![]() |
|
|
#21 |
|
Nieuw Lid
|
Re: Hoe motiveren we onze 15 jarige zoon ivm ons emigratiepl
Bedankt allemaal voor het meedenken.
We zijn iig alweer een stapje vooruit. Hij wou naar het oriëntatiejaar van de landmacht maar heeft daar sinds 2 dagen vanaf gezien. Wil nu een andere vervolgopleiding gaan doen en dat kan ook in Tsjechië. Hij staat al enigszins open voor een emigratie. De tijd zal het leren. Bedankt, Karma |
|
|
|
|
|
#22 |
|
VIP Lid
|
Dan zal het vast gaan lukken. Hij kan opnieuw beginnen (dat moet hij toch en het kan ook in Tsjechie). Verder veel succes met de emigratie en houd ons op de hoogte!
groetjes Klara |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Lid
|
Toevallig ken ik die jongen, en hij gaat het helemaal redden daar. Hij heeft als hobby het verzamelen van uniformstukken uit de 2e W.O., en er zal in Tsjechie ook vast wel vat te vinden zijn
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Nieuw Lid
|
Ik denk inmiddels ook dat het niet zo'n probleem gaat worden!
Hij is al bijna helemaal aan het idee gewend. Hoewel we vanmorgen naar een ROC zijn geweest ivm zijn vooropleiding praat hij in de auto op de terug reis alweer volop over Tsjechië. Toch nog een klein probleempje: Hij zegt dat hij daar geen vrienden wil maken, hahaha! Nou volgens mij gebeurd dat vanzelf!!! Ik geloof dat we ons eerste obstakel overwonnen hebben. In de voorjaarsvakantie gaan we enkel objecten bekijken. Hopelijk zit er iets bij waar we helemaal verliefd op worden! Karma |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Actief Lid
|
Vergeet niet dat kinderen (en 15 is nog steeds een kind) best heel flexibel zijn en zich uiteindelijk vaak prima en snel aanpassen. Vrienden maakt hij daar natuurlijk ook, het is best interessant voor zijn toekomstige klasgenoten, een jongen uit Nederland en voor zover ik de Tsjechen ken zijn ze behulpzaam en willen je graag helpen met het leren van de taal. Begin vast met wat oefenen met de taal voor zover mogelijk en laat, als jullie in Tsjechië zijn, ook eens vrienden uit NL voor hem komen, dat maakt het ook weer wat gemakkelijker.
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Nieuw Lid
|
Marianne, dat zijn we allemaal van plan. Maar.....hij heeft zich bedacht! Hij wil toch het oriëntatiejaar van de landmacht doen!! Dat kan natuurlijk niet als we gaan emigreren. Nou ja, eerst maar eens afwachten hoe hij reageert na een bezoekje aan Tsjechië. Hij staat nog steeds in tweestrijd.
Karma (die zelf heel goed weet wat het is om als puber te verhuizen) |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Lid
|
ik ben zelf net 20. Mijn ouders kwamen 4 jaar geleden ook eens vaag met het idee te gaan verhuizen. No way!!! En dan was dat zelfs gewoon binnen Nl. Ik zei ook: "Je doet maar, maar dan zoek ik zelf hier ergens mijn hutje op de hei wel" Ze hebben het uiteindelijk ook nooit gedaan. Omdat ik en mn broers t allemaal niet wilden. Ze mogen doen wat ze willen, maar dan wachten ze maar tot ik ( de laatste) t huis uit ben. Ik ga niet eerst nog eens wat nieuws opbouwen voor je het huis uit gaat.
Nu verhuis ik zelf van de zomer naar Tsjechie, wie had dat gedacht... maar ja, nu maak ik de keuze zelf, en dat is toch echt heeeeel anders... |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Lid
|
Beste Karma,
Ik sluit me aan bij de mensen die je, omwille van de sitatie van jullie zoon, afraden om nu te gaan emigreren naar Tsjechie. Je zoon zit in een erg belangrijke periode van zijn leven, die van school, leren en voorbereiden op de phase van werken. Deze leer-phase zou hij, vind ik, zoveel mogelijk af moeten maken in NL, zodat hij in een leersysteem blijft waar alles zo'n beetje op elkaar aansluit. En als hij klaar is met leren kan hij misschien zelf beslissen waar hij zijn werkend bestaan wil beginnen, in NL of in Tsjechie. Een vervolgopleiding voor hem op MBO-niveau zal er waarschijnlijk wel te vinden zijn in Tsjechie, maar ik vrees dat hij daar in het eerste jaar maar moeilijk mee kan komen met de klas. Hij moet namelijk zowel de taal (inclusief vakjargon) als de leerstof tot zich nemen en dat is heel erg zwaar!! Dit gaat zeker zijn weerslag hebben op zijn motivatie voor de opleiding en zijn enthousiasme voor Tsjechie. Ik heb een vergelijkbare situatie van dichtbij meegemaakt. Deze persoon deed in NL een opleiding op hetzelfde niveau als voorheen in Tsjechie (laat staan een niveau hoger!) en dat was al heel zwaar! Ik ken jullie situatie natuurlijk niet, ook niet die van je eigen ervaring met verhuizen als puber, maar als jullie een paar jaar meer in NL nog wel kunnen hebben (en waarom niet, jullie emigratiedroom overleeft dat toch wel?), gun je zoon dan nog die tijd om zichzelf en zijn eigen weg te vinden. Denk niet te licht over emigratie, zo van "dat komt allemaal wel goed"! Veel succes! |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Actief Lid
|
Kan hij dan niet bij een oma of tante blijven?
Ik kan moeilijk zeggen da ik kids heb maar ik kan iets zeggen uit mijn eigen ervaring. Maar ......Ik zal even met hem goed gaan praten. Zeg dat als hij afgestudeert is en volwassen altijd nog terug kan naar Nederland, dat is toch geen probleem? Zo had het ook onze moeder gedaan toen we hiernaar toe vertrokken. Het was erg zwaar voor ons enz enz. maar ik weet niet of ik nu terug zal willen. Moeilijk te zeggen. Zo erg was het weer niet om te verhuizen, het went wel. En als je iemand hebt die ook uit je land komt is het ietjes makkelijker. Het is uiteindelijk jou beslissing natuurlijk. En als het niet helpt gewoon nog ermee wachten totdat hij 18 is en zelfstandig kan wonen. Succes, Kvetinka |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Forum Freak
|
Kvetinka,
De vraag is meer dan een half jaar geleden gesteld. En ik denk ook niet dat Karma jouw berichtje nog zal lezen, want die is sinds eind maart niet meer op het forum geweest. groetjes Jeanne |
|
|
|