter stappen, maar zoals je misschien weet, draait de hele justitiesysteem hier zo langzaam en inefficient dat je misschien jaren moet wachten op de besluit.

Sorry dat ik misschien te fel reageer, iedereen heeft natuurlijk recht op zijn mening, maar ik zou nooit durven over de situatie in Nederland/Tsjechie zo uitgebreid en overtuigd te spreken als ik daar niet een langere tijd heb gewoond.
Klarka is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels