het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 24-01-05, 16:02   #11
Actief lid

Thijs Wansink's avatar

Re: Hoe motiveren we onze 15 jarige zoon ivm ons emigratiepl

De meningen verschillen weer, zie ik al weer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik géén mening heb (over goed of slecht). Ik weet het domweg niet of het goed is of niet. Ik denk dat de ouders, hoofdzakelijk, dat zelf moeten inzien. Je kent je kind het beste (laten we daar even vanuit gaan) en jij, als ouder, weet hoe hij/zij op veranderingen reageert. Tuurlijk, je kunt allerlei voordelen gaan aandragen. Maar ik denk dat je als ouder eerst zelf moet bekijken of hij/zij het aan kan. Als "kind" (Spreek een 21 jaar oud iemand ). Als je dat eenmaal positief hebt afgesloten. Tja. Zoek je voordelen; Kijk hierboven of beter kijk op het hele forum!

Mij lijkt het een zware keuze!
Thijs Wansink is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 17:10   #12
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:

Ik zou het zelf niet doen!
Mijn dochter is, samen met haar vriend wel meegegaan, maar uit eigen wil, en zij is 20, niet meer schoolgaand.
Als ze niet uit eigen beweging meewillen, zeker op 15 jarige leeftijd, zijn ze ook niet te motiveren, lijkt mij.
Als ik jullie was zou ik een paar jaar wachten, wieweet wil hij dan wel mee.
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 17:13   #13
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:

Wij staan natuurlijk geen van allen in jullie schoenen, maar ook ik zou NU niet verhuizen naar Tsjechie.

Kunnen jullie niet eerst een vakantiehuis kopen dat later als definitief huis gebruikt kan worden?

En hoe zit het met jullie werk? neem je dat mee naar Tsjechie of is dat niet nodig?

Misschien is een kostschool wat (is maar een voorstel).

Ik wens jullie heel veel sterkte met deze beslissing.

Groet

Corrie.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 19:07   #14
VIP Lid

Nationaliteit:

En misschien kan je hem wel motiveren. Ten eerste zou ik er een meerdere malen naartoe gaan, zodat hij vrienden kan maken. En verder zijn er voor jongen van zijn leeftijd heleboel leuke dingen om te doen. Hij kan ineens zonder problemen dagje skien, rotsen beklimmen, mountainbiken... noem maar op. Je moet natuurlijk zelf beslissen, of het de goede moment is. Veel succes ermee.
Klara is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 19:46   #15
Actief Lid

wilco l.'s avatar

Ahoi Klara, goed idee, zo ongeveer had ik het ook in gedachte Na Shledanou
wilco l. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 20:45   #16
VIP Lid

Nationaliteit:

akkoord klara.... maar het gaat het hem er ook over,over wat hij alles moet achterlaten,vergeet niet dat de leeftijd van 15 jaar erg belangrijk is qau vriendschappen, in de jeugdbeweging,op school,vrije tijd etc. op die leeftijden worden er hechte vrienschappen gesmeed... ze beginnen al eens uit te gaan enz... zaken dat je zeker niet uit het oog mag verliezen...
stef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 21:06   #17
Actief Lid

Johan Scout's avatar

Nationaliteit:

Motiveren? haha. Denk eens aan de tijd toen je zelf 15 was!!! Ik zou ook zegge: heya pa en ma, toedeledokie. Ga maar lekker, maar dan zonder mij. Dan ga ik wel bij een goede vriend in de kost en in de schoolvakanties kom ik wel als je me een ticket stuurt . Of doe the way Clara say!
Johan Scout is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 22:25   #18
Actief Lid

totalcrazy's avatar

Naar mijn mening schrijven Mus en Klara de meest verstandige dingen. Mus omdat ze van ongeveer de zelfde leeftijd zijnde het het beste aanvoelt en Klara omdat als je het dan toch door wil zetten dit de enige manier is. De voordelen vertellen ( en zeker dat van de meisjes) werkt natuurlijk voor geen meter. Misschien heeft hij zelfs nog geen interesse voor meisjes en het zal op deze leeftijd zeker niet het belangrijkste zijn in zijn leven.
Nee overtuigen zal alleen lukken als hij zelf overtuigd is. En daarnaast is het nog de vraag of goed is voor zijn ontwikkeling; vreemd land, vreemde taal, nieuwe vrienden etc etc zoveel in 1 keer !!!!!!!!!!!
totalcrazy is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 22:44   #19
VIP Lid

Nationaliteit:

dat van die meisjes vind ik maar een 'smoes'....men kan dit eens zeggen om te lachen.... .
zolang die jongen maar gelukkig is....
stef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-05, 23:07   #20
Actief lid

Denk dat je precies 2 opties hebt.
Nog een paar jaar wachten met die plannen en pas gaan als hij op zichzelf woont. Dan heeft hij een eigen leven opgebouwd en kunnen jullie van je "oude dag" genieten in tsjechie.
Of simpelweg stellen als een feit; geen discussie mogelijk.

Zeker gezien die leeftijd zijn er talloze zwaarwegende argumenten voor je zoon tegen de plannen; en waarschijnlijk geen enkele voor.
Te denken valt aan vriendenkring, heel belangrijk zal ook het taalverschil zijn. Hoe kan je zo werk vinden, verder studeren en nieuwe vrienden maken. Zijn ook geen punten die zo opgelost zijn in zijn ogen.
Overtuigen zal dan ook totaal niet haalbaar zijn.

Mogelijk zal je iets materieels er tegenover kunnen zetten,
maar dan is het geen overtuigen meer maar omkopen... en dat is ook geen oplossing.

Het idee van vaker/langer naar tsjechie op vakantie gaan lijkt me wel een goeie.
Het "wennen" aan omgeving, cultuur en taal kan dan in stapjes gebeuren;
en mogelijk maakt hij dan zelfs al iets van een vriendenkring. De taal machtig worden zal zowiezo enorm schelen.
ook op deze manier zal het vast nog paar jaar kunnen duren voor hij gewent is, maar misschien gaat ie dan zelfs vrijwillig mee.
Europaracer is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels