![]() |
|
|
#31 |
|
Lid
|
Re: Hoe motiveren we onze 15 jarige zoon ivm ons emigratiepl
Volgens mij zal het voor hem moeilijk zijn...het is ook verschill waar gaan jullie verhuizen - rustige stadeke waar is geen cinema, naar school moet hij met de bus en die gaat zo drie keer per dag is niet de ideaal opplossing....wel, is mooi om te wonen, maar voor het begin?????? Het kan voor hem gemakkelijker zijn in plaats waar veel mensen zijn, en eenstadststruktuur (?) zoals waar jullie wonen.... In de grotere steden wonen ook veel meer mensen, die andere taalen kennen, zal voor hem meer taalkursusen zijn, en zo...
en misschien is goed wat Klara zei - meer keer naar die plaats gaan, zo hij kan vrienden maken... als jullie gaan regelmatig naar een plaats (maar niet een kemp) liefs in die plaats waar jullie gaan wonen, en jullie en hij ook heb mogelijkheit om vrinden te maken en beter tussen de bewoners te :aanpassen: en nog jij zei dat het een oudste zoon is -- hoe is zijn relatie met andere broer/zus??? mischien juist die kan hem best motiveren ![]() veeel geluk!!!!! Hana |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Lid
|
Even een klein schopje...
Zelf ben ik ook 15, en mijn ouders zitten er ook over te denken om te emigreren naar Tsjechie. Ik zit nu in de 4e van de Havo, volgend jaar examen dus. Volgend jaar wou ik ook starten met mijn conservatorium. Het lijkt mij in principe wel leuk om naar Tsjechie te gaan, ben ook redelijk flexibel, vind ik zelf, haha, maar ik heb een voorwaarde gesteld aan mijn ouders: als het maar in de buurt is van een middelgrote of grote stad. En dan bedoel ik een stad als Brno, Ostrava, Liberec, Trutnov of natuurlijk Praag. Qua studie's zal er dan wel genoeg te vinden zijn, hoop ik! Misschien kan dit ook helpen bij jullie zoon, dat het in ieder geval in de buurt van een stad is, zodat er ook nog een beetje Engels gepraat kan worden in het begin, evt Duits. Dat is voor mij in ieder geval het grootste struikelblok. Ik spreek heel matig Tsjechisch, kan alleen dingen bestellen in een restaurant en simpele zinnetjes, en dan houd het op, haha. Succes! |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Super Lid
|
Tomm, spannende situatie! Wat betreft conservatorium zit je in Tsjechie - en inderdaad bij de grote steden in het bijzonder - best goed, lijkt me. Al zou ik me, naast de taal, toch ook wel over toelatingsregels zorgen maken. Ik weet niet hoe zwaar het is om aan een Tsjechisch conservatorium te worden toegelaten. Heb je op dit forum al eens gezocht op 'conservatorium', want er gaan bij mij wel wat belletjes rinkelen dat dit aan de orde is geweest. In ieder geval zaak om al vroeg mee te starten, denk ik zo.
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Lid
|
Ja, ik heb vrijblijvend voorgespeeld in Nederland, en ik zat al op het niveau bleek. Ik vraag me af of de toelatingseisen veel strenger zijn in Tsjechie, of niet. Het lijkt me niet eigenlijk...?
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Super Lid
|
Het zou me op zich niet verbazen als de toelatingseisen strenger zijn, dan wel de concurrentie hoger. Er zijn nu eenmaal veel musici in Tsjechie, Tsjechie heeft een goede naam op dit gebied, ook veel jongeren die musicus willen worden, genoeg talent. Dus ik zou niet zomaar aannemen dat je door voorspeelrondes heenkomt als je dat in NL ook lukt. Maar misschien valt het mee, natuurlijk, of nog beter, ben je gewoon zo goed dat je het voor het uitkiezen hebt!
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Lid
|
Ik heb geen idee.. ik weet wel dat in Nederland ook erg veel concurrentie is hoor! Maarja, ik neem het ook niet zo aan.. Ik had trouwens nog een vraag, ik kan wel een nieuw topic openenen maar dat leek me een beetje overbodig. Hoe zit het nou met het schoolsysteem? Ik heb gelezen hier op het forum dat je pas vanaf je 15e naar de "middelbare" gaat?! Ik ben nu 15 en zit in 4 Havo. Mijn ouders willen het liefst emigreren als ik examen heb gedaan, maar mij lijkt het juist handiger om dat niet te doen.. anders moet je meteen al een HBO opleiding daar doen en leer je de Tsjechische taal minder snel, denk ik. Is dat verkeerd gedacht, of niet? En is Havo of VWO met iets vergelijkbaar in Tsjechie? En kan je als je examen Havo in NL hebt gedaan daar overstappen op "VWO"? Dat zou ik hier in NL nl. doen. Veel vragen, en ik hoop ook veel antwoorden, haha!
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Moderator
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Volwaardig Lid
|
Erg moeilijk, heb het zelf ook megemaakt! Alleen niet vanaf mn vijftiende maar vanaf mn 10. en op mn vijftiende weer terug naar Nederland.
|
|
|
|