het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 17-09-07, 12:20   #61
VIP Lid

Keesi's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
David Beliën schreef:
Bericht bekijken
Zelfs bejaarden hebben hun eigen "disco" en het is echt fantastisch om daar bij te zijn.... kerels van 70+ die zich gedragen als casa nova's en dansen, en een lekkere slivovice niet laten staan..... echt Bohéme....
Wij (Cor(te) en ik) waren enkele malen te gast bij zo'n "disco" voor 55+ ers in Kutna Hora. We hebben ervan genoten!
Life muziek op accordeon en een zanger. Dansen van 14.00-18.00. Onvermoeibaar die "oudjes" (zei ik dat? ). En barstensvol romantiek daar op die dansvloer
Keesi is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-09-07, 12:35   #62
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
Jasne

Groot gelijk..... Al die dingen waar je het over hebt, zijn allemaal waar..... zou kunnen.... het punt is dat het maar weinig gebeurt, en dat ik het heel typisch vind die stereotype soort dingen toch weer terug te horen van een Tsjechische die hier leeft en werkt. Overigens is ze geen bezoekster van dit forum. Ik heb zelf een tijd in Tsjechië gewoond, gestudeerd en gewerkt op verschillende momenten op verschillende plekken. Juist de vreemde context heeft me de afstand gegeven het Nederlandse eens van een objectievere kant te bekijken. Ik probeer nu ook van beide landen enkel het positieve mee te pikken. Het punt is dat wat je zegt, ik trek me niks aan van het sociaal terrorisme.... geeft mij te denken dat je ook in die positie hier zit dat ook te kunnen en leef je in een omgeving waar men niet met z'n neus bovenop je zit, zoals in Nederland overigens vrij gebruikelijk is. Ik woon hier gewoon in een rijtjeshuis, en wordt vaak lastiggevallen met wat de buren wel allemaal niet vinden en denken. Misschien ben ik inderdaad een eigenwijs en vreemd type, en botst dat vaak. Het gekke is dat dat in Tsjechië dus niet het geval is. Daar zitten een bus chauffeur, en een advokaat, samen in dezelfde band, of zitten aan dezelfde tafel in de kroeg. Praten daar de Hippie en de stropdas samen over dezelfde dingen, zonder elkaar te veroordelen over hoe anders dat die ander wel of niet is..... Natuurlijk zijn er ook dingen mis in Tsjechië, het heet tenslotte niet Eden.... maar het zijn die nuance verschillen die de beleving zo dermate anders maken. Dat maakt het voor mij echt super moeilijk me nog langer thuis te voelen hier in Nederland. Ik ben dan wel geen Tsjech, maar ik kan je vertellen, ik ben soms echt depressief van Heimwéh..... De stelling dat je het allemaal in jezelf moet kunnen vinden, is wat mij betreft echt afgedaan.... het is gewoon echt niet waar. Een mens heeft schoonheid nodig, heeft ruimte nodig, adem, en mensen die je graag willen kennen....
Ik weet echt niet waar het hem dan in zit, maar het lijkt er soms op, dat hier in NL werkelijk niemand mij wil kennen, en in Tsjechië juíst wel. Mensen komen als vreemden gewoon naar me toe, om zich voor te stellen, en te vragen of ze iets voor je kunnen doen. Hier moet je jezelf eerst voorstellen, en komen ze wel vertellen wat je voor hen moet doen....
Het zou allemaal moeten kunnen..... daar ben ik het mee eens.... maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
David Beliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-09-07, 13:04   #63
VIP Lid

Beruska's avatar

Weet je wat, David, kom maar een keer langs, dan praten we wel verder. En bier staat al klaar, inderdaad.

En over die kroeggesprekken: mijn vader (die van beroep elektriciën is) zittend in de dorpskroeg aan dezelfde tafel met een gepensioneerde professor filosofie ... meneer Hrabal zou daar genoeg aan inspiratie kunnen winnen, had ie nog geleefd.

Mensen in Nederland hebben inderdaad de behoefte om altijd te vertellen aan iedereen wat ze allemaal vinden en denken.
Het is me (niet een keer) verteld dat ik tijdens vergaderingen wat vaker moet bijdragen en mijn mening uiten. Meestal heb ik tijdens zo'n vergadering alleen maar een gedachte in mijn hoofd en dat is: hoeveel werk zouden we met z'n allen kunnen verzetten in die tijd dat we nu aan het vergaderen zijn? Maar sorry, ik raak off topic.

In Tsjechië erger ik me soms aan die "malá èeská zaprdìnost" en dat begrip is niet te vertalen. De buren kijken ook in je bord, zeker als je in een dorp woont.

Ergens op dit forum, in CZ gedeelte dacht ik, was een discussie over kinderen opvoeden hier in NL. Kinderen van gemengde ouders dan.
Als je je kind opvoedt op Nederlands manier wordt je er gek van. Als je hem opvoed op Tsjechisch manier wordt het kind daar gek van (zolang je in NL blijft wonen).

Daar gaat het over, niet waar?
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-09-07, 13:51   #64
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
prastis rebík na hlavu.

Citaat:
Beruska schreef:
Bericht bekijken
In Tsjechië erger ik me soms aan die "malá èeská zaprdìnost" en dat begrip is niet te vertalen. De buren kijken ook in je bord, zeker als je in een dorp woont.
"Klein Tsjechische beschetenheid" misschien? Tenminste als het prd in zaprdenost daarvoor staat...? Ik snap wel wat je bedoelt. In het dorpje waar wij zitten in Tsjechië, en die is echt mini, nog geen 65 inwoners, loop ik er ook wel eens tegenaan, maar wel heel weinig. De kleine samenleving is dermate op elkaar ingesteld dat als je buurman op je moppert, je wel komt helpen als dat nodig is. Het verschil is alleen, dat je minder van elkaar merkt in zo'n dorp. Ik kan me voorstellen dat de Tsjechen in een zgn. Panelák hetzelfde kunnen hebben als wij in het hutjemutje NL. Toch kan het in zo'n wijk ook super gezellig zijn. Vooral in de lente als iedereen weer naar buiten komt, en gezamelijk het publieke groen weer klaarmaakt voor de bloemen, en alle moeders met hun kinderen kwebbelen bij de zandbak.... Dat zie ik hier dus nooit.....

Hoe dan ook neem ik je uitnodiging graag aan... asi muzeme bavit v Cestine az chses..... Jsem to ucil v zapadny severny Cechy, a mam takovy prizvuk, doufam ze nejsi z Morave, proste tohle asi jeste moc nerozumim....

a kuli ty schuzy v prace.... to je prave nase poldermodel.... Ale mozna bude to lepsi topic na Cesky casta.
David Beliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-09-07, 14:15   #65
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
David ik ben blij dat jij mij begrijpt, maar hoe leg je dat nou uit aan anderen?? Ik had een heel verhaal geschreven om het te proberen, maar dat lukt me gewoon niet dus heb ik het weer weggehaald.
Het gaat er om dat je hier in NL niet meer op eenvoudige wijze kan leven.
martimmie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-09-07, 14:57   #66
Volwaardig Lid

Natelka's avatar

Nationaliteit:
Wij zijn het er (helaas) mee eens en mede daardoor zijn wij vertrokken.
Jammergenoeg wordt je dan meteen gezien als landverraders .

Laatst aangepast door Natelka; 17-09-07 om 14:59.
Reden: typfout
Natelka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-09-07, 15:28   #67
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
En Natelka, heb je er spijt van dat je vertrokken bent? Ik kan het mij nauwelijks voorstellen. Hoe lang woon je daar nu?
Oud 17-09-07, 15:31   #68
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Natelka schreef:
Bericht bekijken
Wij zijn het er (helaas) mee eens en mede daardoor zijn wij vertrokken.
Jammergenoeg wordt je dan meteen gezien als landverraders .
Haha!!! heel herkenbaar voor ons,voor wij uit Nederland vertrokken kregen wij ook aardig wat negatieve reactie's zoals :waar beginnen jullie aan!als het nu niet lukt!...en jullie geen geld meer hebben! tot: kijk maar uit want je krijgt echt heimwee! en zelfs deze:wat moet je in dat smerige communistische land met al die spionnen!
Dit waren dus mensen die zelf nogal ontevreden waren met hun leven en altijd het grootste woord/grootste muil hadden over hoe mis het is in Nederland,ik bedoel maar,ondertussen hebben wij lekker onze droom waargemaakt en dat op ons 42ste!...deze mensen waren echt onze drijfveren om het hier te overleven(bedankt lieverds! ) want het is zeker niet altijd even makkelijk geweest in het begin maar wel vele stukken beter (voor ons dan he?) dan in Nederland.
En heimwee???Dacht het niet!
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-09-07, 15:52   #69
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
Bizar zeg, dat zulke dingen geroepen worden. Nou, nog een paar jaar (jaar of 5 ofzo) en dan kunnen ze roepen wat ze willen....maar ik vertrek!!! en ik weet nu al heel zeker dat ik daar geen spijt van ga krijgen. En natuurlijk zal het niet vanzelf gaan en natuurlijk zullen er dingen tegen zitten, maar uiteindelijk zal ik mijn leven kunnen leiden zoals ik dat zo graag wil.
Oud 17-09-07, 16:14   #70
Volwaardig Lid

Natelka's avatar

Nationaliteit:
Wij wonen hier nou drie jaar en bouwen, naast ons gewone dagelijkse werk (o.a. voor de NL Staat, nota bene ) op ons gemak vrolijk verder. Soms gaan we voor zaken nog even naar NL maar zijn elke x weer blij als we terug (in Tsjechië dus) zijn!!!

Het opmerkelijke is dat we vele mailtjes hebben gehad n.a.v. ons vertrek die duidelijk 2 kanten van de mens belichten... Eén: de mensen met de "wat-hebben-we-het-toch-goed-in-NL" mentaliteit betichte ons zo ongeveer van alles wat vuil en lelijk was (zonder ons überhaupt ooit gesproken te hebben... je kunt maar een mening hebben) en de andere kant was juist zeer positief, vooral ondernemers, hetzij in CZ, hetzij in NL.

Het leven maakt de mens, bepaald hoe deze in het leven staat en hoe men de ander ziet.

Door de tijd heen leer je mensen te waarderen door hun verscheidenheid en verschillende visies op het leven.
Het is zo jammer dat menigeen een mening geeft zonder zich te verdiepen...

Zoals Youp van het Hek al zei... "het leven is wèl leuk"

en wij genieten er met volle teugen van!
Natelka is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels