![]() |
|
|
#41 |
|
Actief Lid
|
Re: Hoe motiveren we onze 15 jarige zoon ivm ons emigratiepl
De enige algemene middelbare schoolopleiding in Tsjechië is het gymnasium. Alle andere zijn vakgericht, dus Havo bestaat hier eigenlijk niet. Maar het kan best zijn dat je ook op het gymnasium terecht kunt. Ik denk dat het vergelijkbaar is met atheneum. Eén probleempje (of zeg maar liever flink probleem): je moet hier toelatingsexamen doen voor iedere middelbare schoolopleiding. Je zou dan denk ik dus én al Tsjechisch moeten spreken en schrijven, maar ook vergelijkbare feitenkennis moeten hebben als je Tsjechische "concurrenten". En die is niet mis. Ik denk daarom dat je eerder in de laatste of voorlaatste klas van de lagere school terecht zou komen. Ook logisch, want zonder voldoende kennis van de taal kun je moeilijk op hoog niveau meekomen met de Tsjechische les (en Tsjechisch als vak is uiteraard verplicht). Maar informeer eens ter plaatse, dat lijkt me het makkelijkst.
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Lid
|
Even nog een nog grotere schop.. Maar, met dat schoolsysteem, als je hier Havo 5 hebt afgemaakt, zou je dus 5 jaar terug moeten?! Of eindigt de lagere school daar op latere leeftijd? En feitenkennis, is dat op het gebied van aardrijkskunde en geschiedenis? Of de echt exacte vakken? Ook nog een andere vraag: is het schoolsysteem met de profielen ook daar? Zodat je niet in de 4e en 5e Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde B2 hebt
? Dat is namelijk mijn zwakke punt..En zijn er vergelijkbare HBO opleidingen of WO opleidingen in Tsjechie die desnoods half in het Tsjechisch gevolgd zouden kunnen worden? |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Actief Lid
|
Heej Tomm,
als ik jou was, zou ik hier je havo afmaken!! Zo te horen hebben je ouders al redelijk vaste plannen, maar nog niet zó vast, dat ze al binnen een paar maanden gaan emigreren. Stel dat je met kerst gaat emigreren, das halverwege je examenjaar, je gaat dan minimaal nog 2 jaar doen over de Tsjechische middelbare school!! In de grotere steden zijn wel engelstalige scholen, die zijn vaak wel wat duurder, maar dat valt soms trouwens ook wel mee (sorry, niet helemaal duidelijk).ik denk dat het ook leuker is om hier je school af te maken, omdat je dan echt een afgerond geheel hebt, niet alleen qua opleiding (havo), maar ook qua je schooljaren/vrienden etc. Het niveau van Conservatoriums is officieel in de hele EU hetzelfde. De toelatingseisen op Nederlandse conservatoria zijn écht niet minder streng!! Toch zou ik ook denken dat 't muzikale niveau in Tsjechië iets hoger ligt, maar ik vermoed dat dit een niet (meer) bestaand vooroordeel is. ik ken iemand die piano op 't koninklijk conserv. in Den Haag doet (deed), is anderhalf jaar in Budapest wezen studeren aan een conservatorium, je kunt dus ook kijken of je zoiets kunt regelen (dat je vanuit NL inschrijft, en daarna naar bijv. conservatorium in Praag gaat). over in 't buitenland studeren etc. is heeeel veel info te vinden. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Actief Lid
|
Ik zou zowiezo mijn havo afmaken als ik jou was. (Zit zelf ook in 4Havo, nu eigelijk de 5de he..
) |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Volwaardig Lid
|
De keuze is:
Havo afmaken of havo afmaken, al zou je een jaar bij opa of tante Mien moeten wonen. De andere keuze is: havo AFMAKEN! Dat niet doen is: verloren tijd verloren energie gewonnen frustratie ... nog vragen? o ja. ik ben het trouwens eens met het conservatorium verhaal. Zou best wel eens moeilijker kunnen zijn, ook omdat er misschien minder plaatsen zijn. Zijn daar geen mogelijkheden via socrates of erasmus?.. (weet ik verder niet, maar ze doen wel eens van die uitwisselingen dacht ik. dus aangenomen worden in nederland en dan gelijk naar praag... of zoiets... iets internationaals in ieder geval, anders zit je weer met je taal... doe je toelatings examen, begin jij een broodje worst te bestellen )Tanja |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Lid
|
Ja, Havo afmaken leek me toch ook wel de handigste keuze.. en mn ouders willen denk ik binnen 2 of 3 jaar emigreren, maar niks is zeker, dus het kan altijd nog langer duren.. Maar conservatorium is denk ik ook wel vergelijkbaar. Misschien is het zo dat als je hier al een jaar cons hebt gevolgd daar gewoon wordt toegelaten, of in ieder geval voorwaardelijk.
Maar stel nou dat ik mijn havo hier af heb, wat zou ik dan daar kunnen doen? Ik heb als profiel Economie en Maatschappij, dus heb veel economie en aardrijkskunde. Ook geschiedenis. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Volwaardig Lid
|
Het zal moeilijk zijn aan een nieuwe school te beginnen zonder dat je de taal goed spreekt. Als je serieus ook langer zou willen blijven zou ik proberen, als het geld er voor is, een jaar met mn tanden in het Tsjechisch te bijten. Gelijk een vette start maken met een intensieve talen training. Dan spreek je het na een jaar genoeg Tsjechisch EN ben je genoeg georienteerd om je nieuwe kansen te bekijken. Vergeet niet dat er een grote kans is dat je engels en duits beter zijn dan van leeftijdsgenoten, dus kan je daar in bv werk/opleiding je voordeel in doen.
Er zijn hier trouwens wel hoge scholen voor economie! Maar daar weet ik verder niets over. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Actief Lid
|
onzin
Ik kan je zeggen dat praktisch al het hier voorgaande onzin is. Ik heb zelf op een middelbare school in Tsjechië gezeten ( ook al was ik 27, en was het specifiek om te leren glasblazen). School is zoals in alle landen gewoon een verplichting..... en leuker wordt het er niet op, nergens niet. Het leuke alleen is wel dat de jeugd hier veel meer uitvliegmogelijkheden is. Jongeren zoals ik ze ken hangen niet alleen maar een beetje rond zoals hier, maar zijn erg actief. Er is veel natuur, en Tsjechen houden van feest. Dit laatste doen ze dus ook veel buiten, maken zelf muziek, kampvuurtje, lekker eten, pintje erbij. Ze zijn vaak heel open en geïnteresseerd in buitenlanders, en in dit geval ook niet onbelangrijk, vooral de meisjes. En die zijn spreekwoordelijk mooi..... vergeet niet Miss Universe is nu een Tsjechische..... en niet voor niks. Kortom, voor een jonge knaap ligt de wereld open in Tsjechië, en ik zou niet mezelf tergen en eerst nog die vervelende HAVO afmaken. Ik heb er zelf les aangegeven, en in vergelijking met het onderwijs dat ik ken in Tsjechië.... is dat echt een lachertje.... kortom..... "Bal a jed" zoek die maar eens op.
succes |
|
|
|